skip to main content
Podnikatelka

Tepláková královna. Jak Texasanka se surfem v duši vybudovala stamilionovou značku

Jestli někdo ztělesňuje ducha jižní Kalifornie, je to zakladatelka Aviator Nation. Modrooká a opálená dívka se změtí vlnitých blond vlasů vypadá, jako by právě dosurfovala.

Přestože se právě nacházíme více než tisíc mil od Pacifiku, Paige Mycoskie má na sobě rozevlátou havajskou košili, roztrhané džíny a aviatory s tmavými skly. Na stěnách pobočky v texaském Austinu v Texasu vidíme surfy, vodní lyže a plakáty Jimiho Hendrixe. Tohle všechno totiž sbírá.

Uvolněným vzhledem i projevem se ale nenechme mást. Dvaačtyřicetiletá žena se před šestnácti lety vypracovala od sešívání triček u kuchyňského stolu ve Venice Beach do čela jedné z nejžhavějších módních značek v zemi, populární obzvláště na TikToku. Firma Aviator Nation, proslavená tepláky se smajlíky za 160 dolarů nebo duhovými retro mikinami s kapucou za 190, se rozjela během pandemie.

Doma zavření náctiletí a dvacátníci vyměnili designové džíny za pohodlné tepláky – a společnosti narostly tržby ze sedmdesáti milionů dolarů v roce 2020 na loňských 110 milionů dolarů. Do roku 2023 navíc tohle číslo plánuje minimálně zdvojnásobit, s odhadem marže něco přes sedmdesát procent.

Aviator Nation sídlí v Los Angeles a vede si tak dobře, že Mycoskie, která je stoprocentním vlastníkem, si vloni vyplatila svou vůbec první dividendu v hodnotě 47,5 milionu dolarů. Forbes odhaduje podnikatelčin majetek na 350 milionů dolarů, i když ona sama tvrdí, že je to minimálně dvojnásobek.

Snad aby svým slovům dostála, koupila čerstvě svou devátou nemovitost: dům u jezera v Austinu za patnáct milionů dolarů. Dále vlastní nemovitosti v Malibu a Venice Beach, dva plážové domky v Marina del Rey a lyžařskou chatu v Aspenu.

Nemalá část finančního úspěchu Paige Mycoskie úzce souvisí se skutečností, že není zatížena žádnými vnějšími investicemi. Aby se podnik co nejdříve rozrostl, spoléhala na rozšiřující se úvěrové linky od různých bank, včetně Wells Fargo a Frost Bank – osm tisíc dolarů v roce 2006, 35 tisíc o rok později, sto tisíc dolarů v roce 2009.

„Kdybych si tenkrát od někoho vzala peníze, byla bych něčím dlužníkem a neměla bych svou situaci tak pevně v rukou. Necítila bych tu svobodu, kterou cítím při navrhování svého oblečení,“ říká Mycoskie, podle níž nelze být tvůrčí pod finančním tlakem.

Předplatné Forbesu

Každý kus oblečení Aviator Nation navrhla sama. Jedná se výhradně o ruční výrobu – typických šest pruhů je přišíváno jeden po druhém – a zaměstnanci společnosti dostávají v továrně Huntington Park minimálně sedmnáct dolarů za hodinu.

„Několikrát jsem zkusila najmout na pomoc designéry, ale nikdy jsem s výsledkem nebyla spokojená,“ vysvětluje Mycoskie. Díky lokální výrobě se společnosti Aviator Nation podařilo téměř úplně vyhnout krizi v dodavatelských řetězcích, která zamávala s mnoha konkurenty.

Za jedny tepláky od Aviator Nation dáte třikrát víc, než byste zaplatili například u Adidasu, ale značka je z velké části úspěšná právě díky výstředním cenám. „Ti, kteří si to mohou dovolit, tak ukazují, že na to mají, ale zároveň chtějí dát svému okolí na vědomí že ‚jsou v pohodě‘,“ říká marketingová expertka Alixandra Barasch.

Modelky na webových stránkách – převážně bílé, štíhlé a ve skvělé formě – vystihují ducha Aviator Nation: nenápadný atletický, surfařský styl. Mycoskie vyšší ceny obhajuje použitím kvalitních látek, složitostí ručně šitých návrhů (většina oděvních společností používá počítačově vyráběnou grafiku) a také kompletní výrobou na území USA.

Zatímco prodeje prudce stoupají, Mycoskie se pevně drží svého obchodního plánu. Viděla totiž ve svém blízkém okolí, jak špatně může dopadnout i dobře rozjetý byznys. V roce 2006, kdy uvedla na trh Aviator Nation, založil její starší bratr Blake dobročinnou obuvní společnost Toms. Se svými podnikatelskými nápady přišli sourozenci údajně tentýž den a Paige poté Blakeovi vymyslela design loga Toms.

