Peter Komorník převedl Slido přes všechny nástrahy a pasti byznysu až do světové ligy. Mise však podle něho zdaleka nekončí – cílem firmy je změnit komunikaci k lepšímu.
„Firma roste, věci přestávají fungovat a je třeba na to reagovat. Čtete knížky, hledáte důvody, odpovědi, řešení, snažíte se učit od lepších lídrů. A potom i z chyb, které člověk udělá. Ach, když si jen vzpomenu, kolik chyb jsme udělali…“ říká Peter Komorník, zakladatel startupu Slido, který usiluje o zjednodušení komunikace na konferencích a velkých mítincích. Zdá se, že navzdory chybám se první část mise podařila – Komorník a investoři prodali firmu globálnímu koncernu Cisco. A rozvíjet ji budou i nadále.
***
Když Slido začínalo, Slovensko zažívalo startupový boom. Vzniklo jich mnoho, ale většina z nich dnes už neexistuje. Vy jste dosáhli fantastického úspěchu. Proč?
Podle mě jednoduchý recept neexistuje a je to i o štěstí. Když jsem chodil v prvních letech prezentovat, měl jsem takovou formulku: štěstí je, když se připravenost potká s příležitostí. Je potřeba chodit tam, kde jsou příležitosti, a být na ně připravený. To platilo i pro nás. V začátcích ve mně také velmi rezonoval příběh o hudebním startupu, jehož tvůrci se přestěhovali z Londýna do New Yorku.
Z jakého důvodu?
Byli přesvědčení, že pokud chtějí vybudovat nejlepší startup, musí být tam, kde jsou nejlepší zákazníci. Světový produkt se těžko buduje ze Slovenska, když se tu nekonají špičkové konference a chybějí zde globální zákazníci. My jsme věděli, že pokud chceme vybudovat globální konkurenceschopný produkt, potřebujeme zákazníky, kteří mají nejvyšší nároky.
A jak jste si poradili?
Jakmile jsme na Slovensku vybudovali a otestovali prototyp, který už měl hlavu a patu, šli jsme s ním do Londýna, kde jsme se snažili získat světové zákazníky. Když se nám podařilo získat první klienty v Londýně, tak jsem to šel zopakovat do San Francisca. Když zákazník uvěří vašemu řešení a začne ho používat, je to obrovské povzbuzení pro sebevědomí celého týmu. To byl náš start.
Nechtěli jste si produkt nejprve vyzkoušet u slovenských zákazníků?
Od začátku jsme věděli, že chceme jít do zahraničí, a byli jsme ochotni pro to mnoho obětovat. Můj kolega Peter Krajniak rozbíhal Londýn jen se spacákem. Celé měsíce spával na zemi na matraci u kamaráda v pokoji, bez soukromí, a makal. Během svého druhého roku v Londýně se zúčastnil stovky konferencí, kde pomáhal aktivně podporovat Slido.
To je šílené číslo. Můj cestovatelský plán z roku 2014 obsahuje cestu téměř každý druhý týden – Mexiko, USA, Francie, Německo, Rakousko, Londýn atd. Bylo zapotřebí příležitosti hledat a vytvářet.
Co vám otevíralo dveře ke klientům? Drzost, networking, nebo ceny ze startupových konferencí, na kterých Slido bodovalo?
Kombinace všeho. Ceny nám dodaly sebevědomí a kredibilitu, zákazníci byli náchylnější dát nám šanci. Slido bylo jako taková malinká sněhová koule, na kterou bylo potřeba přidávat další vrstvy jen velmi opatrně, aby se nerozpadla. Ale čím více se koule nabalovala, tím lépe to šlo. Pomohlo i to, že Slido se šířilo virálně.
Forbes Digital Premium
1. 3. 202228 min
Nejnovější články
Sdílet článek
Do skutečného města hříchu to mají Češi přes půl světa. Naproti tomu Bahrajn, nejotevřenější arabský stát, je nyní ještě o trochu blíž, než kdy dřív. Pokud dovolenou spojíte ještě s návštěvou Bratislavy, stačí pět hodin letu a jste v teple s nádechem nepoznané exotiky.
Link zkopírován
18. 1. 202411 min
Sdílet článek
Létající auto ze Slovenska je opět středem pozornosti. Nejsledovanější youtuber současnosti MrBeast natočil video o výjimečných autech a zařadil mezi ně i AirCar designéra Štefana Kleina. Video má za tři dny osmdesát milionů zhlédnutí a téměř čtyři miliony lajků. Slovenský Forbes navštívil tvůrce létajícího auta na letišti v Nitře. Jak jste získali pozornost týmu MrBeasta, který je v současnosti nejsledovanějším tvůrcem […]
Link zkopírován
26. 9. 202310 min
Sdílet článek
Energetická bomba, droga, zabiják konzumní civilizace. V posledních letech je cukr řazen mezi nepřátele zdraví se stejnou mírou škodlivosti jako tabák nebo alkohol. Spotřeba této sladké komodity se v posledním století radikálně zvýšila – v mnoha zemích světa jí lidé nyní konzumují v průměru desetkrát až dvacetkrát více než dříve. A kilogramy cukru, kterými si sladíme život, si vybírají svou […]
Link zkopírován
15. 8. 202311 min