Stvořila uniformu pro moderní ženu. Jednoduché, ale promyšlené střihy. Pohodlí s dávkou extravagance. Minimalismus s detaily, díky kterým je oblečení vtipné a velmi slušivé zároveň. Elegance, která si ze sebe nic nedělá. Phoebe Philo.

Někdejší kreativní ředitelka módního domu Celine patří k nejtalentovanějším návrhářům naší éry. Když ale minulý týden uvedla svou samostatnou značku, na kterou se po jejím odchodu z čela francouzského luxusního brandu v roce 2018 čekalo, nezavládlo všeobecné nadšení.

Ano, kolekce byla velmi rychle vyprodaná, ale přístup Philo nepřipomíná 21. století. Její móda totiž není inkluzivní.

Designérka uvedla například široké kalhoty s vysokým pasem, kabáty pánského střihu, košile a bombery v poměrně malých velikostech. Končí na britské 14, což zhruba odpovídá české velikosti L neboli 40.

Zarážející jsou i ceny, a to i přesto, že se pohybujeme v luxusním segmentu. Například za legíny z polyamidu zaplatíte okolo pětadvaceti tisíc korun, kabát se pohybuje okolo pětadevadesáti tisíc. V této minimalistické estetice dřív držela prim značka sester Olsenových The Row, ale modely od Philo jsou ještě dražší.

Nejlevnější byly sluneční brýle za zhruba šestnáct tisíc korun, nejdražší pak kabelka za 188 tisíc. Zajímavostí je, že kolekce se vyprodala během 48 hodin. Navzdory tomu, že neměla žádnou nákladnou marketingovou kampaň ani influencery zapojené do její podpory.

Účet @phoebephilo sice sleduje na Instagramu 377 tisíc uživatelů, nebyl tam ale jediný příspěvek.

I když Phoebe Philo po svém odchodu ze Celine stále zachovávala mlčení a nijak se neprezentovala, její popularitě napomáhala práce jiných.

Například účet na Instagramu @oldceline sleduje 360 tisíc lidí, fanoušků jejích kolekcí, které vytvořila během svého působení pro Celine.

Její podnikatelský počin pomohl rozjet někdejší zaměstnavatel LVMH. Stalo se tak přes britskou finanční společnost Sofidiv, která je součástí holdingu a řídí ji CFO Louis Vuitton Moet Hennesy Jean-Jacques Guiony. LVMH vlastní třicetiprocentní podíl.

Obdivuhodné je, že Phoebe Philo zvládla rozjet značku bez složité distribuce – vše se prodává pouze na webu a odmítá jakoukoliv nadprodukci, proto je kolekce velmi limitovaná a uvádí se ve třech dropech nazvaných A1, A2 (má být uvedená na jaře) a A3.

A i když ne každý kousek kolekce nové značky Philo, která kromě Celine také dříve šéfovala módnímu domu Chloé, je povedený (některé zipy nebo řasení na sukních působí až trochu směšně), šperky občas působí odbytě, přesto se dá snadno mluvit o úspěchu.

Nikoliv jen proto, že se zboží ihned vyprodalo, ale proto, že se padesátiletá návrhářka dokázala vrátit na výsluní nesmírně náladového byznysu za vlastních podmínek. A všichni s napětím čekají, co zas vymyslí příště.