Na co Ryan Reynolds sáhne, to mu vychází. Své o tom vědí jak v Hollywoodu, tak ve Wrexhamu, kde tamní fotbalový klub po příchodu herce vzkvétá. Šestačtyřicetiletý Reynolds objevil potenciál své mediální image, díky které jeho čísla stoupají na všech frontách. 

Seriály na Netflixu mohou být pro leckoho inspirativní, někoho motivují k cestování, jiného zase ke zdravějšímu životnímu stylu. A pak je tu Rob McElhenney, kterého série Sunderland Till I Die namotivovala k tomu, aby si koupil upadající fotbalový klub.

Svůj plán představil hereckému parťákovi Ryanu Reynoldsovi a jakkoli šíleně musel nápad vyznít, oba se rozhodli skočit do neznámé řeky. V listopadu roku 2020 tak jimi založená investiční společnost RR McReynolds company LLC koupila topící se AFC Wrexham za 2,5 milionu dolarů.

Ryan Reynolds a Rob McElhenney | Foto by Lewis Storey/Getty Images

A jízda to je vskutku pozoruhodná, nejstarší velšský fotbalový klub, který je současně třetím nejstarším profesionálním týmem planety, několik let po sobě paběrkoval v páté anglické lize.

Od příchodu herecké dvojice však Wrexham výrazně stoupá a podle odhadu společnosti Saxo Bank se jeho hodnota ze 2,5 milionu dolarů vyšplhala už na deset milionů dolarů. Za vším stojí vedle správně investovaných peněz i mediální síla Reynoldse a celý fotbalový svět sleduje, jak bude tahle story pokračovat.

Veškeré dění je totiž zdokumentováno v seriálu Welcome to Wrexham, za jehož uvedením nestojí nikdo jiný než zmíněné herecké duo. Pořad o přeměně bezejmenného outsidera na značku světového fotbalu pod vedením nezkušených hollywoodských hvězd se stal týden po vydání sedmým nejsledovanějším programem napříč všemi platformami.

„Vzpomínám na den, kdy od Roba přišel e-mail, ve kterém mi představil svůj plán koupit klub z nižší ligy a vybudovat z něj něco, co by se stalo světovou značkou. Zaskočilo mě to, ale zároveň zaujalo. Miluju totiž budování byznysu a tohle je byznys,“ nechal se Reynolds slyšet v deníku The Athletic. „Na bedrech toho máme dost, ale nestěžuji si. Je to jedna z největších jízd v mém životě,“ pokračoval.

Do jízdy, kterou si herec pochvaluje, se brzy chytili i velcí a vlivní sponzoři. Donedávna byla hlavním partnerem klubu čínská sociální sítě TikTok, kterou měsíčně využívá více než jedna miliarda zejména mladých lidí. Pro nadcházející sezonu ji v této roli vystřídala aerolinka United Airlines. 

Úspěch, který dvojice začala budovat v byznysové sféře, se záhy překlopil i na hřiště. Wrexham letos získal po pětačtyřiceti letech ligový titul a postoupil do nejnižší anglické profesionální divize. Fotky Reynoldse a McElhenneyho s trofejí obletěly internet, jejich investice sklidila ovoce.

„Všechno, co vlastním, voní po šampaňském, pivu a trávě, pořád se potácím někde mezi smíchem a pláčem. Tohle město a tenhle sport je jedna z nejromantičtějších věcí na světě. Děkuji, Wrexhame!“ napsal herec na Instagram po konečném triumfu svého týmu.

Ovšem ani po úspěšné sezoně Wrexham nepolevuje a chystá pro své příznivce další dávku zábavy. V přípravě na nový ročník čekají Red Dragons ty nejtěžší váhy ostrovské kopané.

Na své letní americké tour se utkají s Manchesterem United a Chelsea. Jakýkoli jiný celek ze čtvrté nejvyšší anglické soutěže by se podobné příležitosti dočkal jen těžko.

Červení draci se dostali i do herní série FIFA a na sociálních sítích se mohou pyšnit více sledujícími než sedm celků z Premier League. Nejvíce klub táhne na TikToku, kde ho sleduje přes milion uživatelů a sedmicifernému číslu se blíží i na Instagramu. 

Reynolds propaguje kromě Wrexhamu i samotnou velšskou kulturu, za což byl spolu s McElhenneym loni oceněn cenou Diolch Y Ddraig od velšské televizní stanice S4C. Přednedávnem rozjel také show Welsh Wednesdays, v níž sám vystupuje.

Maximální úsilí se vyplatí

Čísla Wrexhamu zkrátka spokojeně rostou a i díky tomu mají vzestupnou tendenci také čísla jejich kanadského spolumajitele. V roce 2020 odhadl Forbes Reynoldsovo jmění na 72 milionů dolarů. Podle odhadů se ale jeho bohatství letos znásobilo na cca 350 milionů dolarů.

Wrexham však není Reynoldsovým prvním a ani posledním byznysovým projektem, byť je bezpochyby nejznámější. Dva roky po odvysílání prvního Deadpoola odšpuntoval herec své úspěšné podnikatelské tažení založením produkční společnosti Maximum Effort.

Ta se dotýká většiny Reynoldsových projektů, včetně zmíněného Welcome to Wrexham, a je zásadním prvkem celého jeho podnikatelského impéria.

V roce 2018 následovala investice do značky Aviation Gin zaměřující se na výrobu věhlasného destilátu. O rok později získal Reynolds pětadvacetiprocentní podíl operátorské sítě Mint Mobile, kterou nedávno převzal T-Mobile. Podobný osud potkal i Aviation Gin, který je nyní pod správou nadnárodní lihovarské společnosti Diageo.

Cena obou transakcí se dohromady vyšplhala na necelé dvě miliardy dolarů, z nichž část šla přímo do kapsy herci, který mimo jiné proslul filmy jako Free Guy nebo thrillerem Pohřben zaživa, ale kterého bezpochyby nejvíce proslavila role Deadpoola ve stejnojmenném spin-offu marvelovských X-Menů. 

Podíl si herec bezpochyby zasloužil, vždyť nebýt jeho, možná by se odkup firem od velkých globálních korporací vůbec nekonal. Reynolds naplno využil své mediální image a skrze Maximum Effort připravil svým společnostem reklamní kampaně, ve kterých, jak by se dalo očekávat, sám vystupoval.

To se ukázalo jako správný krok, neboť propagační spoty padly na úrodnou půdu – oslovily širší publikum a zvedly jak tržby firem, tak jejich samotnou hodnotu. 

Z pažitu na závodní okruh

V efektivní spojení Reynoldsova PR umění a investovaných peněz teď bude doufat i tým Alpine z formule 1. Rodák z Vancouveru se totiž ve sportovním managementu očividně našel a po úspěšné akvizici u Wrexhamu se vrhá do světa rychlých kol.

Tentokrát jeho společnost Maximum Effort Investments získala společně s dalšími dvěma investičními skupinami čtyřiadvacetiprocentní podíl u francouzské závodnické stáje Alpine za celkových 200 milionů eur. 

Stalo se tak po nedotažené hercově investici do hokejové Ottawy Senators, kde se jednání táhla příliš dlouho, a tak se Reynolds rozhodl svou nabídku na odkup týmu z kanadské metropole stáhnout. 

K dalším, tentokrát už povedeným Reynoldsovým akvizicím, patří investice do softwarových firem 1Password zabývající se správou hesel, dále pak do platebního systému Nuvei a kanadského startupu Wealthsimple.ce.

K rozjedu investičního impéria Reynoldsovi samozřejmě pomohla i jeho herecká kariéra. Podle již zmíněného žebříčku amerického Forbesu se na konci minulé dekády řadil mezi vůbec nejvýdělečnější celebrity světa.

Už v roce 2020 se v globální konkurenci zařadil na 18. příčku a aktuálně by si měl s každým natočeným filmem či seriálem vydělat minimálně dvacet milionů dolarů.

Vedle toho předloni dopomohl své ženě a herečce Blake Lively uvést na trh vlastní značku šumivých nápojů Betty Buzz, které se těší mimořádnému zájmu ze strany spotřebitelů a jen během prvního roku se jich údajně prodalo kolem pěti milionů lahví.

Ryan Reynolds a Blake LIvely
Ryan Reynolds a Blake LIvely | Foto by Mike Coppola/Getty Images

Zdá se tedy, že značka RR je zkrátka zárukou úspěchu. Ať už tato dvě písmena odkazují na luxusní britskou automobilku, či kanadského herce, který od svého hereckého debutu v roce 1991 úctyhodně pokročil.