Z pěstování pokojových rostlin je celosvětový trend, který ovládá Instagram i naše estetické vnímání. Žádný butik nebo kancelář, obývaná majiteli dobrého vkusu, se dnes nemůže obejít bez své monstery nebo fíkusu.
„Myslím, že bychom mohly vydělávat mnohem víc než teď, ale to nikdy nebyla naše priorita. Chceme udržet rovnováhu mezi prací a osobním životem,“ říká Zuzana Štefanides, bývalá marketingová specialistka, která je zároveň influencerkou v oblasti udržitelného lifestylu a tvoří jednu třetinu Pokojovek.
Výmluvný název patří firmě, která za poslední tři roky stihla vydat dvě knihy, otevřít si obchod a uspořádat řadu webinářů i pop-upů. Pořídíte u nich malý kaktus za 190 korun i rostliny vysoké několik metrů za jedenáct tisíc a na Instagramu je sleduje přes čtyřicet tisíc uživatelů.
Před čtyřmi lety byla situace značně jiná. „S Rozi (druhá spolumajitelka Pokojovek Tereza Zacharov, pozn. red.) jsme byly kamarádky a řekly jsme si, že nás zajímá to samé – pěstování domácích rostlin. Napadlo nás udělat pop-up, kam pozveme kamarády,“ vzpomíná Zuzana Štefanides.
Díky tomu, že je už tehdy na Instagramu dohromady sledovalo několik desítek tisíc uživatelů, bylo na akci plno. Krátce po startu se k Zacharov a Štefanides připojila Aneta Vachová, která založila projekt Řasokoule. „Měla stejné plány jako my. Dávalo smysl se spojit, a tak vznikly Pokojovky,“ říká Štefanides.
Všechny tři jsou majitelky firmy rovným dílem, ačkoli každá se zaměřuje na něco jiného: jedna má na starosti sociální sítě a e-shop, další texty a newslettery, třetí zase tabulky a organizaci. Ačkoliv bylo po první prodejní akci vyprodáno, trio Pokojovek přiznává, že know-how se učily za pochodu.
„Cestovaly jsme a viděly, jak zelené projekty fungují v jiných metropolích. Byly jsme drzé, že jsme si řekly, že to také zkusíme,“ přiznává Štefanides. V pěstování flóry nebyly profesionálními odbornicemi a řadu znalostí si doplnily až při psaní knihy v roce 2018.
Od začátku přitom bylo jasné, že ji musí vydat vlastním nákladem – pokud si tedy chtějí podržet dohled nad její podobou a kontrolu nad zisky z prodeje.
„Byly jsme svědky toho, že naši známí vydávali knihy a z každého prodaného titulu měli doslova pár korun. Navíc vydavatelství většinou nerespektují vaše přání ohledně designu publikace, který byl pro nás stěžejní,“ tvrdí Štefanides.
Na Hithitu proto uspořádaly sbírku na 250 tisíc korun, která byla o necelých třicet tisíc překročena. Z marketingového hlediska ji Štefanides hodnotí jako skvělý způsob, jak pracovat se svou značkou a dostat ji do širšího povědomí.
Ze začátku podnikání měla trojice ještě své další individuální úvazky, ale ty postupně odpadaly – jednak kvůli zvyšujícímu se zájmu a vytížení, ale i proto, že se Tereze a Zuzaně narodily děti.
Mít svou monsteru či kávovník mezitím začalo být trendy nejen v hipsterském prostředí, ale také v kancelářích. Na Pokojovky se obracejí firmy žádající o zazelenění svých prostor. Zájem je takový, že jednotlivce, kteří by si přáli podobný setup v domech a bytech, musí trojice žen odmítat.
„Společnosti se často ptají, kolik je budeme stát, ale na to nelze hned odpovědět. Musíme si prohlédnout terén a pak zkonzultovat, jaké se tam budou hodit rostliny,“ vysvětluje Štefanides. A jakkoli s kolegyněmi nechtějí podřídit volný čas vydělávání peněz, jsou Pokojovky velmi schopné podnikatelky.
Úspěšně zvládly vlnu karantén, kdy největší obavy měly během té hned první na jaře loňského roku. „Sezona nám startuje v jarních měsících. Tehdy míváme až padesát objednávek denně, ale tím, že se vše uzavřelo, nám nebylo jasné, co bude,“ vzpomíná Štefanides.
Nakonec byl jejich pandemický rok nadmíru úspěšný: lidé se podle Pokojovek doslova zbláznili do péče o pokojové rostliny a trojice mladých žen posunula svůj byznys na další úroveň.
Nejdřív našly Pokojovky dodavatele, který jejich křehké zboží bezpečně doveze novým majitelům. Pak vydělané peníze investovaly do nové knihy, návodně vysvětlující, jak se o rostliny starat podle ročních období. Do třetice se Pokojovkám splnil další sen: v blízkosti pražského metra Hradčanská si otevřely svůj obchod.
Na podzim chystají další webináře a také variaci na call centrum: speciální placené konzultace, kdy přes videohovor můžete „zeleným“ specialistkám zavolat a poradit se s nimi, proč vašemu miláčkovi v květináči padají listy.
Když podnikavá trojice do rozjezdu svého byznysu vložila pár tisícovek, ani jedna ze zúčastněných žen nečekala, kam se za čtyři roky společně posunou. Nákladný tisk knihy, ale i rekonstrukce a design obchodu mohly nakonec zaplatit bez půjček nebo úvěrů.
„Zároveň ušetříme spoustu peněz, protože pro nás pracují ti nejlepší, ale za velmi nízkou cenu. Můj manžel je totiž designér a Roziin fotograf,“ směje se Štefanides a dodává, že by s dotyčnými pracovaly nehledě na osobní vztahy – ty však činí spolupráci mnohem snazší a dostupnější.
Na dotaz, jak je možné, že podnikání Pokojovek vypadá zvenku tak harmonicky, má Zuzana Štefanides jasnou odpověď. „Věřím, že nám to jde, protože jsme našly svou životní náplň. Pak vše do sebe zapadá a vychází.“