skip to main content

Zlaté tele v kinech. Nový Spider-Man už vydělal přes půl miliardy dolarů

S velkou silou přichází velká zodpovědnost, kladl Spider-Manovi na srdce jeho strýček Ben. Jeho poslední film s podtitulem Bez domova ale nese na svých bedrech mnohem větší tíhu.

Minimálně od poslední bondovky se k němu totiž upínají zraky kinařů po celém světě jako k zázračnému zlatému teleti, které je vytrhne z finančního srabu. Po premiérovém víkendu mohou propuknout v jásot.

Spider-Man: Bez domova totiž za prvních několik dní promítání vydělal 587 milionů dolarů, čímž se v historických tabulkách zařadil hned za dvě pokračování Avengers – Infinity War a Endgame.

Jsou to obrovská čísla, která alespoň na chvíli vrací Hollywood do předpandemických časů. Nový Spider-Man navíc oproti dvěma dílům Avengers neměl premiéru v Číně, která by v normálních časech přihodila další stamiliony dolarů. Americký trhák za 253 milionů dolarů tak stvrzuje ekonomicky nejvýhřevnější filmovou událost naší doby.

Pokud jste o víkendu vyrazili i do českých multiplexů, museli jste vidět zaplněné sály, což je v posledních měsících bezprecedentní. K radosti kinařů se navíc přidává i potěšený výskot diváků – na mojí projekci se dvakrát tleskalo během filmu, což se poslouchalo o dost lépe než ten průduškový kašel pána v řadě přede mnou, s jehož silou bohužel přišla přesně nulová společenská zodpovědnost.

Divácká odezva je však pochopitelná, protože tenhle společný podnik studií Sony a Marvel splňuje parametry toho, čemu říkáme fanservis. Ne, že by to ostatní marvelovky dělaly jinak, Bez domova však nově odměňuje i diváky, kteří vyrůstali s trochu jinými superhrdiny.

Reklama

Peter Parker ve filmu totiž nechtěně otevře jiné dimenze, z nichž se do jeho světa dostanou padouši z předchozích pavoučích sérií, v nichž červený kostým oblékal Tobey Maguire nebo Andrew Garfield. Na plátně tak najednou znovu hrozí Alfred Molina, Jamie Foxx nebo Willem Dafoe jako Doctor Octopus, Electro či Green Goblin.

Překvapení je ale ještě víc, což se marketingové kampani podařilo fikaně utajit, aby byl jejich účinek v narvaných sálech o to průraznější. Pokud byl první Spider-Man s Tomem Hollandem lehkou středoškolskou komedií, druhý podobně rozpustilým road tripem (v němž se on a Zendaya prochází i po Karlově mostě), ten třetí je o objímání starých známých, kteří se sice s padouchy nakonec porvou, nejprve se je ale všechny ještě snaží pěkně po dušínovsku napravit.

I když se ale ve snímku bourají bariéry mezi jednotlivými filmovými franšízami, novinka s nimi nepracuje nad rámec vtipů, vypůjčování hudebních motivů či jedné dojemné záchrany. Pokud se tak chcete skutečně ponořit do „multiverza“, zkuste odvážnější a poťouchlejší animák Spider-Man: Paralelní světy, který před třemi lety vyhrál dokonce Oscara. Pokud si ale chcete spravit chuť třeba po druhém Venomovi s Tomem Hardym, jste na správné adrese, protože tady nikdo nehraje jako po infarktu. Jen asi odejděte před potitulkovou scénou…

Úspěch nového Spider-Mana především znamená, že v kinech budeme teď marvelovské superhrdiny vídat v ambiciózních týmovkách, alternativních verzích, propojených univerzech…

Na otázku, zda má síla tohoto nekonečného marvelovského seriálu i zodpovědnost za finanční paběrkování veškeré ostatní filmové konkurence (k obrovským propadákům se čerstvě v Americe přidala i Ulička přízraků oscarového Guillerma del Tora), se bude v následujících týdnech odpovídat asi ještě hodněkrát.