Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Enyaq pod milion. Ale ne pro Čechy

Řidiči už si začínají uvědomovat, že touha po velkém dojezdu elektormobilu v sobě skrývá jednu velkou nevýhodu. Velký dojezd totiž potřebuje velkou baterii. A ta stojí spoustu peněz.

Škodovka se proto rozhodla na trh vrátit model Enyaq iV 50, který měla v nabídce před třemi lety, když byl Enyaq úplnou novinkou. Jenže časem přednost dostaly verze, za které byli zákazníci ochotni zaplatit víc, a iV 50 s baterií s kapacitou 55 kW ustoupila do pozadí. Teď je však Enyaq s dojezdem až 365 kilometrů zpátky.

Auto s pohonem zadních kol bude škodovka nabízet za méně než 40 tisíc eur, tedy necelých 950 tisíc korun. Jenže zatím vynechává Česko a míří například do Německa, Nizozemska nebo Belgie. U nás tak nejlevnější Enyaq s baterií s kapacitou 58 kWh vychází na 1,2 milionu.

Výroba elektrických škodovek bude každopádně růst. Automobilka totiž zainvestovala do další linky na výrobu baterií. Zatímco teď jich denně zvládne vyrobit 1 800, nově jich bude o pět set víc. Čistě pro elektromobily jich použije 1500 a zbytek nechá hybridním modelům.

Mercedes ukázal novou třídu E

Ještě pořád jsou na světě zájemci o nové auto, kteří nekupují SUV, ale dají přednost sedanu. Pro ně je nová generace Mercedesu-Benz třídy E, která je jako vždy luxusní.

Dejte dohromady něco z vlajkové limuzíny třídy S, něco ze sourozeneckého elektromobilu EQE a máte na světě nový model, který má posádku omámit záplavou displejů na palubní desce označované jako Hyperscreen. Tahle věc už přitom dávno neslouží jen k ovládání auta.

V novém mercedesu tak můžete hrát počítačové hry, cokoliv hledat a nacházet na internetu, sledovat filmy nebo se připojovat na online porady. Nové „éčko“ je navíc vybavené umělou inteligencí, která má za úkol vnímat posádku a naučit se její zvyky. Může jít přitom o nastavení sedadel, osvětlení nebo oblíbené teploty.

Mercedes-Benz E bude mít pod kapotou většinou čtyřválce, ale sáhnout půjde o i po šestiválcové verzi s pohonem všech kol a výkonem 381 koní, která z nuly na sto zrychlí za 5,3 sekundy. Je ale potřeba počítat s tím, že každá motorizace je nějakým způsobem hybridní.

Nejnovější McLaren posílil. Teď má 850 koní

Britská značka McLaren konečně naplno odhalila supersport s označením 750S. Nahrazuje jím tak model 720S, který si svoji premiéru odbyl na autosalonu v Ženevě před šesti roky. Rozhodně to ale není revoluce. Evoluce je to správné slovo.

Základ je stejný, ale zhruba třetina dílů a s nimi spojených technických řešení je nová. Pod kapotou tak dál zůstává osmiválec o objemu čtyři litry se dvěma turbodmychadly. Výsledkem jeho práce je výkon 750 koní, který beze zbytku míří jen na zadní nápravu.

Po sešlápnutí plynu na podlahu pak tahle šílená věc vážící jen 1389 kilogramů z nuly na sto vystřelí za 2,7 sekundy, dvoustovkou pak uhání za 7,2 sekundy.

V McLarenu na svět rovnou přivedli i verzi bez střechy nad hlavou, které říkají Spider a která je při zrychlení na stovku jen o desetinu sekundy pomalejší. Maximální rychlost je ale stejná u obou verzí. Švihat se s nimi dá rychlostí až 332 kilometrů za hodinu.

Abyste tenhle zážitek mohli prožít na vlastní kůži, je potřeba počítat s investicí necelých sedmi milionů korun. Kdo bude chtít dráždit okolí kabrioletem Spider, musí zainvestovat ještě o zhruba půl milionu víc.

Čínská radost pro dva. Na elektřinu

Nejdřív slavná britská, teď směrem do Evropy extrémně akční čínská automobilka MG na autosalonu v Šanghaji ukázala, jaká je budoucnost roadsterů – malých sportovních aut pro dva.

Tohle auto se má v Evropě začít prodávat během příštího roku, takže téměř jistě předběhne mnohem víc očekávanou Teslu Roadster. Jediné, co se o něm oficiálně ví, je ale to, jak bude vypadat. S jakou technikou tenhle elektromobil přijde, je totiž stále tajemstvím. Zatím jen neoficiálně se spekuluje o délce 4,5 metru a váze skoro dvě tuny, což jsou údaje jdoucí proti filosofii téhle automobilové třídy.

Vysokou váhu má ale tohle auto dohánět výkonem. Verze s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol má nabídnout 341 koní, čtyřkolka se dvěma elektromotory pak 544 koní. Otázka, jak daleko se bude dát ujet na jedno nabití, je zatím bez odpovědi.

Prodej elektromobilů letos vyskočí o víc než třetinu

Elektromobilita extrémně roste. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) letos stoupne prodej aut na elektřinu o pětatřicet procent. V praxi to znamená, že na silnice vyjede čtrnáct milionů elektromobilů.

Ještě lepší obrázek ale udělá informace o tom, jak velký mají elektromobily tržní podíl. Zatímco v roce 2020 to byla čtyři procenta, letos to má být už osmnáct procent. Největším odbytiště elektromobilů je Čína. Šedesát procent aut do zásuvky se loni prodalo právě tam.

Vydání Forbesu Zázrak

A jak je na tom Evropa, která je pro elektromobily druhým největším trhem? Loni tady prodej stoupl o víc než patnáct procent, což znamená, že víc než každé páté auto, které vyjelo z autosalonu, mělo elektrický pohon. Čísla ale rostou i v USA, kde prodej elektromobilů loni stoupl dokonce o pětapadesát procent.

Šéf IEA Fatih Birol také zmínil, jaký je vedlejší důsledek téhle elektromobilní ofenzivy. Poptávka po ropě podle něj v důsledku přechodu na elektromobilitu do roku 2030 klesne o pět milionů barelů denně. Dnes se jí přitom každý den těží zhruba mezi dvanácti až šestnácti miliony barelů.