skip to main content
Byznys

Ne tak černý pátek pro prodejce. Češi dnes utratí přes miliardu korun

Připravte se, začíná maraton konzumu. I u nás ho odstartuje takzvaný Black Friday a jeho cílová rovinka je v dohlednu až o Vánocích.

Dnešní celosvětový svátek nakupování už Češi znají důvěrně několik let a každý rok se k němu přidává více a více obchodníků, kteří se snaží pomocí slev zákazníky motivovat k nakupování. Pozor ale na špinavé triky, které si už osvojili i někteří čeští prodejci.

Aby totiž přilákali zákazníka, nabízejí slevy, které však úplně neodpovídají realitě, a to tak, že nafukují prodejní ceny. O vašem vysněném telefonu tak sice obchod může tvrdit, že je najednou o polovinu levnější, ale je dobrý nápad si to zkontrolovat. Můžete totiž rychle zjistit, že za stejnou „poloviční cenu“ ho běžně prodávají i jinde a bez slevy.

Reálné slevy totiž podle dat srovnávacího portálu Heureka dosahují v průměru jen devatenácti procent, ceny výrobků při tom prodejci často uměle nafukují až o polovinu.

I přesto, že jsou slevové akce v rámci Black Friday často jen zdařilým marketingovým trikem, vyhlídky online prodejců jsou i díky nim velmi růžové.

Reklama

Už včera, den před očekávaným rekordem, byly tržby českých online e-shopů oproti loňsku dvojnásobné. Dnes, během Black Friday, utratí Češi dle odhadů společnosti Shoptet dokonce víc než miliardu korun. Značnou zásluhu na tom samozřejmě mají zavřené kamenné prodejny.

A v USA, kde je Black Friday tradičně nejúspěšnějším nakupovacím dnem roku, je předvánoční běsnění ještě o něco intenzivnější. A zdaleka už netrvá jen jeden den.

V podstatě tam začal už před měsícem akcí Amazonu nazvanou Prime Day, kdy maloobchodníci začali poprvé ve velkém využívat slevových akcí, aby si získali zákazníky ještě dlouho před nadcházejícím víkendem.

I přes letošní prodlouženou sezonu předvánočního nakupování ale zůstávají Black Friday a Cyber Monday pro online obchody hlavními událostmi.

Analytici předpovídají, že ode Dne díkůvzdání, tedy od čtvrtka, do pondělního Cyber Monday se oproti loňsku zvednou online prodeje o 36 až 50 procent. Čísla z onlinu jsou ohromující, křivka tržeb kamenných obchodů ale zůstane oproti loňsku téměř plochá.

Tady je dalších 20 čísel, které byste o předvánoční nakupovací horečce v USA mohli chtít vědět:

39 miliard dolarů: tržby online obchodů v průběhu všech pěti „slevových dnů“ – tedy Dne díkůvzdání, Black Friday, Small Business Saturday, neděle před Cyber Monday a samotného Cyber Monday.

49,5 procenta: nárůst prodeje v online obchodech na Den díkůvzdání oproti loňskému roku.

23 miliard dolarů: předpokládané tržby na Black Friday a Cyber Monday.

10,4 miliardy dolarů: hodnota zboží prodaného v rámci Amazon Prime Day, o 42,5 procenta vyšší než loni.

Reklama

35,8 procenta: nárůst e-commerce tržeb v průběhu listopadu a prosince.

0,9 procenta: nárůst celkových tržeb v průběhu listopadu a prosince podle předpovědi Emarketer.

3,6 až 5,2 procenta: nárůst celkových tržeb v průběhu listopadu a prosince podle předpovědi NRF.

1 až 1.5 procenta: nárůst celkových tržeb od listopadu 2020 až do ledna 2021 podle předpovědi Deloitte.

1,9 milionu: hodnota objednávek vrácených těsně po předvánoční nakupovací horečce jen 2. ledna 2020.

57 miliard dolarů: hodnota vrácených online objednávek za celou předvánoční nakupovací horečku v roce 2020.

80 procent lidí z generace Baby Boomers plánuje podle průzkumu společnosti Sezzle nakoupit většinu vánočních dárků online.  

66 procent lidí z generace Z plánuje podle průzkumu společnosti Sezzle nakoupit většinu vánočních dárků online.  

85,5 miliardy dolarů: předpokládané předvánoční prodeje podle Mcommerce (o 43,4 procenta vyšší než loni). 

30 let: doba, před kterou byl obchodní řetězec Walmart naposledy zavřený na Den díkůvzdání.

25 procent: letošní předpokládaný pokles návštěvníků v kamenných obchodech.

47: počet obchodních řetězců v Americe, které budou letos na Den díkůvzdání zavřené. 

40 minut: časový limit pro hovory v aplikaci Zoom (její neplacené verzi), který bude letos na Den díkůvzdání zrušen.

40 procent: počet lidí, kteří letos z důvodu covidu-19 plánují darovat praktičtější dárky podle průzkumu společnosti Sezzle (téměř 80 procent dotazovaných odpovědělo ano nebo možná).

170 000: počet zaměstnanců, které UPS a FedEx navíc zaměstnají na období předvánočních nákupů.

1 bilion dolarů: celková hodnota předpokládaných prodejů v USA před letošními svátky (listopad a prosinec).

Reklama
Reklama