Sedmdesát tisíc fanoušků amerického fotbalu sledovalo na SoFI Stadium v Los Angeles triumf domácích Rams, kteří podruhé v historii získali titul NFL. Ve finálovém Super Bowlu porazili Cincinnati Bengals 23:20 a navázali na triumf ze sezony 1999/2000.

A stejně tak bylo u obrazovek přikováno dalších více než sto milionů diváků po celých Spojených státech. Vedle rozuzlení sportovního klání ovšem čekali také na pořádnou americkou show. A na reklamy. Vysílací čas uprostřed finále NFL je totiž snem všech zaoceánských marketérů, bez ohledu na to, že za třicetivteřinový spot letos firmy zaplatily přes sto padesát milionů korun.

Největší americká show roku se letos konala uvnitř sportovního svatostánku ve čtvrti Inglewood v Los Angeles, který byl otevřen v září 2020 a jehož výstavba vyšla na pět miliard dolarů. A to třeba proto, že má pod střechou obří, sto deset metrů dlouhou oválnou oboustrannou obrazovku s rozlišením 4K.

Po letošním Super Bowlu ovšem sláva SoFI Stadium rozhodně nekončí, jeho prostory má už zamluvené například letní olympiáda v roce 2028 a ve hře je i možnost, že bude hostit fotbalové mistrovství světa v roce 2026.

Jedním ze zlatých hřebů Super Bowlu je i tradiční poločasová show. Tu letos obstaraly hiphopové legendy Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige a Kendrick Lamar.

Ale zpátky k reklamám. Ty se letos vyznačovaly pozitivní, optimistickou náladou. „Většinou se v nich neobjevily žádné zmínky o pandemii, covidu ani rouškách,“ citovala agentura AP Tima Calkinse, profesora marketingu na Northwesternské univerzitě.

Kromě velkých a známých značek se na Super Bowlu objevili i nováčci, včetně firem zaměřených na kryptoměny, například burzy Coinbase Global, FTX a Crypto.com. Tady je výběr deseti reklam z letošního Super Bowlu.

Uber Eats

Jak to dopadne, když si celebrity jako Gwyneth Paltrow, Jennifer Coolidge, Trevor Noah nebo Nicholas Braun objednají donáškovou službu, jejíž název si vyloží jako výzvu k tomu, aby snědli všechno, co najdou v balení? Problém je, že Uber Eats začal nově rozvážet i věci, které nejsou zrovna k snědku. Zbytek si asi domyslíte sami. Uber se zkrátka letos připojil k firmám, které pro reklamu zvolily odlehčenou notu.

Lord of the Rings: The Rings of Power

Amazon navnadil všechny fanoušky Pána Prstenů. Během Super Bowlu představil trailer na asi nejočekávanější titul své platformy Prime Video. Seriál The Rings of Power, který je prequelem k trilogii Pán Prstenů, bude stát Amazon přes miliardu dolarů, přičemž jen za první řadu už dal 465 milionů. Že na ní Amazon poutá na největší americké show, tak dává smysl.

Trilogii Petera Jacksona však nový příspěvek do legendárního světa J. R. R. Tolkiena atmosférou příliš nepřipomíná. Alespoň pokud se dá soudit z jednoho traileru.

Pringles

Takhle Pringles nejezte. Mohli byste dopadnout jako chlápek z reklamy na asi nejznámější produkt firmy Kellogg v ikonické plechovce. To je tak, když se společnost čelem postaví k designovým nedostatkům svého produktu a ještě z toho vyvaří vtipnou reklamu.

Nissan

Výbuchy, kaskadérské kousky jako z Marvelovek a v hlavní roli herec Eugene Levy. Ne, není to trailer na nový akční blockbuster, ale reklama na Nissan Z.

FTX

Americký komik a spolutvůrce seriálu Seinfeld Larry David si v reklamě na kryptoburzu FTX zahrál chronického skeptika, který během historie lidstva sýčkuje nad jakýmkoli vynálezem nebo nápadem. A nakonec odsoudí i aplikaci na nákup kryptoměn. „Nebuďte jako Larry,“ radí bahamská společnost na konci spotu.

Crypto.com

A další aplikace na nákup krypta. Tentokrát s pátým nejlépe vydělávajícím sportovcem světa. Basketbalista Lebron James v reklamě na mobilní aplikaci Crypto.com radí svému mladšímu já, že budoucnost patří odvážným. Firma, která už dříve k promluvám o odvaze angažovala třeba herce Matta Damona a podle níž se v prosinci přejmenoval domov basketbalových Los Angeles Lakers i Clippers a hokejových Kings, tak vsadila na další těžkou váhu.

Coinbase

A u kryptoměn ještě zůstaneme. Největší americká kryptoměnová burza Coinbase se totiž vydala úplně jinou cestou než všichni ostatní. Ve svém vysílacím čase pustila do světa sekvenci odkazující na spořič obrazovky DVD přehrávačů z roku 2000.

S jediným rozdílem, že se od krajů obrazovky neodráží logo DVD, ale QR kód odkazující na web Coinbase. Že minimalismus v šedesáti sekundách zafungoval, potvrzuje fakt, že web burzy na chvíli nápor návštěvníků nevydržel.

Budweiser

Po kryptoměnách trochu klasiky – zvířátka, pivo a patriotismus. Budweiser vsadil s oscarovou režisérkou Chloé Zhao na osvědčenou klasiku. V ústřední roli je Clydesdalský kůň, který se za zvuků epické hudby vrací po zranění do formy. Paralela s tím, co teď podle tvůrců reklamy čeká Ameriku, je jasná.

Lay’s

Paul Rudd a Seth Rogen vzpomínají na staré dobré časy, které zažili s pytlíkem chipsů Lay’s. Značka spadající pod nadnárodní společnost PepsiCo se do vysílacího času během Super Bowlu vrátila po sedmnácti letech.

Rocket Mortgage

Dokonce ani panenka Barbie neuteče před drsnou situací na realitním trhu. O svůj vysněný dům se musí poprat s dalšími zájemci. Ještěže tu máme Annu Kendrick, která Barbie doporučí poskytovatele hypotečních úvěrů Rocket Mortgage.