Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Záchrana před „Lehmany“

Musíme pomoct, jinak budou padat jak švestky. To je ve zkratce pohled německé vlády na současnou situaci energetických společností. Rozhodla se proto, že upraví legislativu tak, aby stát mohl přebírat podíly ve firmách, které se dostanou do potíží.

Chce tak zabránit i dominovému efektu, přirovnávanému k modelu nechvalně proslulé banky Lehman Brothers, kdy by postupně padala jedna energofirma za druhou. Spouštěcím momentem radikální změny v přístupu spolkové vlády jsou velké problémy firmy Uniper, která je největším německým dovozcem plynu z Ruska.

Kvůli výrazně omezeným dodávkám ruského plynu firma měsíčně přichází o zhruba 900 milionů eur, a dostala se tak do existečních problémů. Uniper požádala vládu o pomoc, ale zatím není jasné, jak v tomto konkrétním případě stát pomůže.

Z nádraží na jiný kontinent

K alianci 26 leteckých společností Star Alliance se nově od začátku srpna přidá i německý železniční dopravce Deutsche Bahn. Jde o vůbec první neleteckou společnost, která se ke sdružení připojí.

V budoucnu si tak zákazníci všech zapojených aerolinek budou moct koupit rovnou jízdenku i letenku v rámci jednoho kroku. Samotné vyhledávání spojů v rezervačním systému se má výrazně ulehčit a bude prý stačit, když si člověk vybere výchozí místo, odkud pojede vlakem, a cílovou destinaci.

Například si pořídíte „jízdenkoletenku“ z malého města přímo do New Yorku. Už dnes podobně spolupracuje Deutsche Bahn s Lufthansou a podobný servis ročně využívá okolo půl milionu lidí.

Deutsch? Englisch!

To máte letiště, hospody, hotely… Ale lidi, lidi nemáte. Situace na německém trhu práce je v některých oborech natolik napjatá, že se nový personál musí lákat z ciziny.

Oficiální plán zaměstnat tisíce lidí ze zahraničí se nejprve týkal letišť. Spolková vláda míříla hlavně na Turecko a nově se podobný krok včetně ulehčení přístupu k práci má týkat personálu v gastronomii.

Vládní liberální strana FDP dokazuje, že to s ulehčením vstupu na německý trh myslí vážně: chce, aby na německých úřadech fungovala jako druhý úřední jazyk angličtina. Díky tomu by prý měla padnout hned prvotní bariéra, bránící cizincům bez znalosti němčiny žádat o práci v Německu.

Tesla brzdí

Ještě to nejsou ani čtyři měsíce, co se rozjela kompletní výroba v nové továrně Tesly u Berlína, a už je potřeba pauza. Kvůli „optimalizaci procesů“ se výroba v nové Gigafactory na dva týdny zastaví. Ladit je toho prý potřeba víc než dost.

Ostatně i samotný šéf Tesly Elon Musk se netají tím, že není z nového závodu zrovna nadšený – nedávno německou továrnu Tesly označil za pec na spalování peněz.

Za plány nepřestává váznout jak produkce, tak nabírání zaměstnanců. Kromě toho roste i odpor proti plánovanému rozšíření areálu. Ten by se měl rozrůst ze stávajících tří set hektarů o další stovku. Na těch je ale nyní les, který nepůjde „jen tak“ vykácet.