Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit. To je Forbes FastWheels.
Jaký byl rok 2023 z pohledu novináře, který má v redakci Forbesu k autům nejblíž? Nuda to rozhodně nebyla.
Elektromobilita se i v Evropě v roce 2023 rozjíždí naplno. Některé automobilky sice ještě stavějí auta, kterým dnes narozené děti nejspíš nebudou rozumět, ale další značky, které taková auta měly, je posílají na věčnost a jiné nejistě hledají cestu, po níž se vlastně vydají… Tady je moje čyřkolové „Best of“ roku, který právě končí.
Dvakrát nedosažitelné Porsche
Řídit auta, která se do rukou dostanou jen vyvoleným, je pokaždé zážitek. Vyvoleným v tom smyslu, že se jich vyrobí tak málo, že jsou obvykle prodaná ještě dřív, než si běžný člověk všimne, že se vůbec začala prodávat. U sportovní legendy ze Zuffenhausenu to víc než pro jiné platilo u Porsche 911 GT3 RS a Porsche 911 Dakar.
Na obě zájemci potřebovali víc než šest milionů korun, ale i když je měli, peníze samy o sobě nestačily. Získat takové auto do garáže totiž vyžaduje být zcela oddaným fanouškem značky majícím už několik jiných kusů Porsche. Teprve pak se na vás, a to ještě možná, usměje štěstí.
Porsche 911 GT3 RS je hlavně okruhové auto, které se vzhledem k současnému omezování automobilismu může na běžných silnicích prohánět tak nějak spíš shodou náhod. Přes 500 koní a proti tomu váha 1450 kilogramů, potom taky křídlo trčící nad úroveň střechy, bez kterého by nejspíš vzlétlo, nebo trubková klec pro situaci, která nesmí nastat.
Porsche 911 Dakar je jiný příběh. Tady prostor dostává nápad, kdy vezmete supersportovní legendu a uděláte z ní auto, se kterým se můžete honit po lesních a polních cestách nebo třeba v písečných dunách. Duny jsem nezažil, polní cestu a klikaté silničky francouzského středohoří ano. Jestli někdo sháníte supersport na české silnice, zkuste hledat na sekundárním trhu. Něco lepšího těžko seženete.
Dvakrát smutné loučení
Bylo to někdy na konci devadesátých let, když Audi představilo auto, které tím, jak bylo jiné, bralo dech. Byl to maličký sporťák Audi TT. Pokud je to samé auto v dobrém stavu, přesouvá se do kategorie ceněný veterán.
Přišly další generace, ale pořád bylo o co stát. Jenže 10. listopadu letošního roku tohle všechno skončilo – poslední Audi TT sjelo z výrobní linky.
Příští rok to samé čeká i extrémnější kus z rodiny Audi – model R8. Nádheru vybavenou atmosférickým vidlicovým desetiválcem s objemem 5,2 litru a výkonem 620 koní posazeném před zadní nápravou za hlavami posádky. Chcete ho? Beznadějně vyprodáno.
Dvakrát opulentní luxus
Skoro čtrnáct let vedl Torsten Müller-Ötvös značku Rolls-Royce. Letos ke konci listopadu z ní ale kvůli pravidlům koncernu BMW, pod nějž Rolls spadá, musel kvůli věku odejít. Zanechal za sebou rekordní prodeje i rekordní finanční výsledky. A taky úžasná auta.
Letos jsem mohl usednout do čtyř z nich. Největší dojem ale udělal Rolls-Royce Phantom, na jehož pořízení je potřeba nějakých patnáct milionů korun.
Tohle auto vám elegantně, během pár chvil po stisknutí startovacího tlačítka, dokáže, že představa o pohodlí v kombinaci se silou motoru, jak jste ji u jiných značek vnímali až doteď, byla jen iluzí. A je jedno, kolik a jaká auta jste předtím řídili.
Phantom je tak trochu stará škola a i Rolls-Royce vsází na elektromobilitu. Proto je tu Spectre, první elektromobil se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě.
Skoro 600 koní, téměř tři tuny váhy a zrychlení z nuly na sto za 4,5 sekundy. Tohle je sice elektromobil, ale když sedíte za volantem, je to úplně jedno. Je to hlavně rolls-royce.
Dvakrát šílené BMW
Zatím to bylo spíš v duchu zábavy a luxusu. Je třeba myslet i na rodinu. A proto je tu kombík BMW M3 Touring, k němuž by se do prodejního katalogu dalo připsat „Lest na manželku“. Šestiválec, 510 koní, zrychlení z nuly na sto za 3,6 sekundy a maximální rychlost 280 km/h. Tohle byl týden, kdy jsem do Kauflandu pro velké nákupy jezdil denně.
A pak tu bylo ještě jedno BMW. Zelené. A šílené. A dokonalé. BMW M3 CS. Stopku má na rychlosti 304 kilometrů za hodinu a ve chvíli, kdy na rovince mosteckého okruhu jedete 250 a mezi plynem a podlahou zbývá ještě překvapivě hodně místa, chápete, že maximálka není jen papírová záležitost.
Jsou prostě auta, která mají limity nastavené jinak, což je v běžném provozu docela dřina mentálně zvládnout.
Na čekačce
Rok 2023 nicméně přinesl i další zajímavé novinky, s nimiž jsem ještě neměl tu čest se potkat. Přelomové Ferrari Purosangue, o kterém se původně myslelo, že půjde o SUV. Nakonec z toho ale vznikl crossover, o němž ti, kdo v něm jeli, říkají, že i když má čtyři dveře a majitelé s ním budou spíš než na okruhy jezdit do kanceláře, pořád jde o plnokrevné ferrari.
Ještě přelomovější je jiné auto, na které si ale v Evropě jen tak nesáhneme. Elon Musk totiž po čtyřech letech příprav konečně a v texaské gigafactory rozjel výrobu pick-upu Cybertruck.
Cíl nemá snadný – porazit v USA desítky let nejprodávanější auto, kterým je stejně obrovitý Ford F150.
A poslední kus? Zůstaneme doma. Je to nová Škoda Superb, která má statickou premiéru sice za sebou, ale na silnice se vydá až příští rok.
Výrazně jiný design, převedení výroby z Kvasin na Slovensko, konkurence v podobě technicky stejného a vzhledově hodně podobného nového Volkswagenu Passat… Bude zajímavé sledovat, jak si s tím oblíbenec českých manažerů poradí.