Traktory Zetor slaví pětasedmdesátku a to už je úctyhodný věk. Svého času se staly synonymem zemědělské techniky – svezl jsem se zetorem, nikoli traktorem, říkávalo se. A dodnes se prý takhle traktorům bez ohledu na značku říká v mnoha zemích, kam je společnost desítky let vyváží.
V roce svého výročí firma podtrhla a sečetla svou dosavadní historii: od doby vzniku tu vyrobili přes 1,3 milionu traktorů a většinu z nich vyvezli do více než 130 zemí pěti kontinentů. V nejúspěšnějších letech ročně vyjelo z továrny na třicet tisíc strojů.
Minulost červených traktorů ale není jen zářivá – i společnosti Zetor Tractors se před dvanácti lety dotkla celosvětová krize. Ke globálnímu propadu ekonomiky se tehdy přidalo sucho a s ním spojená menší chuť zemědělců investovat do nové techniky, svou roli sehrála i konkurence.
Stabilizovat se firma začala v roce 2010, další propad přišel o osm let později. Zetor potřeboval krizového manažera. V tu dobu na křeslo výkonného ředitele usedl Marián Lipovský, který z této pozice zastává rok a půl i funkci finančního ředitele.
Zetor dobře zná: nastoupil do něj v roce 2004 na pozici manažera obrobny, a i když v roce 2008 firmu opustil, aby si vyzkoušel práci v ocelárnách, už následující podzim, v době hospodářské krize, ho společnost HTC Investments, která Zetor Tractors vlastní od roku 2002, povolala zpátky.
Pandemie zasáhla do období, kdy jste se snažili vzpamatovávat z neúspěšných let 2018 a 2019. Jak firmu poznamenala?
Obchod byl pozastavený hlavně ve druhém čtvrtletí loňského roku. Celý trh jako by zamrznul. Nevědělo se, co bude, nefungovaly dodavatelské řetězce, přetrvávaly komplikace v dopravě, byl problém se zajištěním servisu traktorů. Prodeje traktorů se oproti stejnému období předchozího roku propadly o dvacet procent. Výroba v současnosti jede, potýkáme se ale stejně jako jiní výrobci s problémy dodávek materiálu.
Co se konkrétně dělo?
Šlo o komplikace v rámci dodavatelských řetězců. Výrobní plán jsme museli upravovat v souladu s tím, jak byl materiál dostupný. Určité položky včetně těch z Asie kvůli pandemii vázly. Některé měly skluz až tři měsíce.
Kolik komponentů dovážíte?
Osmdesát procent součástek nakupujeme v Evropské unii, z toho na Česko a Slovensko připadá asi šedesát procent. Ze zemí mimo Evropskou unii, včetně Asie, vozíme jen některé položky.
Jak pandemie ovlivnila hospodářské výsledky?
Ty loňské byly srovnatelné s rokem 2019, tržby loni činily přibližně 1,9 miliardy korun. Do období 2020 jsme vstupovali stabilizovaní. Plán byl prodat dva tisíce traktorů a stejného čísla chceme dosáhnout i letos.
Uškodilo vám, že se v covidovém roce nekonaly veletrhy?
Spíš než jít cestou účasti na velkých veletrzích se snažíme dělat menší akce na polích, kdy si dealer sezve zájemce a ti pak mají možnost si techniku vyzkoušet. Je to pro všechny strany výhodnější a efektivnější řešení. I tento způsob ale bohužel musel být kvůli pandemii dost omezen a spíše jsme se přesunuli jako spousta jiných společností do online prostředí. Jde zejména o videa, 3D prohlídky traktorů nebo aktivity na sociálních sítích.
Co způsobilo pokles v roce 2018 a ztrátu téměř 150 milionů korun?
Rok 2018 byl pro naši společnost zatěžkávací zkouškou. Do celkově zhoršené situace na trhu, kterou způsobilo extrémní sucho, se promítlo v první polovině roku zpožděné uvedení některých modelů. Bylo totiž třeba zavést novou evropskou směrnici, která upravuje požadavky na zemědělské traktory. To se samozřejmě odrazilo ve výsledcích i v krocích, které jsme museli podniknout – snižovali jsme náklady. V průběhu roku jsme situaci stabilizovali.
Jak se podařilo osekat náklady?
Museli jsme propustit některé zaměstnance a zlepšit situaci s cash flow. Zároveň jsme snížili skladové zásoby traktorů v Brně i u obchodních partnerů, a tedy i méně vyráběli. Celkové úspory dosáhly úrovně kolem 100 milionů korun.
Kolik jste propustili lidí?
Ke konci března opustilo společnost 145 lidí. Počet byl ve finále nižší, než jsme avizovali, protože jsme uspořili náklady v jiných oblastech a revidovali plán.
Mluvil jste o dovozu materiálu a komponentů. Vyrábíte i přímo v Zetoru?
Jistě, máme velkou obrobnu, produkujeme ozubená kola, hřídele, obrábíme skříně k převodovkám motorů i další součástky.
Jakou část svojí produkce nyní vyvážíte?
Osmdesát procent, zbytek zůstává v Česku.
Vaším obchodním partnerem je i ruská firma. Jak může obchody ohrozit současná situace a napjaté vztahy s Ruskem kvůli kauze Vrbětice?
Situaci pečlivě sledujeme a komunikujeme s naším obchodním partnerem v Rusku. Zatím nevnímáme žádné náznaky, že by naše spolupráce mohla být tímto způsobem nějak ovlivněna. Určité riziko tu je, ale nevyhodnocujeme jej jako vysoké. Situace se bude dál vyvíjet a proběhnou další jednání, proto nyní nechceme dělat předčasné závěry.
Které trhy jsou pro vás nejdůležitější?
Značka Zetor je tradičně silná na domácím trhu, silnou pozici zastává na Slovensku a v Polsku. Stabilní pozici má také v Pobaltí a v zemích střední Evropy, Balkánu a Skandinávie.
Kolik máte dealerů v Česku?
V Česku a na Slovensku je to síť 27 dealerů. V šesti zemích značku zastupují dceřiné společnosti: v Polsku, Německu, ve Velké Británii, Francii, Indii a ve Spojených státech. Do ostatních zemí prodáváme přes nezávislé distributory, kteří mají svoji vlastní dealerskou síť.
Zetor byl mezi zemědělci vždy oblíbený mimo jiné i proto, že byl jako stroj jednoduchý, dokonce bylo možné provádět svépomocí drobné opravy. Udržujete tuto výhodu stále?
Chceme jeho pověst uživatelsky příjemného traktoru držet dál, ale jednoduchost už neznamená to co dříve. Dnes je v traktorech zavedena ve větší míře elektroinstalace, elektrohydraulika, je nutné implementovat větší množství bezpečnostních prvků a software řídicích jednotek. Navíc v rámci dané legislativy musíme přísně dohlížet na plnění emisních limitů.
Po čem je větší poptávka? Chtějí zákazníci spíš sofistikované modely, nebo právě ty jednoduché?
Našimi zákazníky jsou různí uživatelé traktorů. Využívají je se zemědělskými stroji v rostlinné i živočišné výrobě, pro přepravu, komunální služby i pro práci v lesnictví.
Kdo je vaším největším konkurentem?
Obecně jsou to značky jako John Deer, New Holland, Deutz Fahr, Massey Ferguson a Kubota. Na českém trhu to je zejména John Deer, v Polsku pak New Holland.
Jak velký díl českého trhu dnes Zetoru patří a kolik prodáte v Česku ročně traktorů?
V našem výrobním segmentu činí podíl kolem dvaceti procent. V roce 2019 jsme do prodejní sítě prodali 1755 traktorů a rok 2020 se držel na podobné úrovni.
Jaký máte plán pro příští období?
Společnost v roce svého výročí vstupuje do nové vývojové etapy a modernizuje produktové portfolio pro období 2023 až 2025. Máme nastavený mírně rostoucí trend. Chceme posílit pozici na trzích, na kterých se tradičně dobře prodávalo a kde má Zetor dobré jméno.
V posledních letech vstupujeme na nová teritoria v jihovýchodní Asii, Africe a Jižní Americe. Budeme v tom pokračovat i letos, primárně v Africe. Současná nabídka traktorů pro evropské a severoamerické trhy zahrnuje osm modelových řad od dvaceti do 170 koní. Pro globální trhy, kde jsou v platnosti nižší emisní normy, nabízíme navíc ještě řadu Zetor Global Range s výkonem padesát až devadesát koní.
Společnost prý uvažovala i o výrobě jiné než zemědělské techniky: techniky pro armádu. Rozvíjíte i takové aktivity?
Jedna ze sesterských společností vyvíjí v rámci projektu Gerlach vozidlo pro vojenské účely. To jde ale mimo nás, my o tom víme a poskytujeme podporu, ale tím to teď končí. Do budoucna bychom se mohli podílet na montáži podvozku, který je definovaný jako nevojenská část. Ten bychom pak montovali v Brně.
Kolik chcete v příštích letech vyrábět a prodávat traktorů?
Strategie pro příští roky má mírně stoupavou tendenci. Dnešní úroveň kolem dvou tisíc traktorů je základní linie, ze které se chceme dostat k číslu tři a půl tisíce prodaných traktorů.
V letošním roce slaví Zetor významné výročí, jaké akce plánujete?
Oslava výročí bude probíhat po celý rok. Chceme všem našim obchodním partnerům, zákazníkům, zaměstnancům i fanouškům co nejvíce připomenout jeho dlouhou historii i plány do budoucna. Představili jsme pro tento rok speciální logo, vznikly také webové stránky shrnující historii výroby s nejdůležitějšími milníky.
Těšíme se také, až veřejnost opět přivítáme v naší Zetor Gallery, kde bude u příležitosti výročí výstava. Současná situace nás samozřejmě omezuje, ale věříme, že druhá polovina roku bude příznivější.