Tradiční odrůdy jablek mizejí z pultů. Některé nesplňují nároky velkých obchodů, důležitým důvodem jsou ale i chutě zákazníků. Jablka Idared, Braeburn nebo Ontario tak momentálně patří k těm, která válcuje sladší konkurence.

Řada tuzemských pěstitelů stojí před zásadním rozhodnutím. Zda vsadí na odrůdy jablek, která pěstují už léta, nebo zkusí něco nového. Chutě zejména mladších zákazníků se totiž výrazně proměnily.

„V poslední době přestává být zájem zejména o odrůdy Idared a Jonagored. Bohužel začíná klesat zájem také o jablka odrůdy Braeburn, která mají kyselejší chuť,“ vysvětluje Štěpán Chára, výkonný ředitel družstva Bohemia Apple, které zastřešuje šest pěstitelských farem ve středních Čechách. 

O tom, zda strukturu odrůd proměnit, rozhodují sadaři po patnácti až dvaceti letech, což je obvyklá životnost sadů. „Ke zmenšování plochy sadů ani ke kácení jsme zatím nepřistoupili. Uvažujeme však o vykácení sadů, kde pěstujeme odrůdy jablek, o které přestává být u zákazníků zájem, a nahradit je novými odrůdami,“ vysvětluje Chára. 

Největším odběratelem pěstitelů jablek jsou obchodní řetězce. V nich zákazníci nejčastěji kupují odrůdy jako Golden a Red Delicious. Novým rekordmanem v tuzemských nákupních košících je však jednoznačně Gala.

„Gala pochází z Nového Zélandu a má už zhruba padesátiletou historii. Není úplně jednoduchá na pěstování, ale velmi chutná mladší generaci a hlavně dětem, což může při výběru hrát roli, mnoho pěstitelů k ní proto teď směřuje,“ vysvětluje Martin Ludvík, předseda Ovocnářské unie ČR. Ti, kdo dodávají do velkých obchodů, podle něj sázejí nové klony odrůd, které jsou výkonnější či barevnější. 

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy se však obchodníci pouze řídí preferencemi zákazníků. Pestrost skladby odrůd na pultech podle něj závisí především na kvalitním skladování.

„Moderní ovocnáři už kvalitní sklady, často pod dusíkem, mají nebo je budují. Někteří ale investice podcenili a pak se jim špatně konkuruje a méně vydělávají, protože musejí úrodu prodat rychle v době, kdy je největší nabídka a nízká výkupní cena,“ popisuje Tomáš Prouza. 

Staré odrůdy jablek tak lidé pořídí hlavně přímo na farmách. „Odrůdy, jako je Braeburn, Champion nebo Bohemie, už velké obchody přestaly brát,“ potvrzuje také Miloš Thoř, jehož rodina vlastní ovocnářství v Pěnčíně na Liberecku a vyšlechtili právě odrůdu Bohemie. 

Čím červenější, tím lepší

„Dnešní zákazníci chtějí jablka, která jsou sladší a roli hraje také jejich vzhled. Čím červenější, tím lépe. Když má někdo rád odrůdy, které jsou kyselejší, musí si pro ně zajet k malopěstitelům,“ říká farmář Miloš Thoř pro Forbes. 

Důsledkem toho je, že nabídka velkých obchodů je po celý rok téměř stejná a že v sadech ubývají i další dříve populární odrůdy. „Názvy jako Matčino, Malináč, Coxova reneta, Panenské jablko nebo Ontario už dnešní zákazníci téměř neznají,“ vyjmenovává šéf unie Ludvík. A připomíná také silnou polskou konkurenci, s níž sadaři soupeří. 

„Konkurence z Polska je tady dlouhodobě a prohloubila se v posledních deseti letech, tedy od roku 2014, kdy se pro ně uzavřel ruský trh. Každé třetí jablko v Evropské unii je vyprodukováno v Polsku,“ dodává Ludvík. 

Některé farmy tak postupně zmenšují plochy sadů, což dokládají i čísla. Pro srovnání – sklizeň roku 2013 pocházela z plochy 8751 hektarů českých sadů, letos to už bylo pouze 5101 hektarů.