Jako zástupce nové generace fotbalových šéfů v Česku má CEO Slavie Martin Říha jasný plán. Co si nevychováme, to nebudeme mít, říká vystudovaný právník o nutnosti zásadně investovat do ještě lepší práce s mladými talenty.

Zelenající se trávník v parném červenci konečně aspoň na chvíli zkropí letní přeháňka, jejíž zvuk zarezonuje prázdným stadionem. Málokdo má v Česku takový výhled ze zasedačky a jen velmi málo šéfů firem se stamilionovými obraty zažívá věci, jaké nabízí práce Martinu Říhovi. Ovšem včetně těch méně příjemných.

„Za tři roky, co jsem ve Slavii, jsme například potkali v evropských pohárech jen dva kluby, které měly nižší příjem z televizních práv než my,“ nadechuje se CEO nejstaršího fotbalového klubu u nás a pointa je vševypovídající: „Jedním bylo kosovské FC Ballkani. Druhý St. Joseph’s z Gibraltaru.“

Fotbal je nádherný, možná dokonce nejsilnější společenský fenomén naší planety. Český fotbal je… Jak to říct a neurazit všechny, kdo v něm pracují s takovou snahou jako vystudovaný právník Říha, který má i speciální kurz fotbalové legislativy od UEFA?

„Pro český fotbal je symptomatické, že byl vždycky trochu opožděný za trendy západní Evropy,“ pronese. „Mířím na to, že se věci ospravedlňovaly mantrou domnělé specifičnosti českého fotbalového prostředí, což je samozřejmě absolutní nesmysl.“

Říha nastoupil do role CEO Slavie letos na jaře a shodou okolností se v konkurenční Spartě nedávno ujal stejné pozice jeho generační vrstevník Tomáš Křivda. Nejslavnější české kluby – a nejen ony – už nechtějí ve fotbale specifičnost, chtějí především úspěch.

Pro český fotbal je symptomatické, že byl vždycky trochu opožděný za trendy západní Evropy.

A také chtějí dělat funkční, tedy prosperující byznys. „Tohle není lehký byznys, bezpochyby ne. Ale je rozhodně zábavnější než spousta jiných,“ popisuje Říha.

Forbes Digital Premium