skip to main content
Umění

Měli strach, že je ilustrace neuživí. Teď duo Tomski & Polanski dělá pro Nike, Eurosport nebo ČEZ

Osm let dvojice Ilona Polanská a Lukáš Tomek tvoří ilustrátorské duo Tomski & Polanski. Za tu dobu se ve svém oboru dostali na špičku nejen v Česku, ale i v zahraničí. Mají za sebou práci pro Nike, Eurosport nebo slavný film oceněný čtyřmi Oscary.

V Česku se pak do jejich portfolia počítají klienti jako například Festka, Kofola, Prazdroj, ČEZ a řada dalších velkých firem. A noví zákazníci tak při zadávání poptávky musí počítat s tím, že řada na ně dojde až za několik měsíců.

Kdo teď před Vánoci procházel knihkupectví, práci dvojice Tomski & Polanski nejspíš nemohl minout. Většinou ve výšce očí bývají totiž v knihkupectvích vystaveny bestsellery cestovatele Ladislava Zibury, které jsou právě s ilustracemi Tomka a Polanské dlouhodobě spojené.

Přitom ilustrování knih byla práce, která duo Tomski & Polanski dlouho míjela. „První čtyři až pět let jsme byli ilustrátoři, kteří neilustrovali knihy. Jednoduše za námi nikdo s takovou nabídkou nepřišel,“ přiznává Polanská. Jejich profesní start, kterému ještě během studií předcházely otázky, jestli se dá prací ilustrátora a grafika vůbec uživit, tak začal jinak.

Reklama

Dvojice se poprvé potkala v roce 2012 na soutěži, kde sice kreslili proti sobě, ale zároveň zjistili, že se shodnou v tom, že ilustrace chtějí dělat naplno, jak to jen půjde. A tak se dali dohromady.

„Hned na začátku jsme si udělali fiktivní portfolio s takovými projekty, jaké jsme si přáli dostávat. Pracovali jsme na tom asi tři týdny a výsledek jsme pak představili na designérských webech,“ vzpomíná Tomek. Že to byla správná cesta, poznali téměř okamžitě, začaly chodit první zakázky. Možná překvapivě ale zpoza českých hranic.

Dvojici nejprve hodně pomohla práce na kampani pro film Wese Andersona Grandhotel Budapest, který v roce 2015 získal čtyři Oscary.

Poté co se dostavil úspěch v zahraničí, začínali se ozývat i čeští art directoři z reklamních agentur, kteří vytvářeli různé kampaně pro Česko. „Vtipné bylo, že zpočátku nám i od českých klientů chodily e-maily v angličtině, protože si nebyli jistí, odkud jsme. Vlastně to bylo příjemné, protože ačkoliv jsme byli čerstvě po škole, připadali jsme si hrozně světově,“ usmívá se Ilona Polanská.

Práce studia Tomski & Polanski, jehož obrat se ročně pohybuje v nižších milionech korun, stojí na několika pilířích. Tím nejvýdělečnějším, ale pracovně nejnáročnějším, jsou zakázkové ilustrace pro velké firmy, které je používají ve svých kampaních. Může jít přitom o firmu z gumárenství, stejně tak jako z potravinářství.

Reklama

„Jsou to klienti z různých oborů, protože ilustraci potřebujete bez ohledu na to, jestli prodáváte limonádu nebo pneumatiky. A kromě různých oborů to jsou i odlišné typy práce. Někdy řešíme ilustraci na web, jindy to jsou ilustrace do reklamy, ale dělali jsme třeba i design na konkrétní kolo pro firmu Festka,“ vysvětluje Tomek.

Ceny za takové zakázky se mohou pohybovat v řádu stovek tisíc korun. Dvojice ilustrátorů ale přiznává, že vzhledem k jejich pracovní i časové náročnosti jich berou čím dál méně.

Naopak čím dál víc času věnují menším zakázkám, které je obvykle i víc baví. Do této kategorie spadají objednávky například od majitelů kaváren, kteří chtějí mít originální menu, ilustrace do novin a časopisů nebo už zmíněné ilustrace knih.

„Víc času než dříve věnujeme i práci, které říkám volnočasová, kdy si kreslíme, co sami chceme. Když to pak zveřejníme, často to dopadne tak, že se ozvou klienti s tím, že něco takového by od nás chtěli,“ říká Tomek a za příklad dává ilustrace spojené s cyklistikou.

„Oba dva rádi jezdíme na kole, takže cyklistiku i kreslíme. Nějak si toho všimli lidé v centrále Eurosportu a nabídli nám účast v projektu, který mapoval historii slavného cyklistického závodu Paříž–Rubaix. To samozřejmě bylo něco, co nešlo odmítnout,“ přiznává Tomek.

Fakt, že se rozhodli neohraničovat svou práci, podle něj přináší výsledky. „Od začátku jsme toužili po pestrosti. A ukázalo se, že to je správná cesta. Děláme knížky, obaly, produkty, umělecké realizace, spolupracujeme s architekty. Ve výsledku pracujeme na spoustě skvělých projektů se skvělými lidmi,“ pochvaluje si mužská část ilustrátorského dua.

K už zmíněným částem byznysu Tomski & Polanski pak nedávno přibyl ještě jeden – tisk a prodej plakátů s vlastními ilustracemi, který zásadně nakoply dobře fungující sociální sítě. Jak na Facebooku, tak i na Instagramu má totiž dvojice kreslířů kolem deseti tisíc fanoušků.

„Hlavně na Instagram jsme dlouhodobě dávali hodně našich ilustrací a lidé se ptali, jak by je mohli získat. Jenže my jsme jim je prodat nemohli, protože byly pro někoho na zakázku,“ popisuje nečekaný zájem Ilona Polanská. Dvojice to vyřešila tak, že začala nabízet ilustrace, na které se žádná omezení nevztahovala. A zájem byl velký.

„Došlo to tak daleko, že jsme jich prodávali tolik, že jsem před rokem a půl už skoro ani nekreslil, protože jsem jen balil plakáty do tubusů,“ vzpomíná Tomek, který starost o Tomski & Polanski Illustration shop raději přehodil na svoji ženu.

Ta během letoška odbaví víc než tisícovku objednávek, což při průměrné ceně tisíc korun za jeden plakát vytvoří obrat kolem milionu korun. „Když si vezmeme, že je to něco, co jsme vůbec neplánovali, tak to není tak úplně špatné,“ říká s úsměvem Tomek.

Reklama
Reklama