Digitální umělec Beeple se zmohl jenom na dvě slova. „Holy fuck,“ napsal na Twitter jen pár minut potom, co skončila dražba jeho mistrovského díla. A celkem přesně tak vystihl i reakci většiny uměleckého světa a jeho krypto paralelní reality, které se včera setkaly v aukční síni Christie’s. Jejich rendez-vous skončilo rekordním prodejem Beeplovy NFT digitální koláže obrázků za 69,3 miliony dolarů. To je jeden a půl miliardy korun.
NFT, tedy nonfungible tokens (nezaměnitelné tokeny), jsou relativně nová a v posledních týdnech raketově rostoucí kategorie digitálního umění, jehož vlastnictví je zapsané v blockchainu.
A těch bezmála sedm desítek milionů je nejenom absolutní rekord, za který se kdy nějaký token prodal. Současně to také z Beepla, ještě nedávno nenápadného ilustrátora z Wisconsinu tvořícího si své digiobrázky, dělá jednoho z nejdražších světových umělců vůbec.
Jediná dvě dražší díla žijících autorů, která se kdy prodala v aukci, jsou přitom prachobyčejné, zpátečnické a fyzické kusy umění, jak je známe z galerií. Jedním je ocelová socha králíka od Jeffa Koona, která se předloni prodala za 91,1 milionu dolarů, a druhým malba od Davida Hockneyho, v roce 2018 prodaná za 90,3 milionu.
A hned po nich je tu Beeple a jeho koláž pěti tisíc fantaskních a někdy dystopických digitálních ilustrací, kterou si jejich nový majitel ani nemůže pořádně vystavit – zato se ale může pochlubit kamarádům zápisem v blockchainu, že těch pár megabytů obrázků vlastní zrovna on. Ještě půl hodiny před koncem dvoutýdenní online aukce Christie’s to přitom vypadalo na zajímavý, ale nijak šokující výsledek.
Třináct let, každý den jedna ilustrace
Koláž Everyday: The first 5000 Days složená z Beeplyho ilustrací, které postupně kreslil a dával na internet každý den posledních třináct let, se tou dobou vyšplhala na nějakých patnáct milionů dolarů. To by sice bylo pěkné číslo a stále rekord v prodeji NFT, ale pořád ještě pod částkou dvacet milionů dolarů, kterou analytici jako výsledek dražby tipovali.
Jenže pak přišla v posledních minutách série raketových příhozů a souboj mezi několika zájemci cenu vystřelil až k výsledným sedmdesáti milionům, které nový majitel zaplatil v ethereu. Historie se tak přepisovala hned dvakrát. Tradiční aukční síť Christie’s, která má několik stovek let dlouhou tradici, totiž platbu v kryptoměně umožnila během online dražby vůbec poprvé.
Že se NFT přes aukci v Christie’s dostaly až na samou špičku trhu se současným uměním, nejenom tím digitálním, je jen dalším důkazem, jak vysoko stoupá zlatá horečka, která se kolem digitálního kryptoformátu rozjela. Beeplyho koláž Everyday totiž není jediné NFT, které v posledních dnech změnilo majitele za milionové částky.
Na začátku března muzikantka Grimes, mimo jiné také aktuální přítelkyně miliardáře Elona Muska a matka jeho sedmého dítěte, prodala NFT sérii deseti kousků svého digitálního umění za přibližně šest milionů dolarů.
Týden předtím pak sběratel umění z Miami prodal desetisekundové video, shodou okolností také NFT od Beepla, za 6,6 milionu. Dosáhl přitom celkem pěkného zhodnocení – krátký klip totiž koupil loni v říjnu za 67 tisíc dolarů.
Beeple se v reálném světě jmenuje Mike Winkelmann, řídí Toyotu Corrolu, vypadá jako mladý Bill Gates a jeho manželka učí ve škole. A i když ještě před rokem znal jeho jméno nebo přezdívku málokdo, teď je v kruzích digitálního umění superstar a jen jeho díla tvoří skoro čtvrtinu celého trhu.
Celkem v posledních měsících přesáhl v prodejích trh s NFT 400 milionů dolarů – několikanásobek toho, za kolik se tokeny prodaly ve všech předchozích letech.
Next big thing?
Jestli NFT budou tou bájnou „next big thing“ v umění, anebo jen módní vlnou, která zase opadne, ukáže jen čas.
„Pro naše podnikání to může být revoluce, nebo jen jednorázový experiment. V budoucnu bude důležité, abychom byli pružní nejenom ohledně toho, jakým způsobem klienti mohou platit,“ vysvětloval ještě před aukcí Noah Davis, specialista na současné umění z Christie’s.
Včerejšek ale aukčnímu světu minimálně napověděl, jak velké peníze se v kryptosvětě točí a že se vyplatí brát ho vážně.
Co už jsme napsali o kryptoměnách