skip to main content

Noční můra vegetariánů v keto verzi: smažák bez mouky & nebramborové hranolky

Wow! Forbes a recepty? Jak jde tohle dohromady, businessové médium a vaření? Takhle to jde dohromady. Život je bohatý, to je naše hlavní heslo. A víme, že naši čtenáři nejen prací a podnikáním jsou živi. Mimo jiné – a to i díky změněným návykům kvůli covidu – rádi vaří. Takže, vedle článků o byznysu, podnikání a inspiraci máme taky články o autech, restauracích či víně – a taky recepty. A to v sekci Forbes Life. Život je bohatý.

Bývaly doby, kdy byl smažený sýr jedním z mála bezmasých jídel na menu restaurací, takže takový víkend v regionech byl pro vegetariána takřka bojem o žlučník. V rámci Pondělí bez masa jsem proto neodolala tohle české guilty pleasure připomenout, ovšem v alespoň o fous zdravější verzi bez mouky a strouhanky. Pokud vám v takovém případě nedává smysl sýr stejně následně osmažit, pokapejte ho olejem a zprudka upečte v troubě, sendvičovači nebo horkovzdušné fritéze.

Jako přílohu zkuste pečené tuřínové hranolky. Tuřín obsahuje podstatně méně sacharidů než brambory, je nabitý vitaminy a minerály a chuťově bych ho umístila někam mezi sladce-pikantní kedlubnu a zmíněnou bramboru, kterou směle zastoupí nejen v podobě hranolek, ale třeba i v bramborovém salátu.

Low carb/keto smažený sýr v lahůdkovém droždí a lněném semínku & tuřínové hranolky z trouby

Na 2 porce potřebujete:

Reklama
  • 200 g 30% eidamu
  • 2 vejce
  • 4 lžíce lahůdkového droždí
  • 4 lžíce mletého zlatého lněného semínka
  • Řepkový olej na smažení

Na tuřínové hranolky:

  • 1 menší bulvu tuřínu (kolem 600 g)
  • Olivový olej (nejlépe ve spreji)
  • Uzená paprika
  • Sušený česnek
  • Sůl

Postup

  1. Tuřín oloupejte, nakrájejte na maximálně centimetrové plátky a ty rozkrájejte na hranolky. Na plechu vyloženém pečicím papírem je postříkejte olejem, posypejte uzenou paprikou, česnekem a solí, promíchejte a v troubě vyhřáté na 220 °C pečte 20 až 30 minut dozlatova. V polovině pečení zamíchejte.
  2. Bloček sýru rozkrojte na dva plátky a z každého udělejte dva trojúhelníky. V jednom hlubokém talíři rozšlehejte vajíčka, ve druhém smíchejte lahůdkové droždí a namleté lněné semínko.
  3. Plátky sýru postupně obalte ve vejci a lněné směsi, kterou na ně rukama pořádně přitiskněte. Celý postup ještě jednou zopakujte, aby byly dvě vrstvy vejce i lněné směsi a sýr při smažení moc nevytekl. Opět rukama (hlavně po hranách) přitlačte, a smažte v dostatečné vrstvě rozpáleného oleje z obou stran dozlatova.
  4. Na chvíli položte na papírovou utěrku, abyste odsáli přebytečný tuk, a podávejte s tuřínovými hranolky, domácí majonézou či tatarkou a zeleninou dle chuti.

Jaký sýr na smažák: Nejvíce se mi osvědčil mnohdy zatracovaný eidam třicítka (nebo ještě dietnější 20%) – má ideální poměr roztékání, a přitom nízkého rizika vytečení na pánvi. Nenechte se proto zlákat tučnějšími a chutnějšími sýry, ty mají při smažení tendenci vytékat. Alternativou může být ještě camembert, kterého od vytečení chrání plíseň na povrchu.

Lněné semínko: Zlaté lněné semínko se dává jednak proto, že díky němu krusta lépe drží při sobě, jednak proto, že je velice zdravé. Pokud ho ovšem nechcete shánět nebo mlít, sýr obalte jen v lahůdkovém droždí, bude dobrý i tak.