Stvořili největší televizní fenomén tohoto tisíciletí. Pak o nich pět let nebylo slyšet. Teď se tvůrci Hry o trůny vrátili s novým projektem. Problém tří těles podle sci-fi trilogie čínského spisovatele Liou Cch’-sina. „Chtěli jsme udělat něco úplně jiného,“ řekli D. B. Weiss a Daniel Benioff v rozhovoru pro Forbes.cz.

Před pěti lety jim spílaly miliony diváků po celém světě. Kritizovaly poslední řadu fantasy seriálu Hry o trůny. Přišla jim uspěchaná, nelogická, odfláknutá. Benioff a Weiss, kteří předtím roky slýchali potlesk za stvoření famózní televizní podívané, byli najednou jako boxovací pytel, do kterého si chtěl každý bouchnout.

Není divu, že se od téhle kapitoly chtěli odstřihnout. Udělali radikální řez. Z HBO, kde se vysílala Hra o trůny, přešli na Netflix, kde podepsali několikaletou smlouvu údajně za dvě stě milionů dolarů (přes 4,7 miliardy korun). A od fantasy se posunuli směrem ke sci-fi.

Možná by tahle změna přišla stejně, i kdyby se poslední sezona nesetkala s tak vlažným přijetím. „Pracovali jsme na tom více než dekádu. Pak se musíte posunout dál,“ říká Daniel Benioff.

Jeden ze zástupců Netflixu jim doporučil právě zmiňované sci-fi trháky o prvním kontaktu s mimozemskou civilizací. „Bylo to úplně něco jiného, než jsem do té doby četl,“ přiblížil Benioff.

Líbilo se mu, že Liou Cch’-sin přistoupil k otázce mimozemšťanů a střetu s neznámou civilizací střízlivěji než spousta dalších děl s podobnou tematikou: cizí rasa má dorazit až za dvě stě let.

„Jsem si jistý, že nejsme ve vesmíru sami. Ale vzdálenosti jsou tak obří, že by komukoli trvalo spoustu času se sem dostat, takže klasické příběhy o létajících talířích nedávají moc smysl. Tohle byl jeden z prvních případů, kdy jsem si říkal, že si umím představit, že by se to mohlo stát,“ řekl Benioff.

Ač jde o úplně jiné dílo, tvůrci v něm našli paralelu s Písní ledu a ohně od G. R. R. Martina, podle níž vznikla Hra o trůny.

„I tady se stalo, že někdo vzal známý žánr a převrátil ho na hlavu. George udělal s fantasy něco úplně jiného, než jsme byli zvyklí vídat u Tolkiena nebo C. S. Lewise. Měl tam sice draky a rytíře s meči, ale všechno to působilo trochu jinak. A teď jsem zase cítil úplně jiný přístup ke sci-fi žánru,“ dodal Benioff.

Rozpačité přijetí závěru Hry o trůny je mrzelo. Vyvodili z něj jednoduché ponaučení. „Nejde tolik o reakci fanoušků, ale o odvedenou práci. Reakci fanoušků neovlivníte. Musíte udělat co nejlepší seriál a doufat, že se lidem bude líbit,“ krčí rameny Benioff.

Co ovlivnit může, je výběr spolupracovníků. Proto si přetáhli několik lidí, s nimiž pracovali na Hře o trůny. Mimo herců jako John Bradley nebo Liam Cunningham a řady technických profesí šlo především o skladatele hudby Ramina Djawadiho.

„S ním budeme chtít pracovat po zbytek života. Byl od začátku na vrcholu našeho seznamu a ulevilo se nám, když kývl na to, že s námi bude pracovat,“ řekl D. B. Weiss.

Zároveň k sobě jako autorskému duu přidali třetího člověka, Alexandra Woo, který stál za seriálem Pravá krev. „Děláme si legraci, že Dan píše podstatná jména, já slovesa a David přídavná jména,“ líčí Woo, který se callu s Forbes.cz účastnil rovněž.

„Kéž by si šlo rozdělit povinnosti tak jednoduše. Ve skutečnosti spíš děláme všichni všechno,“ dodal Woo. „Možná to není tak efektivní, ale zase díky tomu můžeme využít naše desítky let zkušeností společně.“

Tvůrci seriálu navíc často musejí rozhodnout o milionu malých detailů, což se ve třech dělá snáze. „Když mi kostýmní designér přinese dvacet různých kostýmů, nedokážu mu moc odpovědět. Sám se pořádně neumím oblékat. Ale když jsme na to tři, tak vždycky dojdeme k nějaké odpovědi,“ pravil Woo.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

První řada Problému tří těles, která měla na Netflixu premiéru v březnu, sice sklidila trochu rozpačité přijetí od kritiků, ale budila velký ohlas a spoustu diváků na ni nedá dopustit.

„Nikdo z nás se moc neangažuje na sociálních sítích, takže reakce úplně nevnímáme, ale je fajn slyšet od lidí, kteří jinak obvykle všechno zkritizují, že se jim to líbilo. To je příjemný pocit,“ říká Weiss.

Měřítko úspěchu ale mají nastaveno jasně: zaujmout diváky tak, aby jim Netflix dal zelenou odvyprávět příběh až do konce. Natáčení další řady ale zatím potvrzeno nebylo.

„Liou Cch’-sin napsal neuvěřitelnou trilogii s jedním z nejlepších závěrů ve sci-fi historii. Poslední stránka mi zůstane vrytá do paměti tak dlouho, dokud bude fungovat. Takže teď jsme v nervózním očekávání, jestli se dostaneme až do cíle,“ líčí Benioff.