Skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta má po úspěšně dokončeném prodeji Mall Group velký akviziční apetit. Minulý týden podpořila investicí 1,5 miliardy korun českou logistickou službu DoDo podnikatele Michala Menšíka a dnes oznamuje podporu českého startupu Campiri zaměřeného na svobodné cestování.

Ten po první sezoně fungování získává od Rockaway, Mitonu a Purple Ventures investici ve výši 114,7 milionu korun, uzavírá tím seed investiční kolo a dostává se mu prostředků k plánované zahraniční expanzi.

„S Campiri máme od začátku větší plány než být pouze lokálním hráčem a nyní se i díky investici naše šance podstatně zvyšují. Největší část financí je totiž určena právě na podporu expanze a nabírání zkušených lidí do týmu na aktuálních i nových trzích,“ říká k investici zakladatel a šéf Campiri Lukáš Janoušek, který chce využít nastoleného trendu a prorazit v regionu střední a východní Evropy.

„Zatímco na západě Evropy už působí několik konkurentů, v regionu střední a východní Evropy digitalizace teprve začíná,“ cítí šanci Janoušek, který se svou službou letos vstoupil už do Polska a Řecka.

Celková investice se skládá z dokončeného seedového investičního kola ve výši 67 milionů korun, doplňující původní konvertibilní půjčky a vkladu zakladatelů ve výši 15,6 milionu korun. Dalších 32 milionů korun firma získala ve formě dluhového financování na nákup flotily vozů.

Zakladatel a šéf Campiri Lukáš Janoušek.

Čeští investoři tak čím dál častěji přicházejí na chuť novému fenoménu cestování v obytných vozech. Campiri jakožto takové Airbnb pro přesně takové vozy vzniklo před dvěma lety a do dříve až subkulturní záležitosti přináší masu lidí, která kvůli pártýdenní dovolené nechce celoročně vlastnit obytňák. Nebo, když už jej vlastní, jej chtějí půjčovat třetím osobám a tím si přilepšit.

Covid společnosti nahrál do karet, jelikož se zájem o cestování vozy do přírody v Česku i do zahraniční stal masivním trendem. Navíc se vzhledem k problémům ve výrobě prodloužily čekací lhůty na nové domy na kolech. I přesto však registrace obytných vozů včetně karavanů v Evropě loni vzrostly.

V samotném Česku počet registrací obytných vozů dle dat ministerstva dopravy loni vzrostl o šestnáct procent na přibližně 22 tisíc obytňáků.

Campiri, které dnes patří i projekt Dokempu.cz a které přes svou platformu nabízí kolem čtyř set vozů, zakončilo svůj druhý rok s tržbami ve výši dvaceti milionů korun, což se z určitého pohledu může zdát jako zklamání.

Svižný nástup služby, která pro loňský rok původně počítala až s padesátimilionovými tržbami, zpomalil už zmíněný neočekávaný nedostatek karavanů na světovém trhu. S pomocí investice chce však letos český startup navýšit počet vozů na 1200 napříč všemi trhy, kde působí. 

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

„V posledních letech vidíme vzestup popularity této formy cestování, která má navíc prokazatelně menší dopad na životní prostředí. Podpora udržitelných projektů v rámci kempingové a karavaningové struktury ze strany Campiri je zároveň v souladu s naší ESG strategií, což je pro nás jedním z klíčových faktorů,“ přibližuje investiční partner Rockaway Capital Dušan Zábrodský.

Ostatně i proto investiční vehikl Rockaway Venture Fund například na konci dubna oznámil investici do původně řeckého projektu Spotawheel, zaměřeného na nákup a přeprodej ojetých vozů. Ten od investorů na svůj rozvoj získal sto milionů eur.

Do rostoucího segmentu roadtripů se dlouhodobě dívá i jablonecká investiční skupina Miton. Ta Campiri podporuje od samého počátku, už dříve do společnosti investovala společně s Evou Janečkovou a Oldou Bajerem a od té doby podpořila i projekt pro plánování dovolené obytným vozem Camperguru. Šéf Mitonu David Špinar pak rozjel byznys s offroad karavany HeroCamper.

S rozvojem digitálních služeb a příchodem masy na tento trh se nyní budou muset vypořádat české kempy, které prozatím většinou nenabízejí pro karavanisty takovou úroveň služeb, jako je tomu na západě či na jihu.