Loni oslavil Signal Festival desáté výročí, letos načíná už druhou dekádu své existence. Umění a světelné i digitální instalace přivede do pražských ulic jedenáctý ročník.

Festival v Praze od 12. do 15. října představí například dílo českého výtvarníka Jana Kalába nebo mexicko-kanadského umělce Rafaela Lozano-Hemmera.

„Tématem letošního ročníku je ekosystém ve všech jeho významech. Pokoušeli jsme se otevřít otázky, jakým způsobem umělci tvoří, jak se vyrovnáváme s problémy kolem umělé inteligence i ve společenském diskurzu,“ přibližuje Pavel Mrkus, který je kurátorem festivalu.

Umělá inteligence posloužila například při tvorbě vizuální identity letošního ročníku. Tu mají na svědomí grafičtí designéři Jan Brož a Jan Novák, kteří pomocí zadání instruovali AI k tvorbě jednotlivých písmen v logu festivalu.

Letos jsou pro návštěvníky připravené dvě trasy s celkem dvaceti instalacemi. První se soustředí do centra Prahy: začíná v galerii Kunsthalle na Malé Straně, kde vznikne výstavní projekt s názvem The Grief of Misfit Cathedrals, zabývající se fenoménem opuštěných industriálních komplexů. Přístupný zůstane až do ledna příštího roku.

Druhá trasa se zaměřuje na Karlín a vede z Florence až k Invalidovně s menší odbočkou do Holešovické tržnice, kde se v hale 13 světelná a zvuková instalace Horizon od španělského studia Playmodes postará o „zážitek jako z jiné dimenze“.

„Využili jsme otevření nové lávky mezi Holešovicemi a Karlínem, která je pro nás jedním z nejlepších momentů ve veřejném prostoru v poslední době. Přišlo nám skvělé, že na ni můžeme vzít i naše návštěvníky,“ pochvaluje si Mario Kunovský, vedoucí festivalového programu.

Celkem se do jedenáctého ročníku zapojilo sedm českých jmen a deset zahraničních. Letošní hvězdou je mexicko-kanadský umělec Rafael Lozano-Hemmer, jehož interaktivní dílo Thermal Drift bude k vidění na Lyčkově náměstí a prostřednictvím termokamer snímá tělesnou teplotu návštěvníků. Tu převádí do dynamické velkoformátové projekce.

„Lozano-Hemmer patří mezi nejvýznamnější současné vizuální umělce. Svá díla vystavoval třeba na benátském bienále, v newyorské MoMě i Guggenheimově muzeu nebo v karlsruhské ZKM. Za svou tvorbu získal hlavní cenu na festivalu Ars Electronica nebo britskou cenu BAFTA,“ vyjmenovává ředitel festivalu Martin Pošta.

Z domácích jmen rezonuje hlavně výtvarník Jan Kaláb. Ten v rámci sochařské instalace Irideus Bulla na náměstí Republiky rozehraje hru perspektivy, barev, světla a rytmu.

„Objekt bude připomínat takovou kostru bubliny. Bude složený ze šestnácti elips a idea je taková, že přes den bude nehybnou kostrou a v noci se díky přelévání světla konstrukce rozvlní,“ popisuje Kaláb. „Je to poprvé, kdy s něčím takovým pracuji, takže jsem sám trochu napjatý.“

Novinkou je dětská instalace Signal Playground: Duha od českého kreativního studia 3dsense. Ta bude vzhledem ke svému zaměření přístupná už od druhé hodiny odpolední.

Kromě hlavních tras se ale program festivalu letos rozšíří k existujícím uměleckým dílům, na která chce upozornit. „Vybrali jsme tři takzvané satelity, což jsou existující umělecké instalace ve veřejném prostoru, které zajímavým způsobem nasvítíme,“ říká Pošta.

Jmenovitě jde o odvětrávací komíny Letenského tunelu, které v roce 1969 obložil černobílou mozaikou Zdeněk Sýkora. Během festivalu na ně budou mířit laserové projektory doplněné zvukovou stopou.

Dalším „satelitem“ je osmimetrová plastika Frederica Díaze před Centrem Bořislavka, kterou doplní videoprojekce, a třetím dílem Vista Mars sochaře Jiřího Příhody mezi budovami kancelářského projektu Rustonka.

Zahájení Signal Festivalu vychází na čtvrtek 12. října od sedmé hodiny večerní, doprovodný program ale odstartuje už v pondělí 9. října.