Tvoří na hranici experimentální malby a grafiky, do svých obrazů promítá vlastní vnitřní svět v podobě abstraktních krajin, které jsou nekonkrétní a často velkoformátové. Nepropadá barevné panice. A světové aukční domy ho milují.

To jsou obrazy Patrika Hábla, umělce a vysokoškolského pedagoga původem ze Zlína, který oslnil nejen sběratele z Česka a ze zahraničí, ale i aukční síně Sotheby’s a Christie’s, kde jako jediný žijící Čech už od roku 2019 svá díla prodává.

Háblova technika je totiž unikátní, barvu na plátna otiskuje, vymývá, lije a nechává stékat nebo zamrzat. Jednotlivé postupy na sebe nanáší v originálních kombinacích, které k sobě rád lepí a nechá klidně dlouhých šest let ležet. A právě tato jeho „vytrhávaná“ technika, jak ji sám nazývá, zaujala ty nejslavnější aukční síně.

„Nevím přesně, jak mne objevili, ale domnívám se, že na základě doporučení mých zahraničních sběratelů. Požádali mne o zaslání deseti iniciačních děl a z nich si následně vybrali obrazy do aukce,“ popisuje třiačtyřicetiletý umělec žijící v Praze s tím, že tyto velké aukční domy chtějí mít určitá prvenství a jeho vytrhávaná technika byla nová, což je oslovilo.

„Od roku 2019, kdy jsem byl v Sotheby’s poprvé, jsem pocítil dominový efekt zájmu sběratelů, začali mne spolu s mezinárodními galeriemi sledovat a dostal jsem více výstavních příležitostí,“ mluví Hábl o vlivu aukcí, kde byly jeho obrazy draženy ve společnosti umělců, jako jsou Gerhard Richter, Keith Haring, Richard Prince nebo David Hockney.

A tento týden se chystá Patrik Hábl po deseti letech přinést své dílo do moravské metropole, kde v Art Gallery Brno představí obrazy takzvaných Poutnic, které provází Háblovo dílo dlouhodobě a jsou jedním z jeho leitmotivů, byť často v nenápadných a subtilních podobách. Ostatně s tímto tématem začal už na škole a prolíná celý jeho umělecký život. 

„Poutnice je postava a také symbolika existenciální krajiny, ve které stojí v dáli žena, jako například v romantismu. Ta žena je v jakémsi osamění, nebo vstupuje do moře, už tam vstoupila či se rozpustila, a to abstraktně i konkrétně,“ vysvětluje malíř, pro kterého je důležité pouto mezi divákem, obrazem a prostorem. 

Poutnicí tak může být i divák sám, když stojí před obrazem nebo naopak za ním, což je u Háblových velkoformátových pláten instalovaných volně v prostoru brněnské Art Gallery, možné. A právě tato monumentální plátna, která jsou součástí jeho aktuální brněnské výstavy, jsou pro něj charakteristická, stejně jako světlý režný klobouk na hlavě. 

Stejně tak jsou v jeho tvorbě typické prvky Asie, především Japonska, které Hábla ohromuje. „Jejich přístup je úplně jiný než středoevropský, nacházíte tam spoustu jiných nuancí a mají jiný způsob myšlení,“ doplňuje s tím, že je také zastoupený v japonských galeriích. 

Absolvent pražské UMPRUM, který vzal poprvé štětec do ruky už na základní umělecké škole a do plátna se pustil na střední, je krom úspěšného umělce také pedagogem na VŠUP, kde se snaží svým studentům mimo jiné předat své zahraniční zkušenosti.

„Být v zahraničí úspěšný je především o píli a nasazení, tradici, technice a technologii, ale také o tom, nebát se zkoušet nové věci,“ dodává umělec, který se proslavil též svými zásahy do architektury a sakrálními projekty, kdy například v barokním kostele dočasně nahradil tamní velké obrazy těmi svými.

„Kostely mám rád, člověk musí našlapovat strašně křehce. Už tak je to místo plné velkých barokních zlatých rámů, soch a štukolustových stěn. Je nutné tam umět vstoupit citlivě, prostor neznásilnit, ale rozpustit se do něj, potlačit jakékoli ego, to jsou výzvy, které mně baví.“ 

Prostorové realizace Patrika Hábla v architektuře se staly součástí například Paláce Drn a rekonstruovaného Paláce Špork nebo Parku Palmovka, kde vytvořil monumentální obraz připomínající vodopád, a také Vinařství Lahofer ve Znojmě, kde malby s názvem Vrstvy pokrývají celé klenby. 

Hábl rád vystavuje, a má tak za sebou více než sto samostatných výstav po celém světě. Jeho práce byla i zařazena do čtvrtého a šestého Pekingského mezinárodního uměleckého bienále, a je držitelem ceny Europol Award, Grafika roku 2019 nebo Waldesovy ceny. 

Umělcův veřejný rekord na aukci je šestnáct tisíc liber za obraz, tedy téměř půl milionu korun. „Cena mých obrazů se už odvíjí od proběhlých dražeb v aukčních domech, jako jsou zmíněné Sotheby’s a Christie’s, nemůžete obrazy poté jinde prodávat za nižší cenu, než byly vydraženy, jinak byste si rozkmotřil sběratele, kteří tuto cenu respektují.“

Úspěšný malíř pak doplňuje, že jeden z jeho velkých snů a cílů je účast na bienále v Benátkách, které jinak navštěvuje pravidelně každý rok a vždy se tam na čtrnáct dní ztratí a přemýšlí.

„Člověk chce pořád zdolávat vyšší a vyšší hory, ale pak mu třeba uniká něco níž. Pro mne je i cesta cíl. Proto mně fascinuje proces každé práce, kdy posouváte své hranice a kdy si vždy ověříte nebo zjistíte, kdo jste,“ říká Patrik Hábl.

Háblova výstava Poutnice v Art Gallery Brno na ulici Veveří, je k vidění od této středy 20. 9. do 28. 11. 2023.