Jediný z dosavadních generálních ředitelů, který veřejnoprávní instituci vedl celé dva mandáty: tedy dvanáct let. Tak se zapíše do historie České televize manažer Petr Dvořák, který kolos s třemi tisíci zaměstnanci, stejným počtem externistů a rozpočtem víc než sedm miliard korun opouští k prvnímu říjnu.

Jak řekl v rozhovoru Forbesu, zatím neví, co bude dělat, až za sebou zavře dveře. Chce si prý nejdřív nechat čas na rozmyšlenou. „Bavilo by mě zůstat v médiích, ale na druhou stranu křeslo ředitele České televize je to nejvyšší, které se tady dá sehnat, tak nevím,“ reagoval Dvořák v obsáhlém rozhovoru, který vychází v aktuálním říjnovém čísle magazínu Forbes. 

Petr Dvořák, bývalý ředitel České televize

Třetí kandidatura na šéfa České televize Dvořákovi nevyšla a jak sám přiznal, do volby přitom dal vše a neměl žádný náhradní plán. „Takhle nepřemýšlím. V momentě, když si řeknu, že chci nějakou věc udělat, tak jedu na sto padesát a nedělám si ústupové varianty. Prostě to nevyšlo, to je život,“ vylíčil své pocity z poslední volby generálního ředitele. 

Zpětně analyzuje rozhodnutí rady tak, že si přála změnu a především někoho, „kdo se nejmenuje Petr Dvořák“.  

Dvořák také uvedl, že instituci předává svému nástupci v mimořádně dobré formě a že se nedá srovnat s televizí, kterou v roce 2011 sám přebíral. „Já jsem dovedl Českou televizi do nejlepší kondice, v jaké kdy byla. Je nejsledovanější, respektovaná, důvěryhodná, plná tvůrčího potenciálu,“ uvedl odcházející ředitel.

Televize je prý také ve velmi dobré finanční kondici: má podle něj v tuhle chvíli na účtu přes dvě miliardy korun. „To je téměř třikrát víc, než po mně chtěla rada. Je to proto, že jsme dostatečně včas zatáhli za brzdu a že jsme dostatečně včas provedli úsporná opatření a tím pádem jsme si drželi rezervu pro další fungování,“ popisuje manažer, který si na rozloučenou odnese odměnu 2,4 milionu korun. 

Za úspěch své dlouholeté snahy považuje Dvořák také to, že se politici začali vážně zabývat  koncesionářským poplatkem.

Ten se nezvyšoval posledních patnáct let. Nyní však míří do sněmovny návrh, který počítá s jeho navýšením na 160 korun měsíčně (ze současných 135) a platit by ho měly nově i domácnosti, které vlastní mobilní telefon nebo jiná zařízení, na nichž je možné programy České televize přehrát. To by mělo do rozpočtu přisypat odhadem dalších 1,4 miliardy korun od roku 2025. 

Plody Dvořákovy snahy však bude už sklízet jeho nástupce – Jan Souček. Jde o muže, který má zcela jiné pozadí než Dvořák, jenž působil ve vrcholných patrech byznysu, ale sám nikdy nebyl novinářem. Oproti němu vystudovaný právník Souček strávil svůj dosavadní profesní život v médiích. V České televizi působí od roku 2007 a vystřídal tu mnoho pozic: od novinářských přes moderátorské až po ty manažerské.

Rozhovor s Janem Součkem chystáme do listopadového čísla Forbesu. Podle jeho slov je právě jeho novinářská a televizní zkušenost výhodou. Zná totiž televizní práci dobře na vlastní kůži.

Souček má v plánu různé změny a novinky. Jak uvedl na tiskové konferenci začátkem září, chce například zřídit stálý zpravodajský post na Ukrajině, dostat do vedení televize více žen anebo zlepšit pracovní prostředí a atmosféru v televizi.

A to mimo jiné i v reakci na medializované kauzy údajného mobbingu a nevhodného chování ze strany nadřízených v redakci aktuální publicistiky: Marka Wollnera a Nory Fridrichové. Zatímco Wollner svou pozici neuhájil, Fridrichová pracuje dál na stejném místě. Vyšetřovací komise totiž dospěla k závěru, že z její strany k mobbingu nedocházelo.

Souček prý plánuje kauzy ještě prošetřit po nástupu do funkce a také nastolit mechanismy, aby se podobné situace již neopakovaly. 

Do vedení České televize si mimo jiné také přivedl novou personální ředitelku. Další personální změny už oznámil v září na tiskové konferenci. Například vytvořil nově divizi korporátních služeb, která zahrnuje komunikaci, marketing a lidské zdroje a kterou povede dosavadní mluvčí Home Creditu Michal Fila – muž, který v minulosti pracoval mnoho let v České televizi mimo jiné jako šéf brněnského studia.

„S ním jsme se shodli na tom, kdo převezme pozici tiskové mluvčí, ale to řekneme až po prvním říjnu,“ svěřil Forbesu Souček během rozhovoru. Právě v říjnu chce oznámit další změny.

Například se hodně mluví o tom, kdo bude novým šéfredaktorem ČT24, a podle zákulisních informací by to mohla být žena. Souček chce totiž do vedení dostat víc žen. Z této pozice se posunul výš Petr Mrzena, který se stal ředitelem zpravodajství a nahradil tak končícího Zdeňka Šámala.  

„Mám rád lidi, kteří jsou komunikativní a jsou připraveni o věcech diskutovat a nepřistupovat k záležitostem dogmaticky. V tomto směru mám pocit, že jsem s Petrem Mrzenou na stejné vlně,“ sdělil Souček Forbesu.  

Česká televize bude mít od října také novou divizi digitálních služeb, která bude mimo jiné zahrnovat platformu iVysílání, která se má dále rozšiřovat. Povede ji dosavadní ředitel vývoje programu a nových médií Jan Maxa.

Z televize naopak vedle Šámala odchází například dosavadní ředitel divize korporátních vztahů, komunikace a obchodu Vít Kolář. Mluví se také o odchodu šéfky komunikace a PR Alžběty Plívové, ředitelky marketingu Denisy Kollárové nebo ombudsmana Čestmíra Fraňka.

Souček do funkce oficiálně nastupuje v neděli prvního října: jeho prvním pracovním dnem bude pondělí druhého října. Během října chce oznámit další chystané novinky. Během svého šestiletého mandátu chystá i programové změny, chce například rozšířit publicistiku o nové formáty.