Peter Komorník převedl Slido přes všechny nástrahy a pasti byznysu až do světové ligy. Mise však podle něho zdaleka nekončí – cílem firmy je změnit komunikaci k lepšímu.

„Firma roste, věci přestávají fungovat a je třeba na to reagovat. Čtete knížky, hledáte důvody, odpovědi, řešení, snažíte se učit od lepších lídrů. A potom i z chyb, které člověk udělá. Ach, když si jen vzpomenu, kolik chyb jsme udělali…“ říká Peter Komorník, zakladatel startupu Slido, který usiluje o zjednodušení komunikace na konferencích a velkých mítincích. Zdá se, že navzdory chybám se první část mise podařila – Komorník a investoři prodali firmu globálnímu koncernu Cisco. A rozvíjet ji budou i nadále.

***

Když Slido začínalo, Slovensko zažívalo startupový boom. Vzniklo jich mnoho, ale většina z nich dnes už neexistuje. Vy jste dosáhli fantastického úspěchu. Proč?

Podle mě jednoduchý recept neexistuje a je to i o štěstí. Když jsem chodil v prvních letech prezentovat, měl jsem takovou formulku: štěstí je, když se připravenost potká s příležitostí. Je potřeba chodit tam, kde jsou příležitosti, a být na ně připravený. To platilo i pro nás. V začátcích ve mně také velmi rezonoval příběh o hudebním startupu, jehož tvůrci se přestěhovali z Londýna do New Yorku.

Z jakého důvodu?

Byli přesvědčení, že pokud chtějí vybudovat nejlepší startup, musí být tam, kde jsou nejlepší zákazníci. Světový produkt se těžko buduje ze Slovenska, když se tu nekonají špičkové konference a chybějí zde globální zákazníci. My jsme věděli, že pokud chceme vybudovat globální konkurenceschopný produkt, potřebujeme zákazníky, kteří mají nejvyšší nároky.

A jak jste si poradili?

Jakmile jsme na Slovensku vybudovali a otestovali prototyp, který už měl hlavu a patu, šli jsme s ním do Londýna, kde jsme se snažili získat světové zákazníky. Když se nám podařilo získat první klienty v Londýně, tak jsem to šel zopakovat do San Francisca. Když zákazník uvěří vašemu řešení a začne ho používat, je to obrovské povzbuzení pro sebevědomí celého týmu. To byl náš start.

Nechtěli jste si produkt nejprve vyzkoušet u slovenských zákazníků?

Od začátku jsme věděli, že chceme jít do zahraničí, a byli jsme ochotni pro to mnoho obětovat. Můj kolega Peter Krajniak rozbíhal Londýn jen se spacákem. Celé měsíce spával na zemi na matraci u kamaráda v pokoji, bez soukromí, a makal. Během svého druhého roku v Londýně se zúčastnil stovky konferencí, kde pomáhal aktivně podporovat Slido.

To je šílené číslo. Můj cestovatelský plán z roku 2014 obsahuje cestu téměř každý druhý týden – Mexiko, USA, Francie, Německo, Rakousko, Londýn atd. Bylo zapotřebí příležitosti hledat a vytvářet.

Co vám otevíralo dveře ke klientům? Drzost, networking, nebo ceny ze startupových konferencí, na kterých Slido bodovalo?

Kombinace všeho. Ceny nám dodaly sebevědomí a kredibilitu, zákazníci byli náchylnější dát nám šanci. Slido bylo jako taková malinká sněhová koule, na kterou bylo potřeba přidávat další vrstvy jen velmi opatrně, aby se nerozpadla. Ale čím více se koule nabalovala, tím lépe to šlo. Pomohlo i to, že Slido se šířilo virálně.

Forbes Digital Premium