Proč pracovat čtvrt století ve fabrice na výrobu lepenkových krabic? Jednak je to miliardový byznys. A taky platí, že kdyby se Česko za tu dobu změnilo tak, jak se pod vedením Martina Hejla transformovala jedna fabrika ve Všetatech, žijeme v hodně odlišné zemi.

Letošní Vánoce budou bohaté. „Vypadá to tak,“ rozhlédne se Martin Hejl po tovární hale, v níž počet strojů a robotů vysoce převyšuje počet lidí. Bohaté svátky totiž znamenají spoustu prodaného zboží a to se musí v něčem dostat do obchodů.

Proto jsme také ve středočeských Všetatech: venku slunce pracně odstraňuje mráz ze zeleniny na polích, vevnitř je naopak teplo na triko a probíhá tu miliardový byznys. S krabicemi a obaly z vlnité papírové lepenky. Nuda? Píchačky? Dřina? Těžké shánění zaměstnanců?

„Ano, branže zvenku vypadá neatraktivně,“ přikývne Hejl, ale jelikož v Thimmu pracuje třetí desetiletku a příští rok oslaví dvacet let v pozici CEO, hned se nadechuje ke slovům, která ta předchozí uvedou do kontextu.

„Lidem, kteří vycházejí ze školy a hledají si budoucí práci, bude čím dál důležitější ukázat, že u nás je to zajímavé a do jisté míry v Česku unikátní. Ne to, že se tady dělají krabice.“ Jedna věc je čistě ekonomický úspěch.

Německá rodina Klause Thimma spustila výrobu vlnité lepenky v roce 1949. Čísla stačí jen zpřeházet: v roce 1994 v Česku otevřel Thimm svůj první zahraniční závod. „Na pěti tisících metrech čtverečních. Dneska to je 35 tisíc metrů,“ přibližuje Hejl.

Branže zvenku vypadá neatraktivně.

Thimm loni globálně registroval obrat zhruba osmnáct miliard korun, česká pobočka se blíží čtyřem stovkám zaměstnanců a dvoumiliardovým tržbám – to vše při zisku EBITDA ve výši přibližně deseti procent. Pokud ale skromné devadesátkové začátky a současný stav věcí působí jako srovnávání nesrovnatelného, ještě radikálnější změna nastala v provedení práce.

Takže ještě jednou: krabice, fabrika, pot… Stop. Vlastně je máloco vzdálenější realitě. Místo toho tady úřadují drahé lasery. Anebo QR kódy, díky nimž ve virtuální realitě uvidíte na mobilu obsah dané krabice, a tím pádem ji ani není třeba otevírat.

Forbes Digital Premium