skip to main content

Nečekaný rozchod. Značku Bottega Veneta opustil její hvězdný návrhář

Reklama

Kabelky s obřím zlatým řetězem, boty na masivní platformě a ostře zelená. Vymazaný Instagram a absolutně nový typ zákazníků.

Návrhář Daniel Lee způsobil v tradičním italském módním domě pořádný rozruch a podobně turbulentní emoce provázejí i jeho nečekaný odchod z funkce.

Nastoupil totiž teprve před třemi lety a za tu dobu se mu podařil husarský kousek: přetavil značku, kterou nosili zejména noblesní postarší zákazníci, v záležitost, po které prahne zejména mladší generace. Aby ne, když modely od Leea, zejména jeho doplňky, začaly upřednostňovat celebrity jako Rihanna nebo A$AP Rocky.

Inzerovat bylo potřeba sofistikovaně: reklamy se umisťovaly na londýnské murály, na dno bazénu australské notoricky známé pláže Bondi Beach, na střechu domu v blízkosti letiště v Los Angeles, abyste fotku viděli ve chvíli, kdy letadlo dosedá na pevninu.

Úplně nová strategie, která zahrnovala také smazání původního Instagramu značky, přinesla růst o 2,2 procenta v roce 2019, který pokračoval i navzdory „morovému“ následujícímu roku, kdy většina luxusního segmentu hlásila pokles až o 23 procent. Ve třetím kvartálu hlásila Bottega Veneta meziroční růst obratu o 8,9 procenta.

Reklama

Daniela Leea, který dříve pracoval pro ikonickou návrhářku Phoebe Philo v módním domě Celine, tedy nejde obvinit z neschopnosti. Zadání omladit, které dostal od konglomerátu Kering, vlastnícího Bottegu Venetu, perfektně splnil.

Byly tu samozřejmě jisté přešlapy, například tajná party, kterou i přes karanténní nařízení Lee uspořádal v berlínském klubu Berghain, a poté ještě v podniku Soho House. V ten okamžik Bottega Veneta, módní dům s 55letou tradicí, působil jako parta těch nabubřelých a příliš arogantních.

Jak říká marketingový guru Scott Galloway: „Řekněte třicátníkovi, že je bůh, a uvěří vám.“ Očividně se to přihodilo i wunderkindovi Danielu Leemu, který letos oslavil pětatřicáté narozeniny.

V kuloárech se šeptá, že Lee je sice „velmi talentovaný, ale v osobní rovině nesnesitelný a pracuje pouze v noci“. Zábavné jsou i spekulace o tom, co bude s Bottegou Venetou (jeden z drbů tvrdil, že teď bude jejím kreativním ředitelem král kýče Phillip Plein) a Danielem Leem dál.

Ať už to bude jakkoli, Lee uměl nakrmit ono „instagramové publikum“ a nezatěžovat se odkazem, který vytvářel jeho sofistikovaný předchůdce Thomas Maier celých sedmnáct let předtím. Být pohlcen vlastní genialitou tedy minimálně komerčně funguje, ale jak říká staré přísloví, „pýcha předchází pád“.

Reklama
Reklama