Projekt NNTB měl původně sloužit jako zbraň k prevenci šikany na školách, postupně se však z nástroje náctiletých podnikatelů z Brna stal produkt, který k nahlašování protiprávního jednání využívají firmy po celém světě.

Firma FaceUp Technology, jež za aplikací stojí, má teď za sebou dosud nejúspěšnější rok – vyrostla téměř o tři sta procent a rozšířila se na všechny světadíly.

Platforma NNTB – Nenech to být – vznikla původně jako školní projekt trojice studentů: Jana Slámy, Davida Špunara, členů výběru Forbesu 30 pod 30 z roku 2022, a Pavla Ihma.

Netrvalo však dlouho a nástroj na nahlašování šikany začal mít globální ambice – v mezinárodní verzi změnili svůj název na FaceUp a původně punkové sociální podnikání zastřešil vznik společnosti FaceUp Technology, která se brzy stala partnerem pro největší firmy na trhu i ministerstva.

Firma teď za minulý rok hlásí strmý růst. Své plány překročila téměř o čtvrtinu, a celkem tak skončila s obratem z opakovaných výnosů ve výši osmadvacet milionů korun. Obrat firmy o rok dříve přitom činil 7,5 milionu korun, v roce 2021 byznys utržil 2,5 milionu.

Zásluhu na tom má i zákon o ochraně oznamovatelů, tedy takzvaných whistleblowerů, jenž nabyl účinnosti loni v srpnu. Zákon, který navazuje na evropskou směrnici o whistleblowingu, totiž řadě firem nakazuje zavést systém pro nahlašování protiprávního jednání uvnitř společnosti. Tedy stejné řešení, jaké nabízí platforma NNTB.

I před tím, než tuto povinnost zavedla legislativa, však platformu brněnských studentů využívalo jen v Česku přes pět set firem – mezi nimi například Sportisimo, DPD, Zásilkovna, Pilulka nebo Zentiva, ale i Olomoucký kraj či ministerstvo zahraničí.

„Naším cílem je umožnit lidem se jednoduše a bezpečně ozvat, pokud jsou svědky, nebo dokonce oběťmi čehokoli, o čem není snadné mluvit osobně,“ vysvětluje Jan Sláma, CEO a jeden ze zakladatelů.

Firma se loni navíc naplno pustila do mezinárodní expanze a mezi její klienty se aktuálně řadí už více než tisícovka firem z pětapadesáti států. Otevřenou kulturu tak pomáhají budovat například ve Spojených státech nebo v Ugandě, Mexiku či Dubaji.

Na příští rok plánují další růst primárně ve Spojených státech. Své aktivity ale rozvíjejí i na Blízkém východě a v jihovýchodní Africe, kde koncem loňského roku otevřeli kancelář.

„Nové zákazníky jsme získali na všech kontinentech, největší úspěch jsme zaznamenali ve Státech, kde jsme vyrostli o 381 procent,“ uvádí David Špunar, druhý ze spoluzakladatelů a COO FaceUp Technology.

„Poslední světadíl, který nám chyběl, byla Jižní Amerika. Dnes tam máme klienty v Brazílii, Chile a Ekvádoru. S jejich získáním nám pomohly pozitivní reference od řady klientů v Mexiku,“ vysvětluje Jan Sláma. A pokračuje: „Díky vydařené expanzi jsme se tak stali prvním opravdu globálním impact startupem z Česka.“

„Letos plánujeme investovat hlavně do produktu, který bychom chtěli několikanásobně rozšířit, a stát se tak prvním řešením na globálním trhu, které neslouží jen k oznamování nekalostí, ale celkově k utváření kultury, v níž se lidé nebojí kdykoli ozvat,“ uvádí Pavel Ihm, CTO a poslední ze spoluzakladatelů společnosti.

„Skrze naši aplikaci přichází měsíčně přibližně pět stovek oznámení z celého světa. Jsme rádi, že můžeme pomáhat v boji proti šikaně a dalším nepravostem, ať už se dějí kdekoli,“ zakončuje Jan Sláma.