Pilulku? Málo likvidní. Ant? Moc za roh.
Takto v posledních dnech odpovídala nemalá část předních tuzemských akciových investorů na otázku, čím zrovna žijí. A co tedy dělali? Spíše čekali na výsledky. Konkrétně na výsledky technologického sektoru, reprezentované primárně prominentním akronymem FAANG, který tvoří společnosti Facebook, Amazon, Alphabet, Netflix* a Google.
Jestli jste totiž tápali, kdo budou vítězové současné krize, máte je tady na stříbrném podnose. Velikáni ze Silicon Valley rostli během konjunktury, ale ukázali se i jako výjimečné tituly pro koronavirem postiženou dobu.
Když to vezmeme od začátku, tak Facebook rostl snad ve všech zásadních finančních ukazatelích i metrikách. Tržby mu meziročně v daném období vzrostly o 22 procent a čistý zisk o 29 procent. Počet měsíčně aktivních uživatelů se zvýšil na 1,82 miliardy, což představuje 12procentní nárůst.
„Měli jsme silné čtvrtletí, kdy se ukázalo, že na nás v těžkých dobách lidé i podniky stále spoléhají, a to jednak kvůli komunikaci, ale i ekonomickým příležitostem,“ komentoval výsledky pro investory Mark Zuckerberg. Zdůraznil také, že Facebook šlape do náboru talentů – firma jen meziročně nabrala tisíce nových lidí.
To Amazon Jeffa Bezose zažil ještě o poznání dramatičtější jízdu, kdy čistý zisk meziročně dokonce ztrojnásobil – dosáhl astronomických 6,33 miliardy dolarů na tržbách přesahujících 96 miliard dolarů (nárůst 37 procent). To celé, nutno zdůraznit, bez tradičního nákupního svátku Prime Day, který byl přesunut. Na čtvrtý kvartál si Bezosův moloch maluje o trochu menší drama, ale pořád chce na tržbách vyrůst o téměř 30 procent a poprvé tak překročit stomiliardovou hranici v tržbách za jediný kvartál.
Firma z Cupertina, pro niž jde o kvartál čtvrtý, a tedy zakončení fiskálního roku, dosáhla za poslední čtyři čtvrtletí historicky nejvyšších tržeb, nejvyššího zisku na akcii a rekordního volného cash flow. Q4 2020 se navíc neslo ve znamení rekordních tržeb v sektoru počítačů (Mac), což potvrdil sám Tim Cook u příležitosti konferenčního hovoru k výsledkům. Silný kvartál dokonce vykompenzoval relativně dramatický – téměř třicetiprocentní – propad tržeb v Číně.
No a pak je tu Google, respektive jeho mateřská entita. Alphabet zažil ruku v ruce s technologickými kolegy parádní čtvrtletí, a to zejména díky reklamní noze – o miliardy dolarů rostly tržby reklamní nohy Googlu, stejně jako se o třetiny zvedly tržby, jež na reklamě vygenerovalo YouTube. Celkově si Alphabet na vrcholu struktury za třetí kvartál sáhl na tržby 38 miliard dolarů a dosáhl čistého zisku ve výši 11,25 miliardy dolarů, přičemž loni to za stejné období bylo „jen“ 7 miliard.
Během všech konferenčních hovorů nicméně zazněla slova o turbulentních časech a nejisté budoucnosti, jako by i šampioni krize nechtěli nic zakřiknout. Nejen tedy stran pandemie, neb každý z nich se potýká s vlastními výzvami – Facebook zažívá další nápor kritiky ve stínu amerických voleb a po zveřejnění dokumentu Social Dilemma, který jej vykresluje až ďábelsky.
Americké ministerstvo spravedlnosti pro změnu v říjnu osočilo Google z nelegálního monopolu a společně s 11 unijními státy jej žaluje.
Je namístě zmínit, že velké společenské a byznysové změny, katalyzované koronavirovu pandemií teprve přijdou, nicméně se zatím zdá, že „big tech“ je, na rozdíl od mnoha jiných podniků, naprosto nezastavitelný.
*Netflix své výsledky zveřejnil už 20. října. Ačkoliv obří streamovací službě tržby mírně vzrostly, hluboko za očekáváním zůstal přírůstek platících uživatelů. Analytici počítali s více než 3,5 miliony, zatímco ve skutečnosti si Netflix ve třetím čtvrtletí nově předplatilo o milion a půl lidí méně. Vedení firmy přiznalo, že po úvodním pandemickém raketovém nárůstu zpomalení očekávalo.