Jakub Henni a Michaela Gregorová založili v roce 2018 aplikaci Nesnězeno, aby zamezili plýtvání jídlem v restauracích, supermarketech, pekárnách a dalších obchodech s jídlem po celém Česku. Stejně tak v roce 2020 založili čtyři kamarádi v Maďarsku aplikaci Munch, která obdobně pomocí moderních technologií bojuje proti plýtvání potravinami.

Původně studentský projekt Nesnězeno později spustil mobilní aplikaci, skrze kterou podniky jednoduchým způsobem nabízí balíček s přebytky zlevněný minimálně o půlku, který si uživatel zakoupí, vyzvedne na místě a pochutná si na něm doma nebo přímo v podniku. Zatím si Nesnězeno stáhlo přes dvě stě tisíc uživatelů a zaregistrovalo se do něj čtrnáct set podniků. 

Munch je taktéž platforma, jejímž prostřednictvím restaurace, pekárny, obchody a hotely prodávají potraviny s blížícím se datem spotřeby s výraznou slevou. K maďarské aplikaci Munch se od založení připojilo více než šest set restaurací a aplikaci si stáhlo více než čtvrt milionu uživatelů. 

Tyto dvě platformy se teď spojily a proti plýtvání jídlem bojují společně jako jedna firma s novou aplikací, která plánuje i expanzi po Evropě. Plýtvání jídlem není totiž lokální záležitost v Česku nebo Maďarsku, ale jedná se o globální problém, který se podle zakladatelů obou platforem změní pouze spoluprací všech. 

Koncept fungování Nesnězeno a Munch je stejný. Restaurace a další prodejci jídla v aplikaci nabízí své přebytky s minimálně padesátiprocentní slevou a to tak, že podnik nahraje balíček se zbylým jídlem do aplikace, kde si ho uživatelé zakoupí online a poté si ho vyzvednou v podniku v konkrétním časovém rozmezí. 

Podle dat Ústavu zemědělské ekonomiky a informací každoročně skončí v Evropské unii v koši pětina vyprodukovaných potravin, tedy přibližně 175 kilogramů na osobu. A právě proti tomuto problému budou nyní Munch a Nesnězeno bojovat společně. 

„Ambice společnosti Munch jsou globální, po našem úspěchu na domácím trhu je dalším logickým krokem mezinárodní expanze. Nesnězeno vyniká mezi platformami pro záchranu jídla z hlediska povědomí o značce i partnerské sítě. Proto jsme je oslovili a brzy zjistili, že sdílíme podobné hodnoty a cíle,“ říká Kirill Perepelica, spoluzakladatel společnosti Munch.   

Společnosti se neslučují jen po právní stránce, fúze také přinese řadu novinek na podporu zejména partnerských podniků. Navíc díky novým funkcím a balíčkovému modelu zjednoduší podnikům používání Nesnězeno. „Podniky nově nebudou v aplikaci nabízet konkrétní jídla, ale ,surprise balíček‘. Stačí jen vyplnit počet balíčků a poté je předat zákazníkovi. Ovládání rozhraní jim tak zabere zlomek času oproti původní platformě,“ dodává Perepelica. 

I Nesnězenu dává mnohem větší smysl spolupracovat než si konkurovat. „Ve výsledku společně zachráníme mnohem více jídla ve více zemích, a o to přece jde,“ říká Jakub Henni, spoluzakladatel platformy Nesnězeno, která se nedávno vzpamatovala z post-pandemické stagnace. „Společně dokážeme mnohem flexibilněji reagovat na přání zákazníků i partnerů a chceme i do dalších krajských měst,“ dodává Henni s tím, že v Česku na fungování aplikace pracuje pět lidí a v Maďarsku pětadvacet.