Fastfoodová událost roku je tu, v pátek se v centru Prahy otevře historicky první pobočka americké značky Popeyes. A to je pouze začátek. Do devíti let má být v Česku těchto restaurací šedesát.

Jedna věc je jistá – tyhle dveře lidé chtějí otevírat. Platilo to při neveřejném testovacím eventu i při úterním setkání s novináři. Kolemjdoucí z Václavského náměstí do nich neustále vcházeli, byť jim velké nápisy na výloze jasně říkaly, že si ještě musejí počkat.

Oficiálně se první pobočka řetězce Popeyes v Domě módy na Václavském náměstí otevírá v pátek. Pro tuzemský trh s rychlým občerstvením to po letech znamená vstup nového, a navíc velmi ambiciózního hráče.

„V Polsku vstup značky na trh překonal všechna očekávání. Postupně jsme otevřeli na třech místech, po Vratislavi a Štětíně naposledy ve Varšavě, což byl nejsilnější opening v celém regionu EMEA,“ vysvětluje Marko Blaževič, který šéfuje Popeyes právě pro polský a nově i český trh.

Pod čtyřmi písmeny EMEA se skrývá široký trh obsahující Evropu, Blízký východ a Afriku. Polsko válí, Varšava zazářila. Od Prahy se ovšem čeká ještě víc.

„Věřím, že v Česku bude vstup minimálně stejně úspěšný, obzvlášť tato pobočka,“ rozhlídne se Blaževič okolo sebe. Moc míst, která takto kombinují tok Pražanů a zároveň turistů, v metropoli nenajdete: „Právě díky lokalitě chceme, aby to byl nejúspěšnější vstup značky v jakékoli zemi, aby překonal všechny rekordy,“ dodává Blaževič.

Řečí čísel to znamená, že pokud v Polsku za první den prodali 1600 sendvičů, v Praze by dle Blaževiče chtěli registrovat asi o pětinu lepší čísla.

Popeyes tomu pomáhají silným marketingem, například akcí, že tři první návštěvníci si vyslouží klasický Chicken Sandwich na celý rok. A první stovka zákazníků pak dostane jeden zdarma.

Důležitějším rozměrem ale je, že do Česka vstupuje něco nového. Pokud mají Spojené státy gastronomicky opravdu zajímavou oblast, je jí Louisiana a především metropole státu New Orleans, odkud Popeyes původně pocházejí.

Mísí se zde vlivy dávných evropských přistěhovalců, ale také zvyklosti lidí z Karibiku, z Afriky. Vznikl zde nový, svébytný, pestrobarevný styl. „A my na Václavské náměstí přineseme rytmy, chutě a energii amerického jihu,“ říká Blaževič.

S tím se pojí i vyšší míra pálivosti než u konkurence. Zároveň je pro český trh její úroveň upravena, aby korespondovala s tuzemskými zvyklostmi. Třeba v Asii mají Popeyes obecně výrazně pálivější nabídku, v USA zase nabízejí ďábelská křídla s chilli papričkami zvanými Ghost Pepper.

V detailech se jednotlivé země mohou lišit, jinak jsou ale zásadní položky na menu po celém světě stejné. Popeyes fungují od roku 1972, kdy podle firemního kánonu zakladatel Al Copeland strávil s kamarády kuchaři sedm měsíců v garáži, aby přišel na ten správný recept.

Název podniku pak odkazuje na Copelandův oblíbený film Francouzská spojka, v němž úřaduje detektiv přezdívaný Popeye.

Marko Blaževič z Popeyes

Řetězec sází na cajunskou a kreolskou kuchyni, oranžová marináda se ostatně propsala i do firemních barev. Na klasice v podobě sendvičů, křídel či dalších kousků smaženého kuřete se už půlstoletí nic nemění.

„Pořád je to receptura z roku 1972,“ vysvětloval v Praze Peter Genna, hlavní šéfkuchař a šéf kulinářských inovací Popeyes, který dorazil kvůli slavnostnímu otevírání v Domě módy.

Zato globální ambice firmy jsou po padesáti letech někde úplně jinde. Popeyes se rozkročilo do 45 zemí s více než 4200 restauracemi. A Česko do seznamu brzy přispěje výrazněji, nejen pobočkou na Václaváku.

„Plány jsou velké. Letos otevřeme ještě jednu restauraci, kousek za Prahou na D7 za letištěm, bude to pro nás novinka, první podnik v Polsku či Česku s drive-in,“ prozradil Blaževič.

„Příští roky plánujeme čtyři a vstoupíme do Brna. Chtěli jsme tam letos, nicméně kvůli průtahům jsme nic nechtěli podcenit, takže vše přesouváme na první kvartál 2024. A není tajemstvím, že během devíti let chceme dosáhnout na šedesát restaurací v zemi,“ dodává Blaževič.