A vypráví o síle rodiny i o tom, že někdy rodinnému byznysu nejvíc prospěje, když do svého kruhu vpustí člověka zvenčí.

„Vydržte chvilku, já ty palety přesunu, kam je potřebujete?“ mávne rukou Josef Mařinec mladší a za okamžik už startuje nedalekou červenou ještěrku a obratně s ní manipuluje.

Takovou dovednost byste u člena představenstva miliardové společnosti možná nečekali, tady jste ale v jednom z hlavních skladů společnosti Pro-Doma, dvojky na českém trhu se stavebninami, a na žádné ceremonie se tu nehraje.

Spolu s Josefem juniorem je tu také jeho bratr Jan a trio Mařinců uzavírá Josef Mařinec starší, zakladatel, otec a stále výhradní majitel rodinné firmy, která letos slaví třiatřicet let své existence. Stavební byznys zažíval v posledních letech extrémní výkyvy.

Nedostatek některých materiálů během pandemie vyhnal jejich ceny do závratných výšin, což samozřejmě přispělo k výraznému růstu tržeb u obchodníků se stavebninami, kteří díky tomu v posledních dvou letech dosahovali rekordních výsledků.

Pro-Doma mělo v roce 2021 tržby 13,5 miliardy korun, loni podle předběžných výsledků už 15,4 miliardy korun a zisk EBITDA se meziročně zvýšil z necelých 1,1 miliardy na víc než 1,2 miliardy korun.

Teď se situace pomalu obrací – dostupnost materiálů se sice výrazně zlepšila a jejich ceny se letos konečně stabilizovaly, jenže rekordně drahé hypotéky způsobují, že se v podstatě zastavila výstavba soukromých domů. „V tuhle chvíli na trhu běží státní zakázky a velké, už rozjeté projekty,“ konstatuje Jan Mařinec.

„Z prvních výsledků letošního roku zatím téměř žádné ochlazení nevnímáme, celkově ale pro letošek očekáváme určitý pokles. Na druhou stranu je to pokles v porovnání s loňským rokem, který byl abnormální.“

Na nadcházející útlum v jejich branži se v Pro-Doma nijak zásadně nepřipravují, otázku na úsporná opatření Mařincovi odbudou s tím, že tohle není první krize na trhu a že jsou zvyklí chovat se úsporně jako dobří hospodáři na denní bázi.

Josef a Jan Mařincovi

„Samozřejmě, posunuli jsme některé velké plánované projekty na další rok, ale řadu z nich jsme pozastavili jen krátkodobě s tím, že se k nim vrátíme už v průběhu letoška podle toho, jak se bude vyvíjet situace na trhu.“

Jeden zásadní projekt Pro-Doma navíc realizovalo už v roce 2021, když společnost koupila konkurenční síť stavebnin Woodcote.

Forbes Digital Premium