Umění a sport patří k sobě. Alespoň v rámci výstavy Art Grand Slam, kterou do 17. března uvidíte v pražské galerii SmetanaQ. Po tuzemské premiéře se na konci června přesune do Českého centra v Paříži, kde doprovodí program letní olympiády.

Absolutní vítězkou letošního open callu se stala umělkyně Veronika Čechmánková, která ve svém videu Dialog with Previous ukazuje fitness cvičitelku s šátkem a kosou pohybující se na jógové podložce mezi chlebovými objekty.

Dílo, které nutí zamyslet se nad konfrontací současného a tradičního životního stylu, se bude promítat i na výše zmíněné výstavě v Paříži, kam v rámci Českého centra autorka vyrazí i na rezidenční pobyt.

Pořadatelem výstavního soutěžního projektu Art Grand Slam je platforma Sport in Art, vede ji Jan Dvořák. Snaží se vybírat ty nejlepší kulturní počiny se sportovní tematikou, v čemž hodlá pokračovat i v následujících letech, jen pokaždé s jiným kurátorem.

Má ambici představit druhý ročník přehlídky na Expu v Japonsku a i nadále spolupracovat s Českými centry.

Prvním kurátorem výstavy je Petr Vaňous, který si jako téma prvního ročníku vybral „Uvnitř pohybu“. Na výstavu přizval devět zavedených jmen současné výtvarné scény, z jejichž děl nakonec vyšel ve výtvarné kategorii vítězně triptych čtyřicetiletého malíře Jakuba Janovského. Zobrazuje děti, které mají na břiše a na zádech napsaná čísla.

„Už dlouho mě lákala představa spojit sportovní dres, co v kolektivních sportech vždy nese číslo, s lidskou kůží. Vzniká tu podle mě zvláštní napětí mezi individualitou jednotlivce a číselným označením, které nás nejen ve sportu provází vlastně celým životem, počínaje rodným číslem, číslem občanského průkazu a tak dále,“ vysvětluje umělec.

Mimochodem, 22. března mu začíná samostatná výstava v pražské Špálově galerii.

Jedním z nejvýraznějších vystavujících je pak bezpochyby Michael Rittstein, jehož velkou výstavu je možné už jen do 10. března zhlédnout na protějším břehu Vltavy v Museu Kampa. Sám vášnivý plavec a otužilec navázal novým, téměř dvoumetrovým obrazem Dokola na svůj monumentální sedmadvacetiplátnový cyklus Sportovní epopej.

Tu vytvořil k příležitosti olympiády v Londýně v roce 2012. Nyní vybrané sporty shrnul do jednoho jediného obrazu, který autor vyčíslil na 900 tisíc korun.

O nejdražší dílo na výstavě se však nejedná, tím je obří socha od Michala Cimaly s názvem Racket Girl / Nostalgie. Jeden z nejúspěšnějších současných českých sochařů ji zhotovil podle svého staršího modelu figurky z nápojových míchátek, jen místo nich při konstrukci využil historické dřevěné tenisové rakety.

V katalogu prodejní výstavy u ní stojí částka 1,25 milionu korun. Vedle toho Cimala na výstavě nabízí také rozměrnou akrylovou malbu s použitím vlastních šablon s názvem Vnitřní pohyb, a to za 210 tisíc korun. 

Všechna díla na výstavě jsou na prodej a část z nich se podle Jana Dvořáka v průběhu výstavy už prodala.  

„S autory cenu konzultujeme, ale základní nastavení ceny děl je na nich samých. V mnoha případech se tu jedná o unikátní díla, která nemají precedens. Například Michael Rittstein už ve svých dílech sportovní tematiku opustil a zde se jedná o jednu z mála příležitostí, kdy se k ní vrací,“ vysvětluje ředitel platformy Sport in Art.

Částky stanovené za jednotlivá díla podle něj odpovídají trhu a kvalitě autorů a jsou podle něj dobrou investiční příležitostí.

„Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že obraz, na který můžete koukat každý den, vám dlouhodobě dělá i větší radost než cifra uložená na účtu v bance,“ směje se. K novým majitelům by díla měla putovat po skončení výstavy v Paříži.