Hugo chodí bos je hračkářství, kde má člověk pocit, že se vrátil do dětství. Klasické hračky notoricky známých českých a slovenských značek, s nimiž jsme si hráli my, ale v mnoha případech i naši rodiče. A dnes tu nakupujeme svým dětem či vnoučatům.
Kurátorsky vybrané hračky přibližně 150 českých a slovenských výrobců, deset let práce a úspěšný koncept ryze českého hračkářství spustila v roce 2014 mladá maminka Adéla Husáková Kantůrková s manželem.
Začínali v Řeznické, nedaleko Karlova náměstí v centru Prahy. Dnes jejich obchod najdete na Letné a získali též unikátní prostor ve Vodičkově ulici, slavném barokním „domečku“ Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Výdejnu zboží z e-shopu mají též v Braníku.
Kantůrková se netají tím, že podnikání v branži, kterou hned po revoluci zaplavilo zboží z Asie, není nic snadného. Mnohokrát přemýšlela, že s Hugem skončí, jenže koncept hraček na celý život jí pořád dával smysl.
„Chovat se šetrně k naší planetě je pro nás naprosto přirozené. Z toho důvodu prodáváme výhradně jen produkty od českých nebo slovenských výrobců. Ušetříme tak devatenáct tisíc kilometrů dlouhou cestu kontejnerovou lodi z Číny,“ popisuje majitelka hračkářství, sama matka dvou malých dětí.
Zároveň považuje za svou misi zachovat úspěšnou spolupráci s tradičními hračkářskými firmami a značkami, s nimiž je ve stálém kontaktu. „Dnes je Hugo chodí bos rodinnou firmou, která všechny vydělané peníze vrací zpět do rozvoje českého hračkářského trhu a lokální výroby hraček,“ tvrdí Kantůrková a dodává, že zákazníci mají možnost hračky přinést i k opravě.
Mnohé ze starých známých českých a československých firem tahle spolupráce s malým pražským hračkářstvím, které má však mnoho loajálních zákazníků, udržela při životě.
„Známe osobně každého z výrobců. Původ materiálů, férové pracovní podmínky a splněné bezpečnostní normy jsou proto u našich dodavatelů samozřejmostí. A naši zákazníci to myslím dovedou ocenit,“ pochvaluje si Kantůrková.
Z hračkářství se navíc povedlo vybudovat sociálně prospěšný podnik. Kromě Adély se na chodu hračkářství podílí její manžel Honza, ale také zaměstnanci, z nichž je sedmdesát procent handicapovaných a další tvoří maminky po mateřské, studenti a senioři.
„U Huga dostane příležitost každý pracovitý a dobrosrdečný kolega nebo kolegyně. Ani s námi se život často nemazal a víme, jak je důležité dostat občas druhou šanci. Každý z nás má superschopnost, jen ji objevit a využít!“ věří Kantůrková.
Právě se seniory teď Hugo nachystal originální vánoční kampaň. Mottem „hračky na celý život“ odkazuje na tradici české hračkářské výroby, která se dědí po generace, a zdůrazňuje nejen kvalitu českých hraček, ale i radost ze hry. Propojuje tak dvě generace – děti a seniory.
„Rozhodli jsme se propojit dětský svět se světem dědečků a babiček. Vzniklo tak hravé video, které ukazuje, že život nekončí stářím a že hra nezná hranice,“ popisuje Kantůrková.
„Pokud jste si mysleli, že dříve narození lidé jen na všechno nadávají a cestují přes půlku města, aby ulovili rohlík o padesátník levněji, tak jste na omylu. Parta úžasně vitálních a vtipných osmdesátníků se sešla, aby dokázala, jaká hravost v nich je,“ popisuje vznik šotu, na němž se podílela i organizace Seniorem s radostí.
O podobu, kreativu a produkci kampaně se postarala dvojice KUK, která natáčela reklamní spoty například pro Slevomat, Pet Center nebo firmu Botas. Kampaň zároveň podpořilo grantem z programu Kreativní vouchery Ministerstvo kultury České republiky.
„Video je součástí kampaně šířící povědomí o sociálním a udržitelném podnikání, k jehož hodnotám se naše hračkářství téměř deset let přiklání. Věříme, že i vánoční nákupy mohou mít přesah a udělat radost na více místech zároveň,“ vysvětluje Kantůrková.
„Babičky a dědečkové nám dokázali, že hrát si jde v každém věku, hračky nemusí být jen na jedno použití a mohou spojovat celé generace,“ uzavírá.