skip to main content
Alles Gute

Elektrárnám v Německu hrozí výpadky. Může za to nedostatek plynu, Rusko utáhlo kohoutky

Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Bez plynu

Německá energetická společnost RWE varuje, že hrozí výpadky některých jejích elektráren. Může za to nedostatek plynu. Toho totiž podle posledních zpráv proudí z Ruska do Evropy plynovodem Jamal minimum.

A nic na tom nemění ani fakt, že nový plynovod Nord Stream 2 je již měsíce hotový, a nyní se dokonce plní i jeho druhá větev, která má být kompletně naplněná asi za měsíc. Kdy tudy ale skutečně plyn poteče, se zatím neví.

Ačkoli nový spolkový kancléř Olaf Scholz tvrdí, že vyčkávání jeho vlády kolem otevření plynovodu není politické rozhodnutí, USA a některé země Evropské unie naopak považují plynovod za nástroj, jak tlačit na Rusko v případě možného konfliktu s Ukrajinou.

Na druhou stranu ale i Rusko nyní ukazuje Evropě, jak to s ní zamává, když utáhne šrouby na svých plynovodech. Podle šéfa německé spolkové síťové agentury, která musí pro Nord Stream 2 vydat finální povolení, se ale nedá čekat, že by ke spuštění ostrého provozu mohlo dojít dřív než ve druhé polovině příštího roku.

Přitvrdíme?

Do Vánoc prý nová spolková vláda další lockdown nezavede. Hned po svátcích by se to ale mohlo změnit. Během dnešního jednání zástupců zemských vlád a vlády spolkové se bude řešit, jak zasáhnout proti šíření nové varianty koronaviru omikron. Odborníci radí výrazně omezit kontakty.

Jak případný nový lockdown zasáhne ekonomiku a cestování, zatím není jasné. Spolkový ministr financí Christian Lindner chce prý ale udržet otevřené obchody i školy.

Reklama

Práce? U drah!

Zadání je jasné: méně vnitrostátních letadel a ideálně i méně aut. Místo nich mají v Německu osobní i nákladní dopravu čím dál víc nahrazovat vlaky.

Jenže aby to vůbec bylo možné, jsou potřeba lidé. Hodně lidí. Německé státní dráhy proto pořádně šláply do přijímání nových zaměstnanců a jen letos jich přibraly 22 tisíc. Příští rok by se měly jejich řady rozšířit o dalších nejméně osmnáct tisíc lidí. Jedná se přitom o nejrůznější profese od inženýrů, techniků přes vlakvedoucí až po průvodčí a další personál.

Druhý život

Potřebovali jste někdy alibi nebo babičce dokázat, že už konečně nejste sami? Nejde asi o úplnou vzácnost, ale že se na tom dá vydělávat, to už tak obvyklé není. Svůj byznys na tom postavila německá agentura Freiraumleben, která nabízí třeba jednodenní alibi, falešného partnera nebo zajistí kompletně bezstarostný druhý život.

Ten stojí od 249 eur měsíčně, obyčejný jednorázový falešný partner vyjde nejméně na 29 eur. S agenturou, která působí v Německu a Rakousku, spolupracuje tisícovka profesionálních herců, a že to fakt funguje, dokládá roční obrat v hodnotě 800 tisíc eur.

Firma chystá expanzi do Španělska a čeká, že jakmile pomine pandemie a pořádně se rozjede společenský život, její byznys rychle poroste.

Drahota

Nové německé slovíčko pro dnešní den je: das Klo neboli záchod. A k tomu ještě dáme: das Klopapier, správně, toaletní papír. Právě ten má v Německu pořádně zdražit. A s ním i papírové kapesníky a utěrky.

Klíčový výrobce hygienického papíru, společnost Essity, pod který patří značky jako Tempo nebo Zewa, totiž oznámil, že zvýší své ceny téměř o dvacet procent. Náklady na suroviny, energie i logistiku už prý vylétly tak vysoko, že je situace se současnými cenami neudržitelná. Tyhle značky využívají i Češi, takže možná i nás bude hygiena stát o trochu víc.