Jakub Najdek a Mikuláš Dohnal s podnikáním začali už během studií na vysoké škole. Nejdříve v cyklistice, pak díky náhodě pronikli do kávového byznysu. Dnes jim firma přináší milionové tržby.

Beskydská pražírna kávy nezačínala od pomyslné nuly. Frýdečtí podnikatelé Jakub Najdek a Mikuláš Dohnal svůj kávový byznys odstartovali koupí už existujícího e-shopu Upraženo, prodávajícího původně kávové kapsle.

E-shop převzali v roce 2017 v dezolátním stavu, ovšem s určitou zákaznickou základnou. Dali ho do pořádku a v průběhu restartu se rozhodli, že se vydají směrem pražení výběrové kávy.

K té je dovedla už samotná doména e-shopu, na kterou narazili, když hledali, kam dál se rozšířit. V té době už pět let úspěšně provozovali cyklistický e-shop, který založili během studií a který mimochodem letos pokoří stomilionový roční obrat. A pak sehrála roli jejich láska ke kávě.

„Strašně nás to ke kávě táhlo. Máme ji všichni moc rádi, a když jsme našli doménu uprazeno.cz, tak to byla celkem jasná volba,“ vzpomíná Jakub Najdek, který se ve firmě stará o strategii a směřování celého e-shopu. Do pražení se pustili po hlavě – nevěděli o něm absolutně nic.

A tak následovaly měsíce čtení knížek, studování, cestování, navštěvování různých kurzů a testování znalostí na nově koupené pražičce. 

Nejdřív se to vůbec nedalo pít.

„Nejtěžší je najít dobré zrno. Když najdete dobrou surovinu, říká se tomu výběrová káva. V každém zrníčku je kávový potenciál, dodávající kávě její chuť. Uměním pražiče je najít v tom zrníčku ten nejlepší potenciál. A nakonec zrníčka dobře upražit,“ vysvětluje Mikuláš Dohnal, který má na starosti vývoj produktu a finance.

Je tedy potřeba nejdřív najít správné zrno – a proto Beskydští odebírají kávu ze všech možných zemí světa. „Necháte si poslat vzorek, buď upražený, nebo si ho upražíte sami. Tím zjistíte, zda káva zapadá do vašeho portfolia,“ přibližuje Dohnal.

„Pokud se chuťový profil potká s cenou, za kterou chcete kávu nakoupit, tak si necháte poslat větší množství. Upražíte toho víc a hledáte potenciál kávy. Ve velkém si pak necháte poslat až tu správnou kávu,“ rozvádí celý proces.

Nejprodávanější je u nich káva z Brazílie, která má podle něj vynikající poměr kvality a ceny.

„Trvalo nám rok, než jsme se kávové know-how naučili a vytvořili produkt, se kterým jsme byli po všech stránkách spokojení. Na zákaznících jsme kvalitu naší kávy testovat nechtěli, takže to odnesla rodina a přátelé,“ doplňuje ho Jakub Najdek se smíchem.

Přiznává, že ze začátku se to nedalo vůbec pít – s první vlastnoručně upraženou výběrovou kávou se odvážili jít na trh až v roce 2020. Při startu jim pomohl nejen kapitál v řádech statisíců a později milionů, který měli z podnikání s cyklistickým zbožím, ale také Jakubovy zkušenosti z marketingu. 

„Věděl jsem, jak dobře vizuálně uchopit produkt i jak ho prodat,“ vysvětluje Jakub Najdek. Od chvíle, kdy překonali nejtěžší část stran zmíněného know-how, se jim začalo dařit rok od roku lépe.

První velký zlom přišel před Vánocemi roku 2021, kdy poznali, jaký potenciál jejich pražená káva má. „Ty Vánoce byly šílené, takový nával jsme absolutně nečekali,“ vybavuje si Jakub příval zákazníků, který ovšem nenastal jen tak: podnikatelé tehdy přišli s nápadem vyzkoušet půlroční a roční kávové předplatné.

„Byl o něj obrovský zájem a my teprve tehdy zjistili, že káva je vlastně vánoční produkt,“ vzpomíná Mikuláš Dohnal. Množství slíbené kávy tehdy vůbec fyzicky neměli, protože by vyžadovalo větší kapitál i skladové zásoby. Co ale kávovým předplatným získali, byly závazky vůči zákazníkům.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

„Museli jsme zákazníkům dodat, co jsme slíbili. Ta hromada objednávek nám v podstatě pomohla nastartovat byznys tak, abychom pražení udrželi po celý půlrok až rok,“ konstatuje Jakub Najdek. 

Vánoční byznys dodnes tvoří třicet až čtyřicet procent celoročního obratu. „Upražíme i trojnásobek běžného měsíčního množství. Je to vždy extrémně náročné i na organizaci. Obvykle je nás tu pět, ale na Vánoce musíme přibrat i další kolegy,“ vysvětluje beskydský podnikatel. 

Hned po prvních Vánocích do toho šlápli naplno. Nastartovali kompletní kávové řady, rozšířili nabídku a zaměřili se na kavárny. Dnes tvoří velkoobchodní zákazníci dvacet procent odběratelské základny Upraženo a kávu od nich odebírají také hotely, obce, města nebo kraj.

Zatímco tak dvojice podnikatelů před čtyřmi lety začínala s pár pytlíčky upražené kávy týdně, dnes upraží dvě tuny měsíčně, za což loni utržili 20 milionů korun. 

Zatímco nejvíc maloobchodních zákazníků eviduje Upraženo v Praze, velkoobchodní zákazníci jsou hlavně z okolí. „V kraji nás podporují, místní podniky nám věří a pijí naše kafe, za což jsme moc vděční,“ shodují se podnikatelé, dodávající i do vyhlášeného beskydského hotelu Miura.

„Začínáme si tvořit pěknou zákaznickou základnu nejen mezi firmami z okolí, ale i běžnými zákazníky,“ zamýšlí se Jakub Najdek. Kvůli jejich rostoucímu počtu se podnikatelé dokonce rozhodli, že si letos ve Frýdku-Místku vybudují i pěknou podnikovou prodejnu, kterou chtějí dle svých slov pojmout netradičně.

Čím si lidé zamilovali zrovna jejich kafe? „Celou dobu se snažíme dělat výbornou výběrovou kávu za co nejdostupnějších podmínek,“ konstatuje Dohnal, podle nějž jsou cenově v průměru zhruba o dvacet až třicet procent levnější než třeba pražské pražírny. Přesné vyčíslení je nicméně těžké, protože nabízejí levnější i dražší varianty. 

„Máme i perfektní servis. Zákazníkům nasloucháme a vycházíme jim maximálně vstříc,“ tvrdí Mikuláš Dohnal a jeho slova jsou podepřena stoprocentním hodnocením na platformě Heureka.cz.

Beskydskou kávu přitom ocenili i v zahraničí: Upraženo získalo už šest cen v londýnské soutěži Great Taste, kde se každoročně utkává přes čtrnáct tisíc potravinových a nápojových produktů z více než stovky různých zemí.

Upraženo zatím jako jediná česká pražírna získalo v roce 2023 za svou kávu dvě hvězdy. „Pár podniků u nás získalo i tři hvězdy, ale bylo to v jiném odvětví,“ doplňuje Jakub Najdek.

Vedle vybudování kamenné prodejny plánují také rozvoj prémiové linie s anglickým názvem. „Chceme prorazit do zahraničí. V minulosti jsme si sousední trhy už trochu oťukávali a s novou řadou bychom do toho chtěli jít víc naplno,“ vyhlíží budoucnost.