„Jsem sama v hotelovém pokoji v Praze,“ hlásila poněkud rozespale herečka Gillian Anderson, když si 1. března přes videohovor přebírala Zlatý glóbus. Časový posun jí nepřál, protože přenosu vysílaného v americkém prime timu se v Česku účastnila kolem čtvrté hodiny ranní.

Jenže v Praze teď pobývá delší dobu, a tak s tím musela dopředu počítat. Herečka známá hlavně rolí agentky Scullyové dorazila do Česka počátkem února, aby tu natáčela drama z druhé světové války White Bird: A Wonder Story. Film, do jehož obsazení nedávno přibyla i oscarová hvězda Helen Mirren, jejíž příjezd do Prahy se očekával rovněž.

Česko znovu láká velké zahraniční produkce, a to je dobrá zpráva. Jednak je to samozřejmě věcí prestiže, zároveň v Česku filmaři utrácejí velké peníze. Rekordní sumu drží fantasy seriál Carnival Row s Orlandem Bloomem, za jehož dvě řady utratili tvůrci 3,1 miliardy korun. A to se nepočítají soukromé výdaje herců.

„Je potřeba si uvědomit, že jde o přímou finanční injekci české ekonomice, z níž více než šedesát procent jde nefilmovým malým a středním podnikům,“ uvedla v tiskové zprávě ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Pražské kulisy vizuálně atraktivního seriálu už nyní můžete obdivovat v první řadě na Amazon Prime Video.

„Řemeslná zručnost Čechů je prvotřídní, z nejlepších, kterou jsem zažil za svých více než třicet let práce u filmu,“ pochvaloval si Erik Oleson, který měl na svědomí druhou řadu seriálu Carnival Row. „Stavby dekorací, které by byly jinde až prohibičně drahé, Češi realizují za rozumnou cenu a navíc s úsměvem. Tady se zahraniční producent musí štípnout, aby uvěřil, že je to vůbec možné.“

Hvězdných jmen do Česka v posledních letech zamířilo (nebo se chystá) spoustu. Dlouhodobě tady pobývá i Rosamund Pike, další čerstvá držitelka Zlatého glóbu, která do Prahy přijela s celou rodinou natáčet ambiciózní fantasy seriál The Wheel of Time podle knižní předlohy Roberta Jordana. Ten vzniká rovněž pro Amazon Prime Video.

A další superstar mají brzy dorazit. V Česku se bude natáčet film The Gray Man, dosud nejdražší snímek Netflixu s rozpočtem 200 milionů dolarů a s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem v hlavních rolích. Pro stejnou streamovací službu tu vznikaly horory Transatlantic 473 nebo prequel Armády mrtvých. A už nyní můžete na Netflixu zhlédnout seriál Evropské kmeny, který se natáčel třeba v mladoboleslavské věznici, Poldi Kladno nebo v bývalém cínovém dole Rolava. 

V Česku se zalíbilo také Marvelu, který před pár lety točil v Praze a v Liberci scény pro velkofilm Spider-Man: Daleko od domova, v němž hráli Tom Holland, Jake Gyllenhaal nebo Zendaya. Nedávno sem komiksové impérium zamířilo znovu s natáčením seriálu The Falcon and the Winter Soldier, který měl 19. března premiéru na Disney+ a má potenciál se stát jednou z událostí jarní sezony.

Výhradně v tuzemských kulisách vznikal také jeden z nejlepších filmů roku 2019 Králíček Jojo se Scarlett Johansson, Taikou Waititim nebo Samem Rockwellem. Za 45 dnů natáčení produkce utratila podle údajů Czech Film Commission v Česku 188 milionů korun.

Česko mělo pozici oblíbené destinace filmařů už dříve. Do roku 2004 se tu natáčely velkofilmy jako Mission: Impossible, Agent bez minulosti, Hartova válka nebo Hellboy. V následujících letech ale velké produkce mířily raději do zemí východní Evropy, které je lákaly na systém takzvaných pobídek. Tedy že dostanou zpět část peněz, které v zemi utratí. Česko zareagovalo až v roce 2010, odkdy nabízí filmařům 20 procent jejich útrat zpět. Propad v obratu u zahraničních produkcí v Česku však v letech 2003 až 2009 tvořil 85 procent.

V posledních letech se naštěstí velké produkce vracejí. Loni je sice zbrzdil koronavirus, ale už v květnu natáčení za přísných opatření obnovily. O štáby se starají speciální covidové týmy, které u větších projektů tvoří klidně deset a více lidí. 

„Výroba audiovizuálních děl realizovaná pro zahraniční produkce na území ČR má jednoznačně pozitivní přínos pro českou ekonomiku, audiovizuální výroba patří mezi největší kreativní průmysly,“ potvrdil i ministr kultury Lubomír Zaorálek.

V roce 2019 se v Česku díky filmovým pobídkám natočilo skoro 80 filmů a seriálů a tvůrci tady utratili 8,9 miliardy korun. Za vysoké výdaje vděčíme především boomu streamovacích služeb a jejich vůli investovat do vlastních projektů velké peníze. A Česko naštěstí z tohoto nového fenoménu dokáže těžit.