Některé pražské restaurace, a to i ty luxusní, se kvůli prodeji vaječného koňaku dostaly v posledních dnech do problémů s celní správou. Neoznačené lahve, připravené k tomu, aby si je zákazníci odnesli domů, kontrolou neprošly.
Celní správa totiž trvá na tom, aby restauratéři dodržovali pravidla prodeje alkoholu i v případě oblíbeného adventního drinku, který připraví jejich vlastní šéfkuchaři. Pravidla se dají shrnout takto: V restauraci do skleničky hostům bez problémů, s sebou domů jen s podmínkami.
„To, že restaurace vyrábějí vaječný koňak a prodávají ho nejen v provozu, ale i v lahvích, se děje celkem často. Dříve se to tolik neřešilo, byla to zkrátka šedá zóna. To se ale v posledním roce změnilo,“ potvrzuje pražský restauratér, který si nepřál být jmenován, redakce Forbesu ale jeho totožnost zná.
Není sám, kontroly dorazily v minulých dnech hned do několika dalších podniků jiných majitelů. A často to skončilo likvidací vaječného likéru. To ale není vše, co restauracím hrozí. Za nedodržení povinností při výrobě alkoholických nápojů na ně může čekat také pořádná pokuta. Podle druhu provinění se její maximální výše pohybuje od pěti do deseti milionů korun.
Podle dalšího podnikatele v gastronomii Luboše Kastnera začaly kontroly už v minulém roce. „Neměli bychom zapomínat, že je to tradiční součást českých Vánoc a slouží primárně ke spotřebě v restauracích. Bývalo dobrým zvykem zákazníkovi vyjít vstříc, když si chtěl odnést lahev domů. Samozřejmě za podmínky, že restauratér použije kolkovaný alkohol a je schopen prokázat jeho původ,“ říká.
Problém totiž není v tom, že restaurace vyrábějí a prodávají vaječný likér. „Problém nastává až v momentě, kdy restaurace vaječný likér s obsahem nejméně 15 procent etanolu nerozlévají přímo hostům v restauraci, ale prodávají jej v lahvích a nesplňují některé náležitosti. Například láhve neoznačí kolkem nebo etiketou se všemi povinnými náležitostmi a výrobu neprovádějí v daňovém skladu. To znamená, že láhve alkoholu nebyly zdaněny,“ vysvětluje mluvčí Celní správy Hana Prudičová.
Dodává, že to, co se děje v posledních dnech, podle ní nejsou žádné „mimořádné vánoční“ kontroly. „Odbor dohledu celní správy kontroluje restauracemi vyráběný a prodávaný alkohol celoročně. Je to jeho povinnost jako správce daní,“ říká za Celní správu mluvčí.
Je ale pravda, že právě na alkohol se po celý letošní rok celníci zaměřují. Pozorují totiž enormní nárůst případů nelegálního nakládání s neznačeným lihem a lihovinami. Kromě toho, že neoznačený líh zajišťují při silničních kontrolách, objevili ho i při kontrolách na tržnicích, v provozovnách a v restauracích.
Už na podzim Celní správa zveřejnila výsledky celorepublikové akce Kolona. Celkem 538 kontrol objevilo porušení daňových předpisů v 89 případech. Největší množství neoznačených lihovin v restauracích a barech zajistili tehdy celníci v Praze. Šlo o téměř 220 litrů lihovin.
V porovnání s loňským rokem jde přitom o skokový nárůst. Na silnicích a dálnicích celníci zajistili o 314 procent problematických lihovin více, v provozech pak o 29 procent.
8. 12. 20233 min
Jana Divinová
redaktorka Forbes Česko
Začínala v redakci MF Dnes a iDNES.cz. Její další cesta směřovala do vydavatelství NextPage Media, kde se věnovala spotřebitelským tématům na serveru Peníze.cz. K redakci magazínu Forbes se přidala v listopadu 2023.
Silvie Friedmannová
redaktorka Forbes Česko
Začínala v regionálních redakcích veřejnoprávních médií. Po letech ve Zpravodajství České televize, kde působila jako reportérka, moderátorka zpráv a editorka, pracovala v byznysové redakci Seznam Zpráv. Součástí redakce magazínu Forbes je od listopadu 2023.
Nejnovější články
Sdílet článek
Lucia Okšová, šéfredaktorka slovenského Forbesu, mluví v osobním rozhovoru o tom, jaká atmosféra je v zemi po atentátu na premiéra Roberta Fica a co se čeká dál.
Link zkopírován
16. 5. 20244 min
Sdílet článek
Byznysový stratég a investor Ivan Jakúbek přivedl na světové burzy nejen Eurowag, ale předtím i AVG a Kofolu. „Investování není práce, ale životní styl,“ říká v rozhovoru pro Forbes.
Link zkopírován
16. 5. 20245 min
Sdílet článek
Největší česká letecká společnost Smartwings, případně další části celé středoevropské aero skupiny, jsou na prodej. Kontakty se zájemci už řeší experti z EY. Jak ale z officu v pražském Florentinu zaznívá, vše je v zatím ve velmi rané, tudíž extrémně citlivé fázi.
Link zkopírován
15. 5. 20246 min