Už na první pohled jsou jiné. A co teprve na ten druhý – rozdíl proti většině běžných školek je ještě patrnější. Navrhnout a postavit krásnou, hravou mateřskou školu, která má na prvním místě děti, ale není jen tak. 

„Když začnete stavbu školky jako architekt řešit, zjistíte, že společnost a instituce opletly tyto stavby naprosto neproniknutelnou pavučinou různých nesmyslných norem, zákazů a příkazů. Chcete vytvářet místo s jasným účelem – dělat radost dětem při zkoumání světa a místo toho počítáte složitou matematickou rovnici,“ uvádějí architekti z libereckého studia Mjölk architekti. 

Podobně se vyjadřují i další, kteří mají s návrhy školek v Česku zkušenost. Přesto už několik jedinečných a hravých staveb, za nimiž stojí přední architektonická studia, v Česku vzniklo. Pojďte se podívat na ty nejzajímavější z nich.

Školka Montessori, Jablonec nad Nisou (Mjölk architekti)

Nezáří sice pestrými barvami, ale veselá je i bez barevné divočiny. Dostavba Montessori školky v Jablonci nad Nisou přímo vybízí k dovádění dětí. Mjölk architekti, za kterými stojí hlavně Janové Mach a Vondrák, připojili k původní historické budově novou část, která se starou stavbou kontrastuje, a ve které můžou děti lézt na střechu a prozkoumávat svět i z výšky střešní terasy chráněné bezpečnostní sítí.

Patra uvnitř školky jsou propojená toboganem. Hlavní místnost je rozdělená do čtyř mezipater, ve kterých na sebe děti mohou vidět, ale můžou se i v klidu na chvíli „zašít“. „Myslíme si, že by školky měly být výjimečné stavby, jejichž základní funkcí je dát dětem pocit, že svět je báječné a zábavné místo pro život,“ říkají tvůrci této školky s tím, že u jejich návrhu bylo hlavní kritérium od začátku do konce jasné: zábava pro děti.

Mateřská škola Polánka, Moravský Krumlov (CL3, Radek Pasterný)

Školka na malé vesnici na předměstí Moravského Krumlova je nejen zázemím pro děti, ale i centrem místního života. V budově bývalé obecní školy je i prodejna potravin a místní spolek občanů. Studio CL3 a architekt Radek Pasterný tady nenavrhovali zcela novou budovu, ale provedli rekonstrukci stávající stavby a přilehlé zahrady.

Cíl byl jasný: vytvořit měřítko, které odpovídá dětem, ne dospělým, a které jim umožní snadno prozkoumávat zákoutí i pozorovat okolí – třeba díky sníženým parapetům u oken.

Podobně jako u předešlého příkladu i tady architekti volili světlý, bílý interiér. Právě tlumené barvy jsou záměr – nejen kvůli ohledu na historii budovy, ale i jako kontrast pro barevný svět dětí, k jejich výkresům, tvoření, oblečení i hračkám. 

Mateřská škola Brno Soběšice (CL3, Radek Pasterný)

Architekt Radek Pasterný ze studia CL3 má na svém kontě i novostavbu školky v brněnských Soběšicích. Dvoupodlažní bílá stavba, která vyšla na čtyřicet milionů korun, má tři různě barevné třídy a čistý, světlý interiér, který opět nabízí kontrast k pestrému světu dětí.

Mateřská škola Větrník, Říčany (Architektura, David Kraus)

Hra? Radost? Barvy? V mateřské škole Větrník v Říčanech, která vypadá jako z fantastické dětské knížky, je tohle všechno. Už na první pohled je školka, kterou navrhl David Kraus a jeho ateliér Architektura, mimořádná a tvořená primárně s ohledem na děti.

„Dohledali jsme spoustu příkladů netradičních školek z celého světa, některé jsou bohužel v naší společnosti nepostavitelné. Jsme svázáni tak přísnou legislativou, že ta již spíše omezuje, než aby umožňovala rozvoj společnosti. Dítě je v systému a účelem je, aby se stalo řádnou a neproblematickou součástkou,“ uvádí David Kraus.

Říčany ovšem ukázaly velkou míru odvahy i velkorysosti a výsledkem je školka, která jde vstříc dětské živelnosti, nepředvídatelnosti i zvídavosti a optimismu. Jednotlivé třídy nejsou tradičně obdélníkové, ale spíše připomínají pagodu či indiánské tee-pee s dřevěnými konstrukcemi jako větvemi stromů.

Ve vstupním atriu je pavoučí síť, lanové centrum, které nesou kmeny stromů. Samotný vstup má připomínat vchod do záhadného chrámu či kosmické lodi. „Chtěli jsme vybudovat dětem objekt, který není instituce, je hravý a bude umožňovat rozvoj kreativity a všech krásných specifičností dětské duše,“ dodávají autoři školky Větrník. 

Mateřská škola, Dolní Břežany, S.H.S architekti

S.H.S. architekti navrhli v Dolních Břežanech u Prahy hravou školku, která svým tvarem připomíná tři protáhlé prsty. Každý z těchto tubusů má jinou barvu a vybíhá ze společné části směrem do zahrady, kde čelo každého z nich tvoří velká prosklená stěna. Odtud můžou děti vyrazit rovnou ven na terasu a do zahrady. 

Mateřská škola Astra, Klecany (No Architects, Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková)

Na trojúhelníkovém a ne zrovna ideálním pozemku v Klecanech vznikla podle návrhu studia No Architects školka, která má v patře multifunkční sál a která tak funguje i jako malé místní kulturní centrum.

Stavba barevně střídmé, bílé školky odpovídá tomu, že se tady dětem věnují v duchu Montessori přístupu. A tak je celý prostor uspořádán do jednotlivých částí, kde si děti mohou zkoušet a učit v reálném prostředí. Je tu pro ně připravená skutečná kuchyňka nebo třeba dílna, ve které se učí zatloukat hřebíky.

Jesle Malvína (No Architects, Jakub Filip Novák, Daniela Baráčková)

Další z počinů studia No Architects na poli školek se v tomto případě týká Jeslí Malvína v pražském Karlíně. Autoři si tady dali za cíl navrhnout a uzpůsobit všechno tak, aby pro malé děti, jejich rodiče i personál jeslí fungovalo všechno co nejpřirozeněji, nejsnáze a aby nejrůznější vychytávky pomáhaly s běžnými obtížemi, které zná každý, kdo kdy dával dítě do jeslí.

Těžké ranní loučení? Proto tu jsou mávací okénka. Pro prarodiče, kteří děti vyzvedávají, jsou zase schůdky, na kterých se jim děti snáze oblékají. Nebo třeba kuchyně, kde se můžou děti podílet na přípravě jídla. Ale to hlavní je divoká herní krajina.