V Londýně žije Adéla Šmejkalová skoro deset let. Po absolutoriu na pražském gymnáziu The English College in Prague odešla studovat do Británie, kde studovala byznys i historii umění.

Její kariéra pak dostala jasné obrysy, když si uvědomila, že tyto dva obory dokáže skloubit. Po několika stážích v galeriích a aukčních domech, kam patří například Pace Gallery nebo Alon Zakaim Fine Art, se dostala do jednoho z těch nejznámějších – Sotheby’s. Tři roky pak působila na oddělení dražeb, kde komunikovala s klienty.

Adéla Šmejkalová

„Náplň práce byla dynamická, hodně jsem cestovala na další pobočky v New Yorku, Paříži i Dubaji, ale spoluorganizovala jsem také aukce v Dubaji, Indii, Švýcarsku nebo Itálii,“ vzpomíná Šmejkalová, která se v rámci Sotheby’s vypracovala na manažerku celého oddělení.

Ve své kariéře zažila momenty, které jsou v rámci umění považovány za historické milníky: například aukci génia pouličního umění Banksyho, kde nikdo předem netušil, co má očekávat. Vydraží se skutečná díla, nebo jde jen o šprýmy tajuplného tvůrce?

„Večerní aukce Picassa, Moneta nebo Miróa byly velkými společenskými událostmi, na které přicházeli klienti slavnostně oblečení,“ tvrdí Adéla Šmejkalová, která sama ráda spojuje svět výtvarného umění s módou a vede si svůj Instagram @as_artjournal.

Zde ji sleduje 17 tisíc lidí, takže v Británii platí za malého výtvarného influencera, který ale dostává pozvánky na vernisáže i od tak renomovaných galerií, jako je Tate Modern.

a

Prostředí aukcí někdy připomíná spíš film o agentu Jamesi Bondovi než lyrickou epopej. „Jako organizátor aukcí musíte zvládnout komunikaci se všemi zájemci: s těmi, kteří jsou fyzicky na místě, na telefonu a online. Některé aukce, jako například hodinek a šperků, jsou velmi populární a těší se na ně sběratelé z celého světa,“ popisuje Adéla Šmejkalová.

Uspokojit požadavky všech, bryskně reagovat na situaci, kdy klient, který ještě před okamžikem chtěl trumfnout nejvyšší nabídku, si to během vteřiny rozmyslel, a s grácií celé dění moderovat, to je skutečně úkol jako pro agenta 007.

„Pracujete s obrovskými částkami, váženými klienty. Nesmíte udělat chybu. Proto byla práce pro Sotheby’s nejen úžasně zajímavá, ale zároveň také stresující,“ přiznává Šmejkalová, která odjakživa také snila o vlastním podnikání.

Sen se jí splnil během pandemického roku, kdy si uvědomila, nakolik se celá sféra výtvarného umění přesunula do virtuálního prostředí. Proto opustila svou práci pro Sotheby’s a rozhodla se založit si online galerii.

Pod názvem Artistellar je zaměřena na nejmladší generaci umělců, které prezentuje formou virtuálních výstavních konceptů. 

„Chtěla jsem vytvořit uživatelsky přátelské prostředí, kde se nejen na síti projdete galerií, ale také vám každý obraz může vyprávět svůj příběh. Nemusíte cítit onen ostych, který někdy zažíváme, když se vypravíme do opravdové výstavní síně,“ říká Adéla Šmejkalová, která plánuje připravovat zhruba každých šest týdnů novou prodejní výstavu.

Dílo Kristíny Bukovčákové

Pro založení online galerie, která nyní vystavuje dílna i česko-slovenských autorů, jako je Kristína Bukovčkáková nebo Filip Švehla, potřebovala začínající galeristka deset tisíc liber. Většinu financí potřebovala na vytvoření platformy a online výstavy.

Obrazy od tvůrců nakupuje do komise a projekt je lákavý také tím, že mladé umění tu mohou začít sbírat lidé, jejichž finanční situace jim neumožňuje dělat velká mecenášská gesta. Menší díla zde pořídíte od zhruba devíti tisíc korun.

„Nejvíc klientů mám zatím ze Spojených států a Austrálie, ale ráda bych se přiblížila také českým sběratelům,“ svěřuje se podnikatelka. Podle Adély Šmejkalové nikdy nebyl lepší čas na nákup výtvarného umění než právě teď. Stále ještě nemůžeme příliš cestovat, jsme uvězněni ve svých domovech a hledáme, jak zkulturnit svůj příbytek.