skip to main content
Fintech

Konec běhání po úřadech a pobočkách. Bankovní identita nahradí v online světě občanky

Obíhat úřady kvůli každé maličkosti a pamatovat si přihlašovací údaje pro nejrůznější portály nebaví asi nikoho z nás. A tak můžeme slavit. Obojí by se letos mělo stát minulostí díky takzvané bankovní identitě. Jednoduchý nástroj umožní ověřit totožnost digitálně pomocí přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví.

Online tak snadno podáte daňové přiznání nebo podepíšete smlouvy s telefonními operátory či dodavateli energií. Novinku umožnila novela zákona o bankách, která začala platit od 1. ledna 2021.

„Jde o jeden z největších digitalizačních projektů českého bankovního sektoru, který občanům výrazně zjednoduší život,“ říká Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace, která projekt iniciovala.

Bankovní identitu může využít až 5,5 milionu obyvatel Česka, kteří mají internetové bankovnictví. Jako první mají možnost tímto způsobem komunikovat s veřejnou správou.

Reklama

„První banky, které již prošly náročným akreditačním procesem u ministerstva vnitra, jsou v tuto chvíli v závěrečné fázi příprav a testování svých technických řešení a třeba do Portálu občana se již mohou přes svou bankovní identitu v rámci zkušebního provozu přihlásit první náhodně vybraní klienti,“ uvádí Zahálková.

V tuto chvíli mohou například zažádat o výpis z bodového hodnocení řidiče nebo o výpis z rejstříku trestů. Ještě letos získají také možnost podat elektronickou žádost o nový řidičský průkaz.

Do budoucna by se tímto způsobem mohli přihlašovat i na portál Moje daně. Bankovní identita by měla umožnit rovněž žádat online o sociální dávky nebo získat e-recept či potvrzení od lékaře.

„Není potřeba se nikde registrovat. Jen zadáte stejné přihlašovací údaje jako pro internetové bankovnictví. Banka následně automaticky ověří vaši totožnost a poté, co odsouhlasíte předání osobních údajů, jste přesměrováni na stránky online služby, ke které jste se chtěli přihlásit,“ přibližuje mluvčí ministerstva vnitra Ondřej Krátoška.

V průběhu roku by bankovní identitu měly začít využívat i soukromé firmy, a to nejen pro identifikaci svých klientů, ale i pro digitální podepisování smluv. Podle Moniky Zahálkové z České bankovní asociace se tímto způsobem začnou zákazníci v klientských zónách a e-shopech identifikovat zhruba ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Reklama

„Vedle mobilních operátorů, dodavatelů energií a internetových obchodů půjde i o přímé konkurenty bank, jako jsou poskytovatelé nebankovních půjček nebo pojištění,“ vyjmenovává mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. A dodává, že už více než rok tento typ identifikace využívají klienti několika českých bank pro online ověření věku u sázkových společností, jako je Sazka či Fortuna.

Předplatné Forbesu

„Lidé se nemusejí bát o únik svých osobních údajů. Banka firmám předává jen informace, které jí klienti sami povolí. Například u sázkových společností je to informace, že jde skutečně o danou osobu a že je opravdu starší 18 let. Nic dalšího se o vás bez vašeho souhlasu firmy nedozví,“ říká mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Aby finanční domy mohly bankovní identitu poskytovat, musí nejprve zažádat na ministerstvu vnitra o akreditaci. V tuto chvíli ji má Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka. Ostatní banky na ni zatím čekají. „Žádost už jsme podali. Očekáváme, že akreditaci bychom měli získat v řádu několika týdnů,“ uvádí Pokorná z Air Bank.

S veřejnou správou se banky domlouvají napřímo, komerčním firmám ale mohou nabízet své služby prostřednictvím asociací. Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka loni v září založily akciovou společnost Bankovní identita s cílem zastřešit všechny tuzemské banky pod jednu firmu. Dalším finančním domům se ale nelíbily vstupní podmínky, a tak si Air Bank, Moneta Money Bank a Fio banka založily vlastní Alianci pro bankovní identitu.

„Státu poskytujeme ověření totožnosti klientů zdarma. Spolupráce se soukromými firmami je ale zpoplatněna. I proto dává smysl tvořit aliance a domlouvat společně podmínky. Firmy tak nemusejí podepisovat smlouvy s každou bankou zvlášť,“ vysvětluje Pokorná.

Podle Filipa Hrubého z České spořitelny je pro banky vedle byznysového přínosu dalším benefitem také edukační stránka věci. „Už dnes 90 procent našich klientů konzumuje naše produkty v digitální podobě. A čím více služeb budou lidé používat online, tím více vzroste jejich digitální gramotnost,“ je přesvědčený Hrubý.

Česko se při zavedení bankovní identity inspirovalo u severských zemí. Například v Norsku a Švédsku funguje už od začátku tohoto tisíciletí. A využívá ji tam naprostá většina populace. Pro Čechy to může být zásadní krok na cestě k digitalizaci, ve které zatím stále pokulháváme.

Reklama
Reklama