Největší evropský online obchod s parfémy a kosmetikou se nadále rozpíná. Notino loni dosáhlo rekordního obratu, když utržilo přes 18 miliard korun. Meziročně tak vyrostlo o zhruba třicet pět procent.

Brněnské firmě, kterou v roce 2004 ještě jako Parfums.cz založil Michal Zámec, dopomohlo k historicky nejlepšímu ekonomickému výsledku zejména výrazné upevnění pozice v zahraničí. Z osmadvaceti zemí na starém kontinentu, kde Notino momentálně působí, se Česko na všech prodejích podílelo čtrnácti procenty.

Zástupci firmy navíc připouštějí, že k Irsku, Lotyšsku, Litvě a Estonsku, kam firma v minulém roce expandovala, by mohly v budoucnu přibýt další trhy.

Dohromady zákazníci prostřednictvím Notino loni zakoupili 77 milionů kusů produktů, což je o 22 milionů více než v roce předcházejícím. Největší část ve virtuálních košících představovaly parfémy, které tvoří polovinu celkového obratu firmy.

Mezi další klíčové kategorie, které v tržbách přesáhly dvě miliardy, se řadí líčení, pleťová péče a vlasová kosmetika. Rekordním dnem byl poslední listopadový pátek – takzvaný Black Friday – s 570 tisíci prodanými produkty v rámci 182 tisíců objednávek. To odpovídá v průměru 6,5 kusu zboží za sekundu.

„Neustále rozšiřujeme portfolio a pracujeme na vývoji nových a inovativních služeb, které lidem ještě více zjednoduší nákup u nás tak, abychom byli volbou číslo jedna nejen pro zákazníky nové, ale i stávající,“ komentuje výsledky generální ředitel Zbyněk Kocián.

Zbyněk Kocián, CEO Notino

Naráží tím mimo jiné na skutečnost, že firma se koncem roku pustila rovněž do segmentu péče o zdraví. Nabídku, aktuálně čítající 83 tisíc produktů od více než 1500 značek, tak rozšířila o volně prodejné léky, vitaminy, minerály, doplňky stravy nebo zboží pro matky a děti.

Hlavního strůjce kosmetického gigantu, podnikatele Michala Zámce, který se v posledních letech médií spíše stranil, úspěchy Notina katapultovaly do klubu korunových miliardářů. Forbes jeho majetek loni na podzim odhadl na pět miliard, což ho řadilo na 65. místo žebříčku nejbohatších Čechů.

Ačkoli ekonomicky se společnosti daří a kontinuálně roste, po stránce reputace – alespoň v Česku – dlouhodobě trpí. Čelí nařčením desítek až stovek nespokojených zákazníků, že prodává také neoriginální a prošlé produkty. Notino kritiku odmítá a označuje ji za nesmyslnou a lživou.