Nahlédnutí do blízké budoucnosti automobilového průmyslu říká jediné: připravte se na to, že i váš vůz bude brzy zčásti nebo úplně pohánět elektřina. Příští rok ale uspokojí i pravé petrolheads.

Tohle je deset zásadních autonovinek roku roku 2021:

Ferrari SF90 Spider

Mamma mia! Vítr ve vlasech a tisíc koní v rukou prostřednictvím volantu nejnovějšího ferrari s otevřenou střechou. Italská kráska z úvodní fotografie ukrývá osmiválec s výkonem 573 kW. Tím to ale nekončí.

O dalších 162 kW výkon narůstá díky třem elektromotorům (dva vpředu, jeden vzadu). V součtu se tak dostáváme na tisíc koní, díky kterým tenhle pavouk zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,5 sekundy a dvoustovkou uhání jen o další 4,5 sekundy později.

Elektromotory dávají ferrari také jednu relativně novou vlastnost – auto díky nim může krátce popojíždět téměř bezhlučně, což se hodí například ve chvíli, kdy by burácení rušilo sousedy ve vilové čtvrti nebo v podzemní garáži mrakodrapu s luxusními penthousy. SF90 Spider se bude prodávat za 12,5 milionu korun a čekat na něj budete zhruba rok.

Mercedes-Benz Maybach

Miluje ho Čína, miluje ho Rusko, ale narazit na maybach můžete i u nás. Jedná se o to nejluxusnější, co vám Mercedes nabídne. Na délku prodlouženou verzi třídy S překonává o 18 centimetrů, které slouží cestujícím vzadu.

Ostatně pro ně je tohle auto s ručně nanášeným dvoubarevným lakem odděleným tenkou linkou určené především. Nabídne jim třeba otevírání zadních dveří bez toho, aby se jich kdokoli dotkl. Zavřít se pak dají jen mávnutím rukou ve vzduchu, které zaznamená laserová 3D kamera ve stropě vozu.

Z dalších funkcí tu najdete také utlumení vnějšího hluku – nízkofrekvenční zvuky v interiéru jsou nulovány vysíláním zvukových vln s opačnou fází. Pod kapotou by se měl objevit i dvanáctiválec a chybět nebude ani hybridní systém. Oficiální cena ještě nebyla zveřejněna, ale počítáme se startem na čtyřech milionech.

BMW iX

Elektrické SUV vzbudilo po své premiéře takovou bouři, jakou v Ingolstadtu dlouho nezažili.

Může za ni design, kterému vévodí dvě obří vertikální ledvinky na kapotě. Vnitřek nového iX pak sází na futuristické prvky a hlavní roli v něm hraje dlouhý a úzký displej přes dvě třetiny jednoduché palubní desky.

Pokud jde o techniku, tohle je absolutní hi-tech: iX ženou dva elektromotory, které mu dávají výkon víc než 500 koní a kapacita baterií je dokáže pohánět přes 600 kilometrů. U nových aut si budeme zvykat i na to, že stejně jako u iX už se nebude otevírat kapota. Nebude pro to důvod.

Jediné, co je potřeba občas řešit, je dolít vodu do ostřikovačů. K tomu u iX stačí otevřít logo mezi ledvinkami. Cenu BMW zatím nezveřejnilo.

Ford Mustang Mach 1

Tohle auto přebírá žezlo nejsilnější verze americké legendy na evropském trhu. Pod kapotou limitované verze burácí atmosféricky plněný osmiválec o objemu pěti litrů a výkonu 460 koní. Dealer Fordu vám dá při objednávce také vybrat, jestli zvolíte manuální šestistupňovou převodovku, nebo radši desetistupňový automat.

Kdo bude chtít prezentovat svou výjimečnost, může si připlatit za sadu Mach 1. Dostane šedý lak Fighter Jet s černooranžovými polepy nebo sedadla s šedým prošíváním a oranžovým kontrastním proužkem. Na Mach 1 bude potřeba přinejmenším milion a 650 tisíc korun.

Audi e-tron GT

Na podzim roku 2018 představilo Audi na autosalonu v Los Angeles koncept Audi e-tron GT (na fotografii níže). Finální podobu sériového auta uvidíme už během pár měsíců, ale příliš se lišit nebude.

E-tron GT má být soupeřem pro elektrické Porsche Taycan, a jestli se bude držet parametrů konceptu, má dobře našlápnuto. Dva elektromotory mu dávají výkon 590 koní a postarají se o zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy. Dvoustovka je pak na stopkách za 12 sekund, a kdo by chtěl divočit na německé dálnici, musí počítat s tím, že omezovač ho přes 240 km/h nepustí.

Je ale nutné si uvědomit, že při takové jízdě je dojezd přes 400 kilometrů leda tak z říše snů. Cena? Zatím se můžeme pohybovat v rovině odhadů, ale vzhledem ke konkurenci tipujeme plus minus tři miliony korun.

Škoda Enyaq

Začátek nové éry pro Škodu Auto. Tak okomentoval plně elektrickou novinku šéf automobilky Thomas Schäfer, se kterým jsme se v Enyaqu svezli, ačkoliv jen na sedadle spolujezdce. Hlavní dojem?

Kdo čeká moderní bombu, nedočká se jí. Škodovka si jde pořád cestou, která funguje: nabídnout auto, u kterého máte pocit, že za to utracené peníze stály. A je jedno, že jezdí na jen na elektřinu. Prostě sázka na kvalitní materiály, dostatek místa a hlavně žádné designové extravagance, u kterých hrozí, že se rychle okoukají.

Nejlevnější Škodu Enyaq iV 60 s výkonem 132 kW a dojezdem 390 kilometrů prodejci nabízejí za milion a 60 tisíc, silnější verze s výkonem 150 kW a dojezdem 510 kilometrů pak vyjde na 1 189 900 Kč.

Porsche Taycan Cross Turismo

První čistě elektrické porsche bylo něco, čeho se fanoušci značky hodně děsili. Jenže realita je taková, že ho automobilka vzhledem k zájmu sotva stíhá vyrábět. Tudíž odvaha kdysi přísně sportovní značky pouštět se do zdánlivě nemyslitelných vod pokračuje.

Příští rok nabídne Porsche zákazníkům taycan ve verzi kombi, navíc se zvýšeným podvozkem pro jízdu v lehčím terénu. Automobilka to ještě oficiálně neřekla, ale nejspíš ponese název Taycan Cross Turismo a od představeného konceptu (na fotografii) z roku 2018 už se nejspíš příliš lišit nebude.

Cena běžného Porsche Taycan, které přetáhlo řadu zákazníků americké Tesle, startuje na třech milionech. Novinka bude pravděpodobně o několik set tisíc dražší.

Toyota Mirai

Tohle auto už je zakleknuté ve startovacích blocích a čeká jen na otevření první veřejné vodíkové čerpací stanice v Česku. A to by se mělo odehrát v následujících 12 měsících.

Nový mirai je už druhá generace stejnojmenného auta, té první se na celém světě prodalo 10 tisíc kusů. Ambice Toyoty ve spojení s poslední vodíkovou novinkou jsou přitom desetinásobné. Roli má hrát i cena, která oproti první verzi klesne o 20 procent – údajně díky větším sériím a masivní robotizaci výroby.

Mirai s výkonem 170 koní (128 kW) má na jedno natankování vodíku ujet 650 kilometrů. Základní cena se bude pohybovat kolem 1,7 milionu korun.

Volvo XC40 Recharged

Malé městské SUV od Volva je další v řadě těch „esúvéček“, která běžné čerpací stanice míjejí bez povšimnutí. Skrývá totiž dva elektromotory s výkonem v součtu 408 koní a baterii, která jim zajistí energii na 418 kilometrů jízdy.

Kdo bude potřebovat dobíjet, z nuly na 80 procent kapacity se mu baterii podaří nabít po 40 minutách čekání. U elektrických aut je pak častou otázkou záruka výrobce na zabudovaný akumulátor. Volvo na něj dává garanci po dobu osmi let nebo do ujetí 160 tisíc kilometrů.

Česká cena malého SUV zatím nebyla zveřejněna, nicméně zřejmě se nebude příliš lišit od té v Německu, která je 1,6 milionu korun.

Volkswagen ID.4

Volkswagen očekává, že tohle elektrické SUV, které stojí na stejném základu jako Škoda Enyaq, mu pomůže dobýt svět – což po aféře Dieselgate nebude mít jednoduché. ID.4 je globální, lokálně ekologické a tak akorát futuristické.

Volkswagen ID.4 1ST Max

K tomu přidejte čistý exteriér bez parádiček a skoro až extrémně jednoduchý vnitřek, kde kromě volantu hraje prim hlavně dotykový displej a ovládání hlasem. Velkou novinkou je i průhledový displej s rozšířenou realitou.

Právě díky rozšířené realitě vnímá řidič navigační symboly tak, jako by ležely přímo na vozovce. Auto s výkonem 150 kW nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy a dojezd 520 kilometrů. Za nejlevnější model je pak třeba zaplatit 1 168 900 Kč.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak