Jsou dva a začínali v kasinu. Postupně ale svoji největší zálibu – hraní videoher – proměnili v regulérní obživu. Před sedmi lety založili Eva a Lukáš Navrátilovi nezávislé vývojářské studio Attu Games.

V roce 2019 osvěžili svět gamingu se svojí odlehčenou a vizuálně kouzelnou plošinovkou Feudal Alloy. Nyní posouvají svoji kreativu zase o kousek dál a původní kreslenou verzi chystaného titulu Scarlet Deer Inn vyšívají.

Eva a Lukáš Navrátilovi nemají za zády velké sponzory ani tým lidí. Na všem pracují sami. A zdá se, že jim to náramně klape. Přitom ještě relativně nedávno se věnovali tak trochu jiným hrám, oba totiž pracovali v kasinu.

Pojila je ale i láska ke hrám počítačovým. A Navrátil jednou začal pro zábavu vyvíjet vlastní titul, tehdy ještě bez plánů ho vydat komerčně, spíš se naučit vývojářské postupy.

„Vždycky, když ho napadla nějaká věc, kterou by tam chtěl mít, začal si zjišťovat, jak se to vůbec dělá. Hra se tak pořád zvětšovala. Nakonec dal výpověď v práci a začal se hernímu vývoji věnovat na plný úvazek,“ vzpomíná Eva Navrátilová.

Tehdy jim bylo něco přes dvacet let. Výdaje měli minimální, a tak fungovali jen z jejího platu.

Protože sama měla ke hrám blízko a fascinovaly ji různé žánry odmalička, začala svému manželovi ve volném čase pomáhat hlavně s testováním. Hru se nakonec podařilo v roce 2015 vydat pod názvem Toby: The Secret Mine. A prodává se dodnes.

V tu chvíli si uvědomili, že přesně tohle chtějí dělat. A tak dala výpověď i Navrátilová, aby se naplno mohli věnovat dalšímu projektu.

Společně pod značkou Attu Games vytvořili hru Feudal Alloy, která mile překvapí především svým výtvarným zpracováním a nevšedním pojetím. Příběh robotického rytíře, který má místo hlavy akvárko s plovoucí zlatou rybkou, se na herní scéně vyjímá.

Pohádková dvojrozměrná „skákačka“ zkřížená se steampunkovou esencí dala najevo, že tahle dvojice má hernímu prostředí co nabídnout. 

Feudal Alloy vzbudila zájem, a tak začali chystat svůj dosud nejambicióznější titul Scarlet Deer Inn. Původně mělo jít o čistě kreslenou záležitost, nakonec se ale rozhodli vsadit na nápad na vyšívanou hru, nad nímž přemýšleli už několik let.

Pár týdnů po vydání Feudal Alloy zakoupili vyšívací stroj a zkoušeli experimentovat s různými druhy výšivek. Z nápadu byli nadšení, ale neměli ještě dostatek odvahy jít s ním dál.

Začali proto pracovat na trošku jiné hře. „Chtěli jsme si na ní vyzkoušet malbu pozadí, psaní příběhu a tradiční animaci. To všechno dřív, než se pustíme do té vyšívané. Jenže nám to nedalo a pořád jsme na ni mysleli. Asi po roce práce jsme hry spojili v jednu. Také jsme přepracovali příběh a některé mechaniky,“ dodávají manželé.

Při samotné tvorbě takto specifické videohry je nejtěžší fáze preprodukce, kdy tvůrci hledají vhodné postupy, typy nití, materiály textilií nebo třeba vhodný software, který by podporoval digitalizaci výšivek.

V tomto konkrétním případě přípravný proces autorům zabral bez nadsázky několik měsíců. Nejpracnější je poté vytvořit jednotlivé vyšívané a následně animované herní sekvence.  

Ze všeho nejdřív se navrhnou postavy a vytvoří se jim animace, které se implementují do hry a testují. Když je vše v pořádku, přichází na řadu příprava na vyšívání. Ve speciálním softwaru se postavy znovu překreslí ve vektorové grafice, nastaví se všechny parametry a výsledek se přes USB disk nahraje do vyšívacího stroje.

„Když je výšivka hotová, naskenuje se zpátky do PC. Ve Photoshopu se odstraní látka a postavám se přidají obrysy a stíny. Přímo ve hře se potom nahradí původní testovací animace tou vyšívanou,“ osvětluje proces Eva Navrátilová.

Připravovaná hra v sobě nese příběh Elišky, maminky dvou dětí. Linka námětu by sama o sobě nebyla nijak mimořádná ani dechberoucí. 

Nečekaná tragédie ovšem donutí hlavní hrdinku dostat se do míst plných neobvyklých, dobrodružných, ale také temných a děsivě nevyzpytatelných situací. Najednou se z původně nenápadné plošinovky stává emocemi a zápletkami nahuštěná akční adventura. 

Ze začátku měla hra spíše vlažné reakce. Vše změnil jediný stručný tweet doplněný o videoukázku, který Eva Navrátilová zveřejnila 29. dubna minulého roku. Příspěvek má k dnešnímu dni 24 milionů zhlédnutí, dva tisíce komentářů a 38 tisíc retweetů.

„V té době jsem se snažila tweetovat každý den a zkoušet různé věci. Tento příspěvek byl jiný v tom, že přestavoval hru lidem, kteří ji neznali. Využila jsem k tomu krátký záběr ze hry a prostřih, jak vzniká výšivka. Video trvalo jen pár sekund.  To, co způsobilo, bylo mimo naše chápání,“ vysvětluje Eva Navrátilová.

Příspěvek retweetovali třeba herní celebrity Josh Sawyer (pracoval na sérii Fallout) nebo Jordan Mechner, autor Prince of Persia. O Scarlet Deer Inn se psalo na mnoha světových herních webech.

Aby ne, hra už nyní vypadá velmi slibně. Těšit se můžete na tajuplný svět zasazený do středověku, jemně prošpikovaného slovanským folklórem, a právě unikátní zpracování, které kombinuje malované herní pozadí i klasické animace s vyšívanými částmi. Což je technika, kterou dosud nikdo nezkusil.

Scarlet Deer Inn zvolna míří do finiše náročného vývoje. Autoři mají v tuto chvíli hotovou kompletní technickou část, nástřel levelů i příběh. Chybí jim ale dokončit grafiku, dobově zbarvenou hudbu a zvuky. 

Hráči by si ji mohli vyzkoušet už na konci tohoto roku nebo začátku toho příštího. Chystá se na PC, Xbox a Nintendo Switch. Do budoucna chystají vývojáři také artbook, originály výšivek pro sběratele nebo třeba vinyl okořeněný tematickým soundtrackem.