Ve svých jedenadvaceti začal Zhang Hong-chao prodávat produkty z ledové tříště. O čtvrtstoletí později je spolu se svým mladším bratrem Hongfuem miliardářem.

Koncem devadesátých let si Zhang půjčil od babičky tři tisíce jüanů (zhruba 422 dolarů), aby ve středočínském Čeng-čou otevřel stánek s ledovou tříští. První obchod se mu nevydařil, ale o dva roky později to zkusil znovu s dalším stánkem, tentokrát nazvaným Mixue Bingcheng.

Postupem času se obchod rozběhl a Zhang přešel na prodej zmrzliny a později i bublinkového čaje, limonád a kávových nápojů za směšně nízké ceny. Dnes provozuje stejnojmenná společnost přes 36 tisíc obchodů a je největším čínským výrobcem bublinkového čaje.

Ze sedmačtyřicetiletého Zhanga a jeho devětatřicetiletého bratra Hongfua jsou díky tomu podle odhadů amerického Forbesu miliardáři, kteří se navrch chystají na hongkongskou burzu. Žádost o IPO odhalila podrobnosti o vlastnictví společnosti: každý z bratrů drží 42,8procentní podíl.

Obrat v prvních devíti měsících roku 2023 vyskočil Mixue o 46 procent na 2,2 miliardy dolarů, čistý zisk o 48 procent na 338 milionů. Celkovou hodnotu společnosti americký Forbes počítá na bezmála tři miliardy dolarů a čisté jmění bratrů Zhangových tak vychází na zhruba 1,2 miliardy dolarů na jednoho.

Výrobce bublinkového čaje naposledy získal investorské peníze v lednu 2021, v době ekonomické bubliny, kdy posbíral 329 milionů dolarů při ocenění 3,3 miliardy. Žádost o IPO podalo Mixue už vloni v Šen-čenu, ale ke vstupu na burzu nakonec nedošlo – a existuje možnost, že nedopadne ani aktuální žádost.

Hongkongský index Hang Seng se totiž za poslední rok propadl zhruba o 25 procent a tamní akcie mají za sebou nejhorší začátek roku za téměř dvě desetiletí.

Společnost vyniká na přeplněném trhu s bublinkovým čajem cenami a vysloužila si přezdívku „Pinduoduo bublinkového čaje“ – podle čínské slevové platformy miliardáře Colina Huanga.

Produkty Mixue, mezi něž patří také čerstvě připravené limonády, točená zmrzlina, ovocný čaj a káva, stojí od tří centů, tedy zhruba jako plechovky coly v Číně, do jednoho dolaru. Další populární čínský řetězec s bublinkovým čajem Nayuki, zalistovaný v Hongkongu, si za své nápoje účtuje trojnásobek.

Mixue tvrdí, že nízké ceny drží díky svému komplexnímu dodavatelskému řetězci, zahrnujícímu vše od nákupu a výroby ingrediencí až po logistiku, výzkum a vývoj a kontrolu kvality. Téměř všechny její příjmy a zisky přitom pocházejí z prodeje potřeb, jako jsou kuchyňské spotřebiče a potravinářské přísady franšízantům.

Hongfu Hong-chao, který je dnes generálním ředitelem společnosti, nastoupil do Mixue v roce 2007, aby sjednotil její provoz a řízení; 99,8 procent prodejen dnes provozuje šestnáct tisíc franšízantů, což z ní činí jednoho z největších franšízových provozovatelů světa – má například bezmála dvakrát tolik provozoven jako Burger King.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Oba bratři v průběhu let pokračovali v inovacích. Pod názvem Lucky Cup otevřeli v roce 2017 první kavárnu a dnes disponuje stejnojmenná síť 2900 pobočkami. Před šesti lety pak vyvezli původní značku Mixue do vietnamské Hanoje a dnes ji najdete i v Indonésii, Japonsku, Jižní Koreji nebo také Kanadě.

Bratři Zhangovi jsou posledními, kdo doposud na bublinkovém čaji zbohatl. Mezi další bublinkové magnáty patří Wang Xiaokun, zakladatel a předseda společnosti Cha Panda, která rovněž čeká na vstup na burzu.

Peng Xin a Zhao Lin, manželský tým stojící za zmíněnou konkurenční společností Nayuki, se stali miliardáři po vstupu na hongkongskou burzu v roce 2021. Od té doby však dvojice z miliardářského žebříčku vypadla – problémy s bezpečností jejich potravin vedly k propadu akcií o osmdesát procent.