Taylor Swift sesadila z trůnu Queen B, když se svou The Eras Tour vydělala 305 milionů amerických dolarů, tedy více než dvojnásobek peněz, na které dosáhla Beyoncé v rámci svého rekordního turné Renaissance Tour.

„Nechce se mi uvěřit, že se můžu hudbou živit. Je to šílené. Odjakživa mě to neskutečně bavilo,“ rozplývala se Taylor Swift na premiéře svého hudebního filmu Taylor Swift: The Eras Tour v Los Angeles před více než dvoutisícovým publikem, kde mezi dalšími swifties seděli třeba Adam Sandler, Mariska Hargitay, Simu Liu, a dokonce i Beyoncé.

„Nikdy jsem nezažila tolik legrace jako na The Eras Tour. Byl to jednoznačně nejúžasnější zážitek mého života,“ dodala Swift.

A zároveň ten nejlukrativnější. Swift od března do srpna vystoupila na 56 stadionech napříč dvaceti městy ve Spojených státech a v Mexico City a z hrubého zisku 780 milionů dolarů si pro sebe třiatřicetiletá královna popu utrhla přibližně 305 milionů.

The Eras Tour, které zahrnuje deset jejích alb a odráží téměř dvě dekády práce, není pouze rekapitulací kariéry Taylor Swift. Je také finančním fenoménem.

Banka Morgan Stanley uvedla, že Swift a Beyoncé, která v létě vygenerovala zisk 145 milionů dolarů se svým turné Renaissance World Tour, přidaly do ekonomiky Spojených států ve třetím kvartálu neskutečných 5,4 miliardy dolarů díky ohromnému ekonomickému dopadu, který obě jejich koncertních turné měla na města.

Obě superstar zároveň sklidí další miliony s premiérou svých hudebních filmů. Projekt Taylor Swift, jehož produkční náklady New York Times odhadly na patnáct milionů dolarů, jen za první víkend utržil v kinech zisk přinejmenším 125 milionů dolarů u domácího publika a dalších šedesát milionů na mezinárodní scéně. Renaissance: A Film By Beyoncé má jít do kin prvního prosince.

Ne každý dolar utržený z turné jde samozřejmě přímo do kapsy hlavní hvězdě. „Když děláte takto rozsáhlá turné, můžete mít tým stovek lidí, kteří se starají o terénní práce,“ vysvětluje pro Forbes Jarred Arfa, vedoucí oddělení světové hudby ve společnosti Independent Artist Group, která zastupuje Billyho Joela a Metallicu.

„Seznam je nekonečný,“ dodává. Rozsáhlý ansámbl světových turné zpravidla zahrnuje členy kapely, doprovodné zpěváky a tanečníky, členy štábu, zvukové inženýry, osvětlovače a techniky, kteří všichni jezdí od města k městu spolu s hlavním umělcem.

Samozřejmě je nutné pronajmout prostory, a v případě, že superstar vyprodává stadiony, také postavit na trávníku pódium. Přes obchodní záležitosti je tu dále manažer a agent hlavní hvězdy nebo také promotér a společnosti zabývající se prodejem vstupenek, přičemž každý si utrhne na zisku podíl.

V případě koncertu Taylor Swift se cena vstupenek pohybovala v průměru okolo 253 dolarů a tržba z prodeje lístků oscilovala někde mezi deseti a třinácti miliony dolarů za večer. Dražší vstupné však nutně neznamená tučnější výplatní pásku pro umělce.

Náklady na kamionovou a nákladní dopravu od pandemie výrazně vzrostly a mezinárodní turné stojí zpravidla více peněz než koncerty pořádané ve Spojených státech.

Aby bylo turné výdělečné, musí umělec „utržit značný finanční obnos v mnoha různých termínech“, míní Arfa. A to se ne vždy podaří. Miley Cyrus nedávno potvrdila, že na své Bangerz Tour v roce 2014 „nevydělala ani halíř“. Proto může sponzoring, jako třeba dohoda mezi Swift a Capital One, výrazně usnadnit pokrytí astronomických nákladů.

Navzdory vysokým výdajům na jednotlivá turné Forbes odhaduje, že si desítka nejlépe placených hudebníků od začátku ledna do konce srpna přišla na čistý zisk přesahující jednu miliardu amerických dolarů.

Mezi těmito vrcholovými umělci kromě Beyoncé a Swift dále figuruje Ed Sheeran, jehož turné Mathematics vygenerovalo zisk přibližně 110 milionů dolarů, a kapela Coldplay, která s Music of the Spheres World Tour vydělala nějakých 85 milionů dolarů.

V červenci pak Elton John po pěti letech ukončil poslední turné své bohaté kariéry s názvem Farewell Yellow Brick Road. A ty žluté cihly musely být ze zlata. John se svým turné jako jediný překročil hranici 900 milionů dolarů tržeb, čímž se Farewell Yellow Brick Road zapsalo do dějin jako nejvýdělečnější turné všech dob s celkovými tržbami 939 milionů dolarů.

Alespoň do příštího roku.

V listopadu totiž Taiyor Swift spustí druhou polovinu Eras Tour s naplánovanými koncerty v Evropě a v Asii před svým návratem do Spojených států, a předpokládá se, že až turné v roce 2024 skončí, s přehledem jako první utrží víc než jednu miliardu dolarů.

METODOLOGIE

Částky v tomto článku představují zisk před zdaněním za období od 1. ledna do 31. srpna 2023 po odečtení poplatků za zastupování (manažeři, právníci, agenti) a provozních nákladů na turné. Zdroje zahrnují údaje z Billboardu a Pollstaru, stejně jako rozhovory s odborníky a analytiky v oboru.