Kabelky s obřím zlatým řetězem, boty na masivní platformě a ostře zelená. Vymazaný Instagram a absolutně nový typ zákazníků.

Návrhář Daniel Lee způsobil v tradičním italském módním domě pořádný rozruch a podobně turbulentní emoce provázejí i jeho nečekaný odchod z funkce.

Nastoupil totiž teprve před třemi lety a za tu dobu se mu podařil husarský kousek: přetavil značku, kterou nosili zejména noblesní postarší zákazníci, v záležitost, po které prahne zejména mladší generace. Aby ne, když modely od Leea, zejména jeho doplňky, začaly upřednostňovat celebrity jako Rihanna nebo A$AP Rocky.

Inzerovat bylo potřeba sofistikovaně: reklamy se umisťovaly na londýnské murály, na dno bazénu australské notoricky známé pláže Bondi Beach, na střechu domu v blízkosti letiště v Los Angeles, abyste fotku viděli ve chvíli, kdy letadlo dosedá na pevninu.

Úplně nová strategie, která zahrnovala také smazání původního Instagramu značky, přinesla růst o 2,2 procenta v roce 2019, který pokračoval i navzdory „morovému“ následujícímu roku, kdy většina luxusního segmentu hlásila pokles až o 23 procent. Ve třetím kvartálu hlásila Bottega Veneta meziroční růst obratu o 8,9 procenta.

Daniela Leea, který dříve pracoval pro ikonickou návrhářku Phoebe Philo v módním domě Celine, tedy nejde obvinit z neschopnosti. Zadání omladit, které dostal od konglomerátu Kering, vlastnícího Bottegu Venetu, perfektně splnil.

Byly tu samozřejmě jisté přešlapy, například tajná party, kterou i přes karanténní nařízení Lee uspořádal v berlínském klubu Berghain, a poté ještě v podniku Soho House. V ten okamžik Bottega Veneta, módní dům s 55letou tradicí, působil jako parta těch nabubřelých a příliš arogantních.

Jak říká marketingový guru Scott Galloway: „Řekněte třicátníkovi, že je bůh, a uvěří vám.“ Očividně se to přihodilo i wunderkindovi Danielu Leemu, který letos oslavil pětatřicáté narozeniny.

V kuloárech se šeptá, že Lee je sice „velmi talentovaný, ale v osobní rovině nesnesitelný a pracuje pouze v noci“. Zábavné jsou i spekulace o tom, co bude s Bottegou Venetou (jeden z drbů tvrdil, že teď bude jejím kreativním ředitelem král kýče Phillip Plein) a Danielem Leem dál.

Ať už to bude jakkoli, Lee uměl nakrmit ono „instagramové publikum“ a nezatěžovat se odkazem, který vytvářel jeho sofistikovaný předchůdce Thomas Maier celých sedmnáct let předtím. Být pohlcen vlastní genialitou tedy minimálně komerčně funguje, ale jak říká staré přísloví, „pýcha předchází pád“.