Velká jména v českém průmyslu začínají koketovat s vodíkem. Zatím k němu ale spíš jen hledají cestu. Jde o to, kde přesně vodík využít, a také o to, že je to technologie zatím stále nová s nerozvinutou infrastrukturou a vysokými nálady. Shodli se na tom zástupci českého průmyslu na konferenci Lepší Česko 2023.

„Musíme si uvědomit, že vodík není primární zdroj energie, ale nosič. V přírodě se nevyskytuje. Aby vznikl, musíme do něj vložit energii, takže jeho cena se vždy bude odvíjet od ceny energie,“ uvedl v bloku věnovaném novým energiím člen představenstva ORLEN Unipetrol Tomáš Herink.

„Bude dávat obrovský smysl tehdy, když bude nulová nebo záporná cena elektřiny. Tehdy se dají přebytky využít pro výrobu vodíku, který se dá v případě potřeby flexibilně a efektivně přeměnit zpět na elektřinu,“ dodal.

Petrochemická firma, i přesto, že v Česku otevřela už dvě plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem, vidí využití vodíku v průmyslové výrobě. Například při výrobě energeticky náročných hnojiv. 

ORLEN Unipetrol dle Herinka v současnosti vyrábí asi devadesát tisíc tun vodíku ročně, ale v plánu má v roce 2027 spustit elektrolyzér na výrobu vodíku poháněný obnovitelnými zdroji a zvýšit tak roční produkci zeleného vodíku o 4,5 tisíce tun.

„Jde o zhruba tří- až čtyřmiliardový projekt,“ popisoval Herink na konferenci v Karlových Varech. Na ní vedle něj vystoupil i ředitel výzkumu a vývoje Tatra Trucks Radomír Smolka. Kopřivnická firma má ve svém portfoliu Tatru s částečným vodíkovým pohonem.

„Samozřejmě jsme zvažovali vyrobit elektrickou Tatru, ale pro podmínky, v jakých se naše nákladní vozy pohybují, to pro naše zákazníky nedávalo smysl. Museli bychom je osadit bateriemi, které by se dobíjely snad i několik desítek hodin,“ popisoval Smolka, proč se firma nakonec rozhodla jít tou nejsložitější cestou, což je kombinace bateriového pohonu s palivovým vodíkovým článkem.

člen představenstva ORLEN Unipetrol Tomáš Herink
Člen představenstva ORLEN Unipetrol Tomáš Herink a ředitel výzkumu a vývoje Tatra Trucks Radomír Smolka.

Zároveň přiblížil ekonomiku nákladních vozů se spalovacím, elektrickým i vodíkovým pohonem. „Elektrický nákladní vůz pro komunální použití je třikrát dražší než spalovací. A u palivového vodíkového pohonu jde o zhruba pětinásobek, protože celá technologie je na začátku,“ vypočítával Smolka.

Vedení Tatra Trucks proto vidí ekonomický smysl, kde využít nákladní vozy s vodíkovým pohonem, jen tam, kde budou v nepřetržitém provozu a kvůli chybějící infrastruktuře i na jednom místě, kam lze umístit mobilní plničky. 

„Smysl vidíme například v dolech nebo uzavřených průmyslových areálech. A právě takoví zákazníci to v první fázi zaplatí, některé poptávky už máme,“ prozradil Smolka.

Vydání Forbesu Ovládni AI!

„Vodík je pro nás technologií, kde pomáháme našim zákazníkům být více ekologičtí,“ navázala ředitelka českého E.ONu Claudia Viohl, která ovšem také v osobní dopravě vidí spíše budoucnost v elektromobilitě.

Tu se v Česku snaží dlouhodobě rozvíjet. Kromě klasických dobíjecích stanic firma před dvěma měsíci spustila první rychlodobíjecí stanici u Vystrkova u Humpolce hned u čerpací stanice Benzina, která patří právě pod Orlen Unipetrol.

Claudia Viohl
Foto Martin Svoboda

Nová dobíjecí stanice je přitom nejvýkonnější nejen v Česku, ale i ve střední Evropě. „Má výkon 400 kilowattů, auto na ní plně dobijete za osmnáct minut,“ vypočítávala Viohl s tím, že E.ON v Česku chystá druhou takovou dobíjecí stanici.

Více o plánech všech zmíněných firem, které zazněly na konferenci Lepší Česko, se dozvíte v záznamu na YouTube.