Muzikantka Grimes (jinak také aktuální přítelkyně miliardáře Elona Muska a matka jeho sedmého dítěte, které se jmenuje X Æ A-12) prodala sérii deseti kousků svého digitálního umění za přibližně šest milionů dolarů. Nejde ale o pouhé písničky nebo obrázky, hodnota téhle „next big thing“ se z velké části váže na to, že spadá do probíhající zlaté horečky kolem formátu NFT.

Nejdříve si řekněme, co konkrétně se Grimes podařilo za šest milionů prodat. Jedná se o dílka ze série WarNymph, jež Grimes vytvořila se svým bratrem Macem Boucherem. Některá z dílek se vyskytují v jediném exempláři, zatímco jiná jsou namnožena v tisícovkách navzájem nijak nerozpoznatelných kopiích.

Největší peníze se otočily na rozpohybovaných digitálních obrázcích s názvy Earth a Mars, které bude asi nejlepší si jedno po druhém prohlédnout, aby člověk získal alespoň nějakou představu, o co tady jde.

Earth i Mars, což jsou pohyblivé obrázky cherubínů vznášejících se nad jmenovanými planetami (doprovozené několikavteřinovým hudebním trackem) se každý nabízely po 7 500 dolarech a prodalo se jich po sedmi stovkách kopií za více než pět milionů dolarů.

Nejvyšší cenu ze sbírky pak mělo video Death of the Old, ve kterém se nad psychedelickou krajinou vznášejí další andělíčci. To připadlo zájemci, který za něj v aukci nabídl takřka 389 tisíc dolarů.

Nabízí se samozřejmě decentní otázka: Co to má, sakra, celé znamenat? Odpověď věru není prostá.

Celá aukce Grimesiných dílek, která se odehrála na serveru Nifty Gateway, se pohybuje v oblasti takzvaného NFT čili „non-fungible token“. Jde o technologii na bázi blockchainu, s níž si může člověk zakoupit digitální zboží prostřednictvím unikátního tokenu v blockchainovém řetězci.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Jedná se o evoluci principu, který před rokem umožnil vydělat Chrisovi Torresovi, autorovi slavného memu pixelartové letící kočičky Nyan Cat, na její remasterované edici něco přes půl milionu dolarů. A přitom šlo skutečně jen o digitální kopii animovaného gifu (doprovázeného absurdním songem), který byste našli někde ve stažených obrázcích snad v každém druhém počítači na světě.

Fígl celé NFT horečky vychází v první řadě z využití blockchainu. Pro neznalé, blockchain je distribuovaná databáze čili databáze, která je kompletně přítomna v každém ze svých jednotlivých bodů. Díky tomu ostatně fungují kryptoměny: každá transakce kupříkladu bitcoinu je kopírována do každého počítače, jenž na síti blockchainu visí. Ať už na blockchainu proběhne jakákoli smlouva, okamžitě o ní ví každý jednotlivý uzel této sítě.

Vraťme se ale k NTF, familiérně vyslovovanému „nifty“. NFT je nezaměnitelné digitální aktivum – zatímco třeba bitcoin je jeden jako druhý, každý token NFT je unikátní (občas se připodobňují například ke sběratelským baseballovým kartičkám).

Díky tomu může každý NFT token fungovat jako certifikát autentičnosti, který slouží jako doklad toho, že někomu patří nějaké konkrétní digitální umělecké dílo, ať už jde o cokoli, čehož využívá právě aukce série WarNymph. Nelze jej zaměnit, nelze jej dělit a s tím kterým dílem, například s výše zmíněným Earth či Mars od Grimes, je neodlučitelně spjatý.

Nabízí tak pozoruhodnou možnost, jak monetizovat expresně kopírovatelné digitální umění: obrázek připitomělé létající kočičky má sice na počítači skoro každý, ale jen jeden vyvolený má certifikát, že ho skutečně vlastní – a to právě v podobě nezaměnitelného tokenu NFT, umístěného v blockchainu.

Nad exkluzivitou vlastnění takovýchto a podobných velice drahých digitálních kousků, jako jsou ty od Grimes, na které si člověk nemůže ani sáhnout, natož si je vystavit ve své vlastní sbírce v pavilonu na zahradě, může jeden kroutit hlavou, ale druhý už do nich vesele investuje horentní sumy a účastní se aukcí, na něž přihazuje více a více lidí.

Aukční síň Nifty Gateway (kterou vlastní bratři Winklevossové, proslavení kauzou kolem Facebooku a dnes podnikající v kryptoměnách) není zdaleka jediná a podle serveru NonFungible.com se v prodejích NFT za rok 2020 protočilo více než 250 milionů dolarů – trojnásobek toho, co o rok dříve.

Grimes je tak se svými obludnými cherubínky na současném vrcholu potravinového řetězce nového umění, o němž se už nicméně píše jako o možné studnici spekulativního zboží. Investice do něj se může v budoucnu skutečně nějakým způsobem vyplatit. Pokud samozřejmě NFC nepřestane trendovat.