Většina lidí si Pavla Zunu pamatuje z obrazovky České televize, Novy i Primy. Coby manažer vnějších vztahů v Emma Capital miliardáře Jiřího Šmejce je ale víc než dekádu součástí nejvyšších pater českého byznysu. Ve světě médií přesto částečně zůstal. Z klasické televize ovšem přešel na internet.
Je totiž jedním z tvůrců a především hlasem pořadu Životy slavných. Skrze platformu Herohero na něj dokázal přilákat přes sedm tisíc odběratelů, kteří jsou ochotni měsíčně platit pětieurový poplatek. Další statisíce zhlédnutí starší epizody sbírají na videoplatformě YouTube. Pořad tak tvůrcům generuje hrubý výdělek kolem milionu korun měsíčně.
Steve Jobs, Rúholláh Chomejní, Miloš Forman nebo Sokrates. To jsou jen čtyři jména ze stovek osobností, jejichž zhruba patnáctiminutové profily čtyřčlenný tým autorů zpracoval za poslední roky s frekvencí jedna story týdně. Kořeny pořadu (Pavel Zuna se brání označení podcast) sahají až do roku 2003, kdy Zuna pracoval na pořadu Víkend na Nově, jehož součástí byla i jedna historická reportáž.
Životy slavných
Počet odběratelů: 7400
Měsíční poplatek: 5 eur
„Lidem se líbila a my jsme s kolegou Martinem Krušinou zjistili, že nás nejvíc baví ji připravovat,“ vzpomíná Zuna. Stejná dvojice pak společně pracovala i na internetové televizi Stream, kde rozjela pořad Slavné dny, který se objevoval na hlavní stránce portálu Seznam a i proto si získal velkou sledovanost. Ti samí tvůrci později přešli do konkurenční Mall.tv, kde se Slavné dny proměnily na Životy slavných, což zůstalo dodnes, kdy výrobu seriálu zajišťuje Fameplay.tv, která zároveň inkasuje příjmy.
„Funguju jako externista a stejně jako ostatní členové týmu dostávám smluvená procenta ze zisku,“ vysvětluje Zuna, jenž obsahově připravuje jeden díl měsíčně a všechny ostatní namlouvá. Cesta k úspěchu na Herohero podle Zuny nebyla přímočará. Zpočátku totiž autory trápila nízká sledovanost.
Na Mall.tv Slavné dny prodělávaly majitelům platformy peníze. Došlo dokonce k jeho zrušení. Jenže mezitím už některé díly běžely i na YouTube, byť rovněž bez velkého zájmu. „Teprve asi po roce to algoritmy YouTube začaly víc nabízet lidem a přišel raketový vzestup,“ říká Zuna. V Mall.tv se toho rozhodli využít a Slavné dny znovu pustili do programu.
Nicméně na zaplacení nákladů to pořád nestačilo. Tým, který za pořadem stál, tak vsadil na ochotu lidí za obsah platit a nové díly Slavných dnů se primárně začaly objevovat na Herohero. To se událo před dvěma lety a od té doby každý týden přibývá jeden díl týdně.
„Jsme čtyři autoři a každý z nás je schopný v požadované kvalitě udělat jeden díl měsíčně. Víc toho nejsme schopni udělat, aniž bychom šli dolů s kvalitou nebo stopáží. A to nechceme, protože si za to lidé platí, kvalitu očekávají a zaslouží si ji,“ je Zuna přesvědčený, jehož v týmu autorů doplňuje už zmíněný Martin Krušina, dále pak Jakub Klingohr a Zunova dcera Anna O’Connor. Vedle toho na pořadu pracují ještě čtyři lidi technické profese.
Aby pořad podle Zuny fungoval, musí mít pestrou dramaturgii, aby si každý našel to, co ho baví. Pořadem se tak prolínají osobnosti z různých období, různých zemí, z různých oblastí. Jednou jde o politika, podruhé o válečníka, potřetí o umělce, počtvrté o modelku…
Nejvíc fungují zrůdy, typicky různí diktátoři nebo nacističtí pohlaváři.
Čísla o sledovanosti mluví jasně. „Nejvíc fungují zrůdy, typicky různí diktátoři nebo nacističtí pohlaváři. Pořád nám na ně chodí nějaké tipy, ale my to raději hodně redukujeme. Těm největším se ale samozřejmě nedá vyhnout,“ přiznává Pavel Zuna s tím, že právě díl s Adolfem Hitlerem patří vedle dílu o Ludvíku XIV. k těm nejsledovanějším.
Výhodu pořadu Životy slavných Zuna vidí i v jeho zdánlivé nevyčerpatelnosti. Zajímavých osobností, které se dají popsat, je obrovské množství. „Když budeme živí a zdraví, klidně to můžeme dělat dalších čtyřicet let. Jen to musí bavit nás a diváky,“ poznamenává.
Osm statečných
Přinášíme příběhy osmi českých podcasterů, kteří se nebáli jít s kůží na trh. Prorazili s Harrym Potterem, osudy slavných, ale i s podcastem o Severní Koreji. Risk se vyplatil a teď vydělávají stovky tisíc korun měsíčně. Tohle jsou oni:
O bujícím tuzemském bujícím podcastovém trhu píšeme zde.