Letecké odvětví, na které těžce dopadla protipandemická opatření, se v důsledku propouštění během covidové pauzy nyní potýká mimo jiné s nedostatkem personálu. Co víc, přepracovaní zaměstnanci návrat k původním objemům přepravy nezvládají a stávkují.

Letecká doprava v Evropě je na hraně kolapsu a nejvytíženější britské letiště hlásí krizi nejvyšší. Londýnské letiště Heathrow oznámilo omezení počtu odlétajících na sto tisíc denně a vyzvalo aerolinky, ať zastaví prodej letenek na léto.

Kapacitní omezení, jehož hlavním účelem je současný chaos dostat pod kontrolu, bude podle šéfa letiště platit od úterý 12. července do 11. září.

Letecké společnosti už dříve sice částečně reagovaly na výzvu vlády, aby svou kapacitu na Heathrow omezily, ale letiště ji potřebuje srazit ještě víc. Uvedlo, že letecké společnosti, odbavovatelé zavazadel a letiště dokážou společně obsloužit uvedených sto tisíc odlétajících cestujících.

Tento počet byl však v posledních týdnech pravidelně překračován, což vedlo ke snižování kvality služeb – zpožděním, rušení letů, frontám při odbavení a podobně.

„Uznáváme, že to bude znamenat, že některé letní cesty budou buď přesunuty na jiný den, na jiné letiště, nebo budou zrušeny. Omlouváme se těm, jejichž cestovní plány tím budou ovlivněny,“ uvedl šéf letiště John Holland-Kaye a dodal, že podle prognózy by Heathrow bez omezení čekalo odbavení 104 tisíc pasažérů denně.

Druhý největší londýnský dopravní uzel, letiště Gatwick, již minulý měsíc uvedl, že kvůli nedostatku personálu v červenci omezí počet letů na 825 denně a v srpnu na 850 denně. Přitom ještě před pandemií covidu-19 letiště dokázalo vypravit až 950 letů.

Nedostatek personálu je celosvětový. Podobná opatření přijalo také amsterodamské letiště Schiphol, chaotické scény jsou však pravidlem také na letištích v Německu, Portugalsku, Francii a Španělsku. Zpoždění nabírají i spoje z Prahy.