„Každé tři měsíce mám jinou firmu,“ komentuje s nadsázkou Jan Fabini skutečnost, jak rychle jeho byznys roste. Před čtyřmi lety si založil firmu Fabini na nerezové nádobí. A do nápadu tehdy dvacetiletého nadšence se rozhodli zainvestovat Jiří Hlavenka a Martin Rozhoň, kteří většinou ale sázeli na startupy technologického zaměření. 

Investory tehdy zaujal nejen Fabiniho přístup, ale také způsob, jakým o produktu uvažoval. Vsadil na zákazníky, kteří žijí vařením, ale chybí jim kvalitní nádobí ve středním segmentu, kdy za pánev zaplatíte okolo dvou a půl tisíce korun, navíc je vyrobená v Evropě.

A i když počáteční fázi produkce byl nakonec nucen zahájit Jan Fabini v Číně, dnes nabízí jeho e-shop pouze výrobky, které pocházejí z Česka, Francie nebo Itálie. Podařilo se mu totiž přesvědčit evropské výrobce, že jeho produkty mají ty důležité vlastnosti a má smysl je vyrábět.

„Říkal jsem si, jak je možné, že lidé, kterým záleží na kvalitním jídle, surovinách, si koupí pánev v supermarketu. Došlo mi, co všechno bych chtěl v tomto odvětví změnit,“ vypočítává.

Koupit si u něj můžete nejen pánve z pětivrstvé nerezové oceli, ale také titanové nádobí či nože. V budoucnu se sortiment rozšíří o příbory nebo dřevěné doplňky k nožům.

Za první rok měl internetový obchod Fabini obrat sedm milionů korun, pak devatenáct a třetí rok už to bylo 35 milionů. Během podzimní akce na čtvrté narozeniny značky firma utržila na objednávkách milion korun během jediného dne.

„Nyní cílíme na šedesát milionů a takový výsledek nám umožní posouvat produkty nejen dopředu, ale také řešit třeba provozní financování skladu, naskladnění produktů, a podobně,“ vysvětluje mladý podnikatel.

Aktivně se věnuje také marketingu. Koupit si tak u něj můžete nejen speciální kolekci nádobí od Zdeňka Pohlreicha, ale také s jeho nádobím vaří například šéfkuchař restaurace Štangl Martin Štangl, Michelinem oceněný Oldřich Sahajdák či vítězka Masterchef Kristina Nemčková.

„Šéfkuchaři testují naše pánve. Jsou totiž jako dělané pro otevřenou kuchyň, kde se nejen vaří, ale také servíruje přímo před hosty na talíře. Další důležitou spoluprací je pro nás školicí centrum UM od Ambiente,“ vypočítává Jan Fabini.

Spojit se se Zdeňkem Pohlreichem ale pro něj bylo výjimečné. „Překvapilo mě, jak velký vhled do byznysu má. Přesně chápe, co jsou bolestivá místa pánví, jak mají fungovat dokonale. Mohli jsme se na něj úplně spolehnout,“ tvrdí podnikatel.

Svou konkurenci na konzervativním trhu s nádobím chce Jan Fabini předehnat také tím, že má vlastní vývojářské studio designérů. Tvoří ho pět specialistů, kteří zapracovávají také zpětnou vazbu a poznámky od zákazníků.

„I když je segment, ve kterém se pohybujeme, značně nasycený, pořád zde vidím velkou příležitost v poměru ceny a kvality, kterou nabízíme,“ je přesvědčený Fabini. Nyní by se jeho firma chtěla zkusit vydat také do zahraničí. Zakotvit nejen více na slovenském trhu, odkud pochází deset procent všech objednávek, ale také v Itálii.

„Zároveň to chceme dělat postupně, být si jistí, že vše perfektně zvládáme doma. První dva až tři roky lidé čekali třeba pět až šest měsíců na své zboží. Potřebovali jsme ho naskladnit, skloubit poptávku s nabídkou. Neměli jsme data, nevěděli jsme, kdo má o co zájem,“ přiznává Fabini.

Nyní si přeje svou společnost hlavně stabilizovat. „Uvědomuju si, že rychlý růst je nebezpečný. Nyní známe potřeby našich zákazníků a naším cílem je vylepšovat produkty, po kterých je zájem,“ uzavírá.