Pěkné tenisky nemusí být jen z kůže nebo bavlny. To Čechům ukázala Bohempia už v roce 2015, kdy jako začínající firma představila svoji vlastní alternativu – tenisky vyrobené z konopných vláken. Netrvalo dlouho a projekt Tomáše Rohala zažíval slávu díky veleúspěšné kampani na crowdfundingové platformě Kickstarter, kde nakonec vybral dvakrát tolik peněz, než o kolik Rohal žádal.

České konopné tenisky se tak rychle dostaly na nohy nejen dalším tisícovkám Čechů, ale také Němcům, Finům, Belgičanům nebo Britům a zanedlouho slavily úspěch i za oceánem, konkrétně zejména ve Spojených státech a v Japonsku. 

Právě tyto dva trhy se totiž pro zahraniční růst Bohempie staly klíčovými. V obou zemích firma loni spustila vlastní e-shop, jehož výsledky potvrdily tamní potenciál, a proto se firma rozhodla učinit další velký krok, kterým je otevření první zahraniční kamenné prodejny. Ta má spolu se showroomem pro tamní maloobchodníky vyrůst v japonském městě Fukuoka už letos na jaře. 

Proč se Rohal rozhodl druhou prodejnu postavit právě na druhé straně světa? „Japonci si obecně potrpí na udržitelné materiály a konopný textil se tam těší stále větší oblibě,“ vysvětluje.

„Náš nový prostor vyroste v domě, který je na konopí zaměřený úplně ve všem. Dole je bistro, kde prodávají konopné těstoviny, vedle dělají smoothies s CBD a my budeme mít nahoře obchod s konopnými teniskami a oblečením. Dává nám to smysl,“ říká zakladatel firmy. 

Přestože celý svět sužuje koronavirová krize, firmě se zatím daří. Za loňský rok dokonce i přes problémy s exportem vyrostla o více než 45 procent a hlásí obrat téměř 20 milionů.

„Naše dva hlavní zaoceánské trhy pandemie samozřejmě zasáhla. Největším problémem byl vývoz zboží. Protože nebylo dost lodních kontejnerů, dodávky se zdržely a v Americe i Japonsku dostali nakonec zboží o několik měsíců později,“ vzpomíná Rohal na první polovinu loňského roku, kdy epidemie nějaký způsobem ovlivnila fungování snad všech firem. 

Zakladatel a majitel firmy Bohempia Tomáš Rohal

S pandemií souvisela i změna zákaznického chování po celém světě, zejména to Bohempia pocítila právě v Americe. „Nákupní apetit tam spadl skoro na nulu a přišli jsme o velkou část sezony, která pro nás začíná právě na jaře,“ říká Rohal. Dokázali ale rychle zareagovat a svou nabídku pro americké zákazníky rychle přeorientovali hlavně na barefootové boty, které ve Státech nemají takovou konkurenci.

Vydání Forbesu Zázrak

„Je pro nás těžké bojovat se zaběhnutými značkami, jako je Converse nebo Vans, protože naše kecky jim jsou hodně podobné. Barefoot boty jsou naopak relativně unikátní a hlavně dostupné za dobrou cenu,“ dodává majitel. 

Ztížené situaci navzdory si dokázali loni v Bohempii domluvit obchodní partnery v několika dalších zemích, s dalšími kroky však čekají, až se situace ve světě trochu uklidní. Hned potom začnou zase naplno pracovat na zahraniční expanzi, která by se měla týkat dalších pěti až šesti evropských států a také Austrálie, kde je také velký zájem o konopné boty a také textil. 

Právě proto se Bohempia hodlá letos více soustředit i na oblečení. Firma tak chce využít svých zkušeností ve zpracování technického konopí, které podle Rohala nemá ve světě zatím příliš obdoby. Tvrdí totiž, že za šest let svého působení na trhu ještě nenarazil na moc firem, které by té jeho ve výrobě látky dokázaly konkurovat.

Bohempia vedle bot nabízí také konopný textil

I proto dostává týdně hned několik poptávek od firem, které od něj chtějí odebírat hotové plátno pro výrobu vlastních produktů.

„Ozývají se nám firmy, které se snaží zpracovat technické konopí, ale stále nemůžou přijít na to, jak se konopná látka vlastně vyrábí,“ říká Rohal a dodává, že i on musel na celý proces zpracování přijít sám, což se mu nakonec podařilo pečlivým studováním zahraničních výzkumů.

„Nebylo to lehké. Neměl jsem na to žádné odborníky, musel jsem se jím stát sám,“ dodává. Přibývá podle něj také zakázek na firemní konopné oblečení pro zaměstnance menších i větších společností. 

Uvědomuje si však, že pokud by se rozhodl vydat tímto směrem a vyrábět ať už látku, nebo dokonce hotové produkty na zakázku, upustil by ve velké míře od svého původního konceptu.

„Momentálně jsme ve fázi, kdy zjišťujeme možnosti. Zkoumáme, jak velká by byla poptávka a co by to znamenalo pro naši výrobu,“ vysvětluje. Je přitom přesvědčen, že trend udržitelného oblečení bude v následujících letech ještě rapidně růst, a proto v této cestě rozhodně vidí potenciál. 

Udržitelně a funkčně

Není to však jen o udržitelnosti. Konopné oblečení má podle zakladatele budoucnost i díky vlastnostem, které tento materiál nabízí. „Často říkám, že naše tričko je funkční tričko z pole,“ směje se Rohal a vysvětluje, že konopí má skvělé termoregulační vlastnosti, takže v létě dokáže izolovat teplo působící na tělo zvenku a v zimě naopak teplo udržet a nepustit zimu skrz.

V konopném tričku se prý také mnohem méně zpotíte, a když už náhodou ano, materiál pot mnohem lépe saje, a navíc dokáže lépe než jiné materiály zamezit vzniku zápachu. 

Právě z toho důvodu se v Bohempii rozhodli, že nedává smysl zůstat jen u triček, ale místo toho využít vlastnosti u dalších druhů oblečení, jako jsou ponožky nebo spodní prádlo.

„Výborné antimikrobiální vlastnosti se potvrdily ve studii, kterou jsme si nechali udělat v brněnském výzkumném ústavu. Vědci nechali látku infikovat různými druhy bakterií a zkoumali, jak si s nimi poradí. Jedním z výsledků například bylo, že konopí dokáže až o sedm řádů lépe likvidovat bakterie stafylokoka,“ vysvětluje rodák z Nového Oldřichova u České Lípy. 

I proto je Rohal přesvědčený, že by materiál našel využití v nemocnicích, kde by mohl nahradit běžně používané levné materiály. „Počet pacientů, kteří si z nemocnice odnesou sekundární infekci, když jdou například jen na zákrok se zlomenou rukou, stále roste. Stát by mohl uspořit miliardy, protože by nemusel platit za další hospitalizaci těchto pacientů,“ vysvětluje.

Přestože prý několik nemocnic s nabídkou oslovil, žádná z nich neměla zájem. „Nechtějí zkoušet nic jiného, prostě se mi vysmáli,“ říká Rohal.

První tři roky vyráběl konopné tenisky v Česku, a to nikde jinde než právě ve Zlíně, který je i ve světě proslulý obuvnickou tradicí. Od roku 2018 však tenisky a barefooty vznikají v rodinné továrně v Rumunsku. U nás se však stále vyrábí veškerý textil od zpracování příze přes tkaní, barvení až po šití jednotlivého oblečení. Pro každý kus oblečení je potřeba zapojit čtyři až pět českých textilních podniků.

Rohal má vedle zahraničního rozvoje pro letošní rok ještě jednu velkou vizi. Chce konopný textil zbavit předsudků, které zatím ještě spousta lidí má – ať už se týkají vysoké ceny, či nevkusného designu.

„Lidé mají pocit, že když je něco z konopí, tak je to sice ekologické, ale musí to být drahé a vypadat jako móda 60 plus. My chceme v oblečení odrážet aktuální trendy, používat módní střihy i barvy. Ekologická stránka produktu je jen pěkný bonus,“ dodává nakonec.