Zajímavý a velmi funkční byznys model má i online médium The Mag, zaměřené na generace Z a alfa, jež měsíčně oslovuje až 2,7 milionu unikátních účtů napříč platformami. Projekt, který spolutvoří Jan Strach z výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2023, nabízí rychlé zpravodajství ze světa mladých a originální videoobsah s tvářemi, jež formují internetovou kulturu.

„Začínali jsme zpravodajstvím z hudby a módy, dnes se soustřeďujeme hlavně na YouTube a sociální sítě. Hitem je The Mag Wrap, talentová soutěž pro mladé rapery, ve které letos soutěží o milion korun od KFC. Během tří měsíců zveřejníme až dvacet epizod a zásah celé série může přesáhnout sto milionů zhlédnutí napříč platformami. Komunita má přímý vliv na průběh a výsledek, sledující rozhodují, kdo postoupí dál a kdo vyhraje,“ popisuje Strach, který v projektu začínal v roce 2016 jako kameraman.

The Mag

Počet odběratelů: 9400

Měsíční poplatek: 5 eur

O pět let později s kolegou Petrem Žižkou odkoupili od zakladatelů většinový podíl a začali psát novou kapitolu. The Mag od té doby vyrostl z šedesáti tisíc sledujících na víc než 330 tisíc. Obsah zveřejňují tam, kde je jejich cílová skupina, tedy primárně na Instagramu, TikToku a YouTube.

Nové epizody bez cenzury a reklam o týden dřív nabízejí na Herohero – a zájem je pozoruhodný. Na placené platformě mají 9400 sledujících, kteří měsíčně platí pět eur. Jen tady vydělají každý měsíc přes milion korun. Jejich nejpopulárnější show je pořad Detektor lži, kam si moderátoři zvou známé tváře – influencery, celebrity a osobnosti generace Z.

Soudní spor

Jan Strach letos stanul před soudem kvůli vážnému obvinění z násilného vydírání. Společně s dalšími třemi obžalovanými měl podle žaloby donutit influencera Denise Železného (známého jako Acies) k vydání přihlašovacích údajů a osobních dokumentů.

Strach a ostatní obžalovaní vinu odmítají a tvrdí, že se jednalo o dobrovolné setkání bez fyzického nátlaku. Proces stále probíhá.

Připojí je na skutečný detektor lži a pokládají jim nekompromisní otázky na tělo. „Content is the king. Pokud má přidanou hodnotu, lidé se vracejí a podporují vás. Problém není v ochotě platit, ale v nedostatku kvalitního obsahu na trhu. Když někdo cítí, že platí za něco výjimečného, rád se zapojí,“ říká Strach, který The Mag vidí v budoucnosti jako moderní mediální dům s agilním přístupem.

„Neustále zkoušíme nové formáty, posloucháme naši komunitu a nebojíme se měnit. Nic u nás není dané navždy, kromě toho, že to děláme poctivě. Myslím, že na to, co má šanci uspět, už máme čich. O to víc nechceme terorizovat naše sledující a nutit je k transakci. Ať nás podpoří ten, kdo to uzná za vhodné.“

Osm statečných

Přinášíme příběhy osmi českých podcasterů, kteří se nebáli jít s kůží na trh. Prorazili s Harrym Potterem, osudy slavných, ale i s podcastem o Severní Koreji. Risk se vyplatil a teď vydělávají stovky tisíc korun měsíčně. Tohle jsou oni:

O tuzemském bujícím podcastovém trhu píšeme zde.