Díky dárcovskému modelu „kus za kus“, v jehož duchu daroval Toms za každý prodaný pár bot jeden další potřebným, se společnost stala velmi rychle úspěšnou. Blakeovi pak v roce 2014 zaplatila investiční společnost Bain Capital 300 milionů dolarů za padesátiprocentní podíl, jenže neotřelý koncept se brzy okoukal a snahy o rozšíření sortimentu se nesetkaly s úspěchem.

V roce 2019 propadla značka Toms do správy věřitelů, a to včetně Blakeova podílu. Ten téhož roku společnost opustil. „Přestože jsme začali podnikat ve stejnou dobu a jsme sourozenci, ona si celou firmu dala dohromady úplně sama,“ popisuje Blake, který dnes žije v Kostarice, dává si pauzu „podnikatelského života“ a soustředí se na život rodinný.

„Když se někomu firma rozroste, jako se rozrostla ta její, každý hned přispěchá s radami, že je nutné najmout nějaké manažery, že je potřeba přivést nové investory… Paige ale zůstává věrná tomu, co považuje za správné a co jí napovídá její instinkt. A to je něco, co bych si přál, abych býval udělal v Toms lépe,“ prozrazuje, v čem je jeho sestra výjimečná.

Navzdory navenek kalifornské duši má Paige Mycoskie ve skutečnosti kořeny v Texasu, kde vyrostla v Arlingtonu na předměstí Dallasu. Pochází z rodiny sportovců s různorodým zaměřením: její matka, bývalá instruktorka aerobiku, psala kuchařky se zdravými recepty a její otec byl v osmdesátých a devadesátých letech lékařem baseballového tymu Texas Rangers.

Paige se do Kalifornie dostala až ve svých dvaadvaceti, kdy soutěžila po boku svého bratra Blakea ve druhé sezoně The Amazing Race: O milion kolem světa. Jde o dobrodružnou reality show CBS, během níž soutěžící cestují po celém světě a soupeří v neobvyklých disciplínách. Sourozenci Mycoskieovi se umístili na třetím místě a absolvovali následně press trip po Los Angeles.

Paige zůstává věrná tomu, co jí napovídá její instinkt.

Tehdy se Mycoskie zamilovala. „Nikdy nezapomenu ty chvíli, kdy jsem vyšla na pláž a viděla, jak lidé jezdí na kolečkových bruslích a na kole, hrají volejbal a surfují. Říkala jsem si, ach bože, tohle přesně je můj sen,“ vzpomíná zasněně. Pouhý jeden semestr před ukončením studia žurnalistiky na Arizona State University školu opustila a přestěhovala se do Hollywoodu.

Reklama

Tam začala pracovat v CBS, kde pomáhala s castingem pro další z úspěšných reality show této stanice, Survivor. Ráno před prací surfování a přes noc hlídání domů filmových producentů na cestách… Život dvacetileté Paige Mycoskie se zdál být pohádkový.

Brzy ale zjistila, že jí zoufale schází tvůrčí práce, po které toužila už jako malá. A tak své nablýskané zaměstnaní opustila a začala se soustředit na focení. Přivydělávala si na svatbách, focením portrétů a na částečný úvazek pracovala v rodinném surfovém obchůdku na Venice Beach. Právě tam zjistila, že jejím osudem je obchod.

Za dvě stě dolarů, které dostala k narozeninám od prarodičů, si koupila svůj první šicí stroj a pomocí instruktážních DVD začala rozešívat košile ze second handů, aby je pak zase sešívala dohromady a doplnila vlastními ručně šitými návrhy.

V oboru neměla potřebné vzdělaní ani neprošla žádnými kurzy, a tak oblečení, které tvořila, bylo v podstatě jednoduché: vystřihovala jednotlivé pruhy látky a přišívala je na oblečení. Nášivka je proto stále základní technikou pro většinu oblečení Aviator Nation.

Ačkoli přešité oblečení, které Mycoskie nosila, nebylo nijak komplikované, na veřejnosti vyvolalo silnou odezvu. „Šla jsem třeba do obchodu s potravinami a lidé se mě ptali: Co to máš na sobě? Po týdnu, kdy jsem věci nosila a dotazy okolí neustávaly, jsem si řekla, že bych ty své kousky měla začít prodávat,“ popisuje své byznysové začátky.

Její rodiče to ani v nejmenším nepřekvapilo. Jako dítě prý Paige neustále vymýšlela, jak vydělat peníze, ať už si na místním golfovém hřišti postavila stánek s limonádou, nebo prodávala vlastnoručně vyrobené náramky přátelství. „Zkrátka ji moc bavilo prodávat věci,“ říká lakonicky její matka Pam Mycoskie.

První pokus vydělat na nově vzniklé značce Aviator Nation – u názvu se inspirovala klasickou variantou slunečních brýlí, které nosil Tom Cruise ve filmu Top Gun – měl obrovský úspěch. Po měsících šití na kuchyňském stole a barvení látek v hrnci na plotně si Mycoskie v září 2006 pronajala za pět set dolarů stánek na trhu ve Venice Beach.

A všechno prodala za jediný den. Zisk? Osm tisíc dolarů. Okamžitě dala výpověď v surf shopu a pár let nato už bylo její oblečení neustále vyprodané i v místních obchodech a na trzích. Začala proto hledat prostory pro svůj vlastní obchod. Perfektní místo našla na Abbot Kinney Boulevard, který je dnes hlavní tepnou Venice Beach.

Majitelé budovy, manželé Wolter a Patti Mehringovi, už měli před podpisem smlouvy s jiným nájemníkem, ale Mycoskie je uprosila, aby jí dali šanci. Wolter vzpomíná, jak se k němu jeho žena obrátila a řekla, že je na té dívce něco opravdu zvláštního. „Přesvědčilo mě to. Dohodli jsme se s ní a nikdy nelitovali,“ říká dnes o podnikatelce, které letos v dubnu prodali celou budovu za pět milionů dolarů.

V příštích čtyřiadvaceti hodinách musíme vydělat co nejvíce peněz.

Když začátkem roku 2020 svět zachvátila pandemie, Mycoskie zpanikařila. Během předchozího roku otevřela šest nových obchodů, čímž počet prodejen Aviator Nation zdvojnásobila. Den po otevření toho posledního v hotelu Wynn v Las Vegas jí zavolal vedoucí pobočky v Aspenu s oznámením, že se všechno bude muset zavřít.

„Zavolala jsem svému vedoucímu internetového obchodu a řekla mu, že v příštích čtyřiadvaceti hodinách musíme vydělat co nejvíce peněz,“ vzpomíná Mycoskie. Se zavřenými obchody a pozastavenou továrnou bylo jasné, že jí brzy dojdou finance na zaplacení svých téměř tří stovek zaměstnanců, z nichž mnozí pro ni pracovali několik let.

Veškeré zásoby z nových obchodů nechala Mycoskie umístit na web a poté rozeslala e-mail všem, kdo kdy přišel s Aviator Nation do kontaktu. Ve zprávě inzerovala vzácný výprodej: dvacetiprocentní slevu na všechny položky, přičemž veškerý výtěžek akce byl pro její zaměstnance.

Den před výprodejem společnost prostřednictvím svých webových stránek vydělala zhruba třicet tisíc dolarů. Následující den se prodalo zboží za 1,4 milionu dolarů.

Mycoskie prohlašuje, že prodejní akce přinesla mnohem víc než jen jednorázové zalepení situace na podporu jejích zaměstnanců. Označuje ji za klíčovou situaci pro růst Aviator Nation. „Všechny výrobky se dostaly mezi lidi a pak už se to rozneslo úplně samo. Všichni totiž byli zavření doma, neměli co na práci, a tak se fotili v našich věcech a dávali to na internet,“ vzpomíná.

Aviator Nation se samozřejmě snaží být ve vrtkavém světě módy stále v kurzu, nicméně společnost narazila na jisté potíže ohledně svého designu. V roce 2012 podala firma Adidas žalobu kvůli používání tří pruhů a dostalo se jí blíže nespecifikovaného finančního vyrovnaní.

Společnost si proti sobě také poštvala domorodé skupiny, které značku obvinily z přivlastňování si jejich kulturního dědictví, když v designech používá jejich tradiční vzory – aniž by tuto „výpůjčku“ jakýmkoli způsobem kompenzovala. „Milujeme a respektujeme kulturu domorodých Američanů, mým cílem je tyto kultury nejen respektovat, ale také je oslavovat,“ vyjádřila se ke kritice Mycoskie, ale je otázkou, jestli zůstane jen u slov.

Přitom by nemuselo. Firma je ve vysokých černých číslech, není zatížena žádnými půjčkami a zaměřuje se na expanzi. Již brzy se v sortimentu Aviator Nation objeví boty, sluneční brýle a domácí potřeby včetně ručníků, které by měly být na pultech už letos v létě, stejně jako tenisové a golfové vybavení.

„Naším cílem je dostat do povědomí spíše jako lifestylová značka než jako obchod s oblečením,“ tvrdí Mycoskie, jejíž představou je, že si balíte na dovolenou a vše od plavek přes tenisky po zavadla má na sobě značku Aviator Nation. Přestože firma v poslední době poměrně rychle vyrostla, podnikatelka trvá na tom, že zůstává věrná své strategii „pomalého růstu“.

„Posledních patnáct let jsem měla dost času, abych si na všechno přišla sama a pomalu se naučila, jak dělat věci správně. Proto si myslím, že jsme tak trochu neprůstřelní,“ domnívá se, ale nechce to samozřejmě zakřiknout. Podobnou neprůstřelnost totiž deklamovala řada jejích předchůdců